S-a nascut in Brooklyn, dar avea radacini romanesti. Cu toate acestea, nu a vazut niciodata Romania, in schimb romanii au vazut-o pe ea, gratie... papusilor Muppets.
Diva americana a' cu radacini romanesti
E vorba despre Beverly Sills, cea mai populara soprana americana care a plecat dintre noi cu doua zile in urma. New York Times scria ieri despre ea ca intrupa `ideea americana de primadona`, iar faptul ca era telegenica si plina de vitalitate la fiecare aparitie TV i-a asigurat celebritatea si a transformat-o in cel mai bun avocat al `cauzei artelor`.
Viata ei corespundea si ea `visului american`, pe care ajunsese sa-l traiasca: plecase de la origini modeste, parintii ei : tatal, roman si mama, rusoaica din Odessa : emigrasera in America in cautarea unei vieti mai bune.
Mai apoi a avut parte de-a lungul existentei de ani intregi de eforturi sustinute pentru a-si urma cariera, de tragedii familiale si, nu in ultimul rand, de triumf artistic. Americanii o apreciau si pentru ca, spre deosebire de colegii ei de scena, nu studiase in Europa, ci era un produs autentic american, care nici nu a cantat pana la 36 de ani decat la ea acasa.
Ca o adevarata femeie moderna, Sills nu s-a multumit cu cantatul. A condus New York City Opera, iar mai apoi a fost membru in board-uri artistiAce, apoi presedinta Lincoln Center, respectiv Metropolitan Opera.
Succesul de scena al lui Beverly Sills s-a consumat in deceniile ’60-’70, dar ea a continuat sa ramana in ochiul public prin aparitiile sale TV, primind cu placere invitatia de a fi `guest star` in celebra emisiune Muppets Show (la un moment dat chiar a modeArat un talk-show saptamanal), dar si prin talenAtul ei de a se face placuta de oricine.
Sills a inlocuit `diva europeana` : splendida, misterioasa, silfida si imposibil de abordat : cu `diva americana` : populara, amuzanta, grasuta, dar autoironizandu-se pentru asta, gata sa demistifice `mitul Operei` transformandu-l intr-un produs de consum cultural ca oricare altul. Mai mult decat o persoana, prin Beverly Sills a murit un model cultural.
Criticat de unii, dispretuit sau privit de sus de altii, el si-a demonstrat viabilitatea timp de decenii. (C.M.)