Inca de la primele succese in domeniul animatiei, Walt Disney a inteles ca in afara de cinematografe, trebuie cucerita si piata publicatiilor, prin editarea de benzi desenate avandu-i ca personaje pe eroii sai. Primele astfel de reviste au aparut in anii '30 in America. Desi multi dintre colaboratori au fost la inceput sceptici, timpul a dovedit ca Disney avusese inca o data dreptate. Revistele contineau atat povesti cu cele mai indragite personaje, precum Mickey Mouse sau Donald Duck, cat si adaptari ale filmelor de animatie, povestiri cu personaje mai putin importante, dar si seriale de benzi desenate realiste, precum Zorro sau Spin & Marty. |
Dupa un inceput timid, publicul a reactionat foarte bine, vanzarile au inceput sa creasca, iar multi graficieni de renume au inceput sa lucreze la revistele de benzi desenate marca Disney, iar in timp acestea au ajuns la tiraje de milioane de exemplare, mai ales dupa ce au aparut si editiile locale in diverse tari din intreaga lume, intre care Italia, Brazilia, Franta sau Danemarca.
SUA
Primele benzi desenate marca Disney au aparut in SUA pe 13 ianuarie 1930, cand a fost lansat primul episod din serialul Mickey Mouse, publicat in ziare. Au urmat Silly Symphony, un serial care aparea duminica si Donald Duck. Noua ani mai tarziu, dupa ce Disney se convinsese ca benzile desenate din ziare au suficienti cititori, a fost momentul sa faca mai mult. Asa ca din 1939 au inceput sa apara asa numitele Four Color Comics, numere editate de Western Printing (in colaborare cu Dell Publishing), incluzand si materiale Disney. Succesul a fost atat de mare incat din 1940 compania Disney se decide sa lanseze propria colectie, sub titlul Walt Disney's Comics and Stories, desenele fiind realizate la inceput de graficienii studiourilor. |
Cel mai important si apreciat dintre acestia avea sa fie Carl Barks, care va crea universul lui Donald Duck. Mai tarziu, numeroase din personajele secundare create de Barks, precum Uncle Scrooge si Chip 'n Dale au aparut in propriile reviste, continuandu-si aventurile pana astazi. Cand cooperarea cu Dell s-a terminat, revista a inceput sa fie editata de Gold Key, din 1962, iar in anii '70 de Whitman. In tot acest timp Studiourile Disney au inceput sa realizeze benzi desenate destinate publicarii in strainatate, in principal in Europa. Din 1984 s-a decis incetarea publicarii benzilor desenate americane Disney, piata europeana dovedindu-se mult mai profitabila. Ulterior revistele Disney au fost publicate de alte companii, precum Gladstone, Marvel, Disney Comics sau Gemstone.
Marea Britanie
Nici in Marea Britanie revistele Disney nu au dus lipsa de pasionati, primul numar din Mickey Mouse Annual aparand la putin timp dupa lansarea din SUA a publicatiei. In Mickey Mouse Annual micii si marii cititori puteau gasi personajele universului Disney in povestiri desenate de artistul britanic Wilfred Haughton. |
De altfel, Anglia avea sa fie prima tara europeana care isi edita propriile albume Disney, sub licenta studiourilor americane, iar intre 1936 - 1939 a aparut si Mickey Mouse Weekly, saptamanal care imbina productiile americane cu cele ale unor artisti englezi. Foarte populare pentru un timp, benzile desenate Disney au incetat sa mai apara odata cu inceperea celui de al doilea razboi mondial.
Italia
In Italia povestea benzilor desenate Disney incepe in 1931, la doar un an dupa prima aparitie in ziarele americane. Dar cand Mickey Mouse isi facea intrarea pe piata italiana, aici existau deja doi artisti, Giovanni Bissietta si Guglielmo Guastaveglia, care realizasera deja diverse desene cu celebrul soricel pentru cateva publicatii. Dar cum nu exista un acord privind drepturile de autor, cei doi au fost nevoiti sa renunte. In 1932 apare primul numar al revistei Topolino, numele italian dat lui Mickey, editata de Nerbini, iar din 1935 de Mondadori. Prima poveste Disney "italiana" a aparut in 1937, fiind opera lui Federico Pedrocchi. |
Insa abia dupa terminarea razboiului a inceput succesul lui Topolino, pentru ca diferendele politice facusera ca in Italia aparitia unor personaje Disney sa nu fie bine privita de autoritati. Au urmat decenii de succes, in care Topolino a devenit unul dintre cele mai populare si indragite personaje de banda desenata, inca tributara ca stil versiunii americane, pentru ca in anii 80, datorita eforturilor si ideilor lui Giorgio Cavazzano, stilul grafic sa devin mai expresiv si mai personal. Un personaj foarte popular in varianta italiana a benzilor desenate Disney este Paperinik, versiunea de super erou a lui Donald Duck.
Fosta Iugoslavie
Foarte deschisi fata de personajele Disney, artistii sarbi au inceput sa realizeze benzi desenate cu Mickey Mouse inca din 1932, la doar doi ani de la aparitia pe piata americana. In acel an revista pentru copii Veseli Cetvrtak, care aparea la Belgrad, a publicat Viata lui Mickey Mouse, banda desenata realizata de Ivan Sensin si Bozidar Kovacevic, doi desenatori locali. In replica, ziarul rival Vreme publica Viata lui Mickey Mouse si a maimutei Djoka, in sectiunea sa pentru copii. |
O competitie de bun augur pentru popularele personaje Disney, care ajungeau astfel sa fie cunoscute si in Europa de Est. In martie 1936 Aleksandr J. Ivkovic lanseaza revista Mika Mis, care publica atat episoade din revistele americane, traduse, cat si povestiri realizate de artisti sarbi. Revista avea sa apara pana in aprilie 1941, cand productia a incetat datorita bombardamentelor germane.
Brazilia
Nici in America de Sud farmecul personajelor Disney nu putea fi ignorat, asa ca primele benzi desenate au aparut in Brazilia inca din anii '30, dar abia in 1950 apare si o editie locala, numita O Pato Donald. Editura Abril l-a angajat pe graficianul argentinian Luis Destuet pentru a realiza copertile, si treptat aici s-a format o adevarata scoala de grafica. Unul dintre personajele secundare lansate in Brazilia, Jose Carioca, s-a dovedit atat de popular incat din 1961 a devenit si eroul propriei serii de reviste : Ze Carioca. |
Franta
In Franta primul numar din Le Journal de Mickey apare in 1934, fiind editat de Paul Winkler, in colaborare cu celebra Hachette. Revista avea atat episoade din benzile desenate americane, cat si alte materiale, dar si-a incetat aparitia in 1944. In 1950 apare in Belgia revista Mickey Magazine, care il readuce in atentie pe celebrul personaj, cu deosebit succes. |
Revista este relansata doi ani mai tarziu si apare si primul serial de banda desenata, Mickey a Travers des Siecles. In 1978 mai multi desenatori incep sa lucreze la noi povesti cu Mickey Mouse si Donald Duck, de aceasta data exclusiv productii franceze, dar deja revista avea un rival redutabil in celebra publicatie Pif. |
Danemarca
In spatiul danez Mickey Mouse a inregistrat un succes mai curand modest, mai ales in comparatie cu celelalte tari europene, iar primele reviste apar din 1949. Abia la inceputul deceniului al saselea incep sa apara si povesti noi, realizate de artisti scandinavi. Revistele sunt editate de Gutenberghus (Egmont, din 1992) care colaboreaza pentru editia locala atat cu artisti din Danemarca, dar si cu artisti spanioli. In afara scenariilor noi, sunt refacute si traduse numeroase episoade din seria americana. |
Olanda
Incepand din 1952 in Olanda apare revista saptamanala Donald Duck, care la inceput este doar o traducere a revistelor americane, copertile fiind insa realizate de artistul olandez Endre Lukacs. Primele numere realizate exclusiv de artisti olandezi incep sa apara la jumatatea anilor '60, tot atunci fiind lansate si personaje secundare, precum Hiawatha sau Lupul cel Rau. |
Editorul De Geillustreerde Pers incepe sa scoata pe piata propriile episoade, desi calitatea lasa initial de dorit, prin stangacia scenariilor si mai ales desenele de calitate medie. Abia din 1973, cand Daan Jippes devine directorul artistic al revistei, calitatea devine comparabila cu revistele britanice sau italiene.
Chiar daca multe din aceste editii nationale au fost realizate de artisti locali, multi dintre ei cunoscuti sau devenind celebri tocmai in urma acestor colaborari, o mare parte din desene erau realizate, cel mai adesea, de artisti straini. Unii dintre acestia lucrau direct cu o editura, altii erau reprezentati de o agentie. Cea mai mare dintre acestea este si astazi Studioul Comicup din Barcelona, infiintat in anii '80 de Jose Canovas. Studiourile primesc in continuare comenzi diverse din partea tuturor editurilor europene importante si nu numai. Alti artisti au preferat sa isi formeze mici ateliere, asa cum a Francisco Bargada, care a infiintat Recreo Studio. Jaime Diaz are un cunoscut atelier de grafica, unde lucreaza in principal pentru Studiourile Disney din SUA, realizand adaptari grafice ale filmelor sau benzi desenate cu personaje de televiziune.
Foto : http://lambiek.net/comics/disneyartists.htm
Ianuarie 2007