Indemanarea publicitarilor, la fel ca arta ideologilor, consta deci, in esenta, in a ne face sa ne uitam pozitia de subiect, pentru a ne ralia la trasaturile comune ale unei apartenente definite. Magia publicitarilor consta in a-l face pe fiecare, din unic cum este, sa devina pentru cateva secunde fiinta publica. intr-o astfel de pozitie, este evident ca unele dintre banalitatile noastre trebuie tagaduite, la fel cum se sterg micimea sau fragilitatea. Timp de treizeci sau saiizeci de secunde, iata-ne eroi, celebri sau celebrai, capabili sa rezolvam in chip magic conflicte care ne chinuiau un moment mai devreme. |
Este fascinant; in schimb, suntem repede atrasi de scurtele momente de publicitate care ne sunt acordate. Le iubim pentru ca transforma cotidianul in ispravi maiestuoase. Le adulam pentru ca, prin intermediul lor, copilul-magician triumfa asupra imposibilului.
Experienta psihanalitica este, intr-adevar, un loc al intimitatii, o vorbire care se urzeste si se tese la antipozii publicitatii. Desigur, copilul magic conduce aceasta vorbire, dar el trebuie, de asemenea, sa-i cuprinda adevarata masuri. in publicitate, dimpotriva, triumfa in secret: refugiindu-se sub haosul verbului; departe de a se denunta, consumand cu veselie. De la divan la ecran, divergenta parea uneori de nerezolvat. Totusi, o tie fiecare, copilul cuminte si constient de banalitatea lui coexista in cotidian cu copilul magic si triumfator. Cei doi isi disputa prim planul reprezentarii umane. si unul, si celalalt aspira, pe rand, la adevar.
Doris Louise Haineault i Jean-Yves Roy, Publicitate si psihanaliza, Editura Trei, Colectia Repere n publicitate, Bucuresti, Pret 19.90 Ron