Daca exista un film mai greu de vandut decat o pelicula romaneasca cu un regizor pana acum necunoscut, acesta este un film romanesc cu un regizor anonim care foloseste doua ore si jumatate pentru a povesti ultimul drum spre spital al unui pensionar de 62 de ani.
Textul apartine publicatiei americane "The Village Voice" si se refera la filmul "Moartea domnului Lazarescu", care a avut premiera in SUA pe 26 aprilie si ruleaza inca pe marile ecrane americane.
Paradoxal insa, filmul regizorului "pana acum necunoscut" Cristi Puiu a avut succes in State mai mult decat oricare alt film romanesc pana in prezent. Au scris despre "Lazarescu" si "New York Times", si "The New Yorker", si revista "Vogue", dar si unul dintre cei mai bine cotati critici din SUA, Roger Ebert, in "Chicago Sun Times".
Fie ca este vorba de reportaje dedicate filmului si regizorului sau de cronici, "Lazarescu" si Cristi Puiu au uimit prin tehnica povestii unei drame percepute ca universala.
"Cea mai remarcabila premiera a primaverii"
"Moartea domnului Lazarescu" a avut pana acum premiera in opt tari, printre care Franta, Austria sau Grecia, si urmeaza sa intre in cinematografele din Marea Britanie, Suedia si Mexic.
In editia din 23 aprilie, cotidanul "New York Times" interpreteaza filmul ca pe o radiografie a vietii de spital, cu doctori plini de ei, asistente mai preocupate de flirturi decat de bolnavi si pacienti rabdatori.
Fara a face o cronica a peliculei, ziarul asimileaza povestea filmului cu cea a vietii lui Cristi Puiu, intr-o Romanie "care a trait in minciuna", si luptei sale personale cu sistemul.
"Moartea domnului Lazarescu" a fost marea descoperire a Festivalului de la Cannes (editia 2005 - n.r.) si, din mai multe puncte de vedere, cea mai remarcabila pelicula care a avut premiera in New York in aceasta primavara", scrie "The Village Voice".
Un discurs similar are si revista "Vogue": "Unul dintre cele mai bune filme ale anului. Senzatia premiata la Cannes, in mai anul trecut, acest dantesc tur de forta, il transforma instant pe regizorul Cristi Puiu in cel mai interesant nou talent al Europei".
In editia din mai a lunarului "The New Yorker", filmul lui Cristi Puiu este vazut ca o pelicula-tablou, in fata caruia spectatorul american simte nevoia de a interveni cumva in poveste si, pana la final, ramane cu senzatia ca a invatat ceva despre romani.
In top 10
Criticul revistei "Entertainment Weekly", Lisa Schwarzbaum, se declara atat de impresionat de filmul romanesc incat spune ca, daca ar fi fost lansat in 2005, ar fi ajuns in Top 3 din lista celor mai bune zece filme din SUA. "Atat de puternic si captivant este "Domnul Lazarescu", un film despre micile momente alte vietii si marile esecuri ale sistemului", scrie Schwarzbaum.
"Un film care vede totul, dar nu intervine"
Pentru Roger Ebert, criticul "Chicago Sun Times", filmul lui Puiu e comparabil, ca tehnica si efecte, cu castigatorul Palme d’Or din 2005, "L’Enfant" ("Copilul"), "un film care vede totul, dar nu intervine in niciun fel".
"Exista o regula pentru acest tip de filme: Niciodata sa nu duci un expert la un film despre meseria lui.
"Moartea domnului Lazarescu" este o exceptie (...) La fel ca "United 93" si filmul fratilor Dardene ("L’Enfant" - n.r.), filmul traieste in totalitate momentul, urmarind ceea ce se intampla in timp, fara a trage concluzii, fara a tine discursuri, fara a crea conflicte dramatice artificiale, aratand doar oamenii care traiesc fiecare moment, asa cum si trebuie."
Film nou, la toamna
Cristi Puiu lucreaza acum la un nou lungmetraj, "Hrana pentru pestii mici", film cu care regizorul a fost invitat la Atelierul Festivalului de la Cannes, unde mai mult de 30 de companii de productie straine au fost interesate de proiect, potrivit producatorului Alexandru Munteanu. Bugetul estimativ al peliculei este de 1,4 milioane de euro, iar filmarile vor incepe, cel mai probabil, in toamna.