Cu siguranta cel mai cunoscut dintre pictorii familiei Brueghel, unul dintre marii maestrii ai vremii sale si un nume care si-a pastrat forta de atractie si influenta mai tarziu, Pieter Bruegel cel Batran poate fi vazut ca fondatorul unei veritabile dinastii de artisti foarte apreciati. Incepand din 1559 si pana la moarte si-a semnat picturile "Bruegel".
S-ar fi nascut intre 1525 si 1530 la Brabant si a fost cu siguranta membru al ghildei pictorilor din Anvers, unde va deveni mester destul de repede, in 1551. Pieter Bruegel a fost elevul lui Pieter Coecke van Aelst – asa cum s-a intampla adesea faima ucenicului avea sa o depaseasca pe cea a maestrului cu mult – si a calatorit in Italia, intre 1552 si 1555, unde a realizat mai multe desene dupa peisaje locale, ce vor fi ulterior gravate. A lucrat de altfel pentru Hieronymus Cock, cunoscut gravor si negustor de arta, foarte apreciat pentru stampele sale. S-a stabilit la Bruxelles dupa ce se casatoreste in 1563, unde se face remarcat ca un artist prolific, inventiv si surprinzator, fie ca era vorba de scene din viata cotidiana, de ilustrari inspirate (si astazi partial criptice) ale unor proverbe, scene inspirate de paginile Bibliei (celebra compozitie Turnul Babel, pastrata in doua variante, la Viena si Madrid) sau de mitologie. Dar mereu cu umor, minutiozitate si pasiune pentru culoare si desen.
II. Pieter Brueghel cel Tanar (1564 – 1638)
Un artist prolific, care a realizat numeroase copii dupa operele tatalui sau, Pieter Bruegel cel Batran, dar si multe lucrari originale, alaturi de transpuneri in ulei pe panza a unor desene si gravuri ale aceluiasi ilustru tata. Cu siguranta ca artistul s-a simtit pus in umbra de tatal sau, mult mai cunoscut, dar atelierul sau s-a bucurat de succes comercial si i-a adus faima. Nascut la Bruxelles, la un an dupa casatoria lui Pieter Bruegel cel Batran, ar fi lucrat in atelierul unui pictor peisagist in voga atunci, Gillis van Coninxloo, si in 1585 devenea mester in ghilda pictorilor din Anvers. Moare in 1638, fiind cunoscut mai ales pentru o serie de picturi grotesti, cu scene apocaliptice, fantastice, infricosatoare, desi astazi specialistii considera ca majoritatea lor ar fi fost de fapt creatiile fratelui sau, Jan Brueghel cel Batran.
III. Jan Brueghel cel Batran (1568-1625)
Cel de al doilea fiu al lui Pieter Bruegel cel Batran, prolific artist care s-a nascut cu doar un an inainte de moartea tatalui sau, Jan isi va face ucenicia in atelierul din Anvers al pictorului Goekindt si, dupa moda vremii, in 1590-1596 calatoreste si in Italia, devenind ulterior mester al ghildei din oras. Artist prolific, autorul unui numar impresionant de naturi statice cu buchete luxuriante de flori, in culori vii, uluitoare, peisaje, marine, scene mitologice si istorice, scene cu animale (totul redat cu precizie si minutiozitate) dar si compozitii bizare, infricosatoare, un apropiat colaborator al lui Pieter Paul Rubens, Jan Brueghel mai era cunoscut si ca Jan al Catifelei pentru iscusinta greu de imitat cu care reda textura materialelor grele si scumpe. A fost celebru in timpul vietii, iar lucrarile sale au continuat sa fie cautate si dupa moartea artistului.
IV. Jan Brueghel al II-lea cel Tanar (1601-1678)
Fiul lui Jan Brueghel cel Batran si nepotul lui Pieter Bruegel cel Batran, pictorul avea sa preia conducerea atelierului tatalui sau inca de la o varsta frageda, silit si de moartea timpurie a acestuia, pdupa ce intre 1622-1625 isi continuase pregatirea in Italia, asa cum o faceau mai toti pictorii inca de atunci. Bun desenator si cu un rafinat simt al culorii si compozitiei, continua sa picteze in maniera tatalui sau, din pacate cu prea putina originalitate si viziune personala, dar chiar si asa are succes, colaborand si cu numerosi artisti flamazi ai vremii. Foarte cautat pentru lucrarile in maniera tatalui, al carui stil in continua atunci cand nu oferea celor interesati copii ale compozitiilor lui Jan Brueghel cel Batran. Moare in 1678 la Anvers.
V. Ambrosius Brueghel (1617 – 1675)
Cel de al doilea fiu al lui Jan Brueghel cel Batran isi va face la randul sau ucenicia in Anvers, devine membru al ghildei locale in 1645, si lucreaza cu migala si pasiune in acelasi atelier cu fratele sau, Jan al II-lea cel Tanar, realizand numeroase peisaje si naturi statice incarcate de flori in culori vii, minunat redate, totul in maniera care ii adusese faima tatalui sau. Impreuna cei doi frati au succes comercial si faima, continuand ceea ce devenise o veritabila dinastie artistica, desi mai tarziu li se va reprosa tocmai manierismul ce era departe de frapanta originalitate a bunicului si tatalui lor.
VI. Abraham Brueghel (1631-1697)
Fiul lui Jan Brueghel al II-lea cel Tanar se naste tot la Anvers, isi va face deja traditionala, chiar obligatorie calatorie de formare in Italia, insa spre deosebire de inaintasii sai se rupe de orasul natal si decide sa ramana in strainatate. Se stabileste initial la Roma, unde are un atelier ce nu duce lipsa de comenzi din 1659 pana in 1670, si picteaza mult, in principal aceleasi naturi statice cu flori vii, colorate, adesea exotice, redate cu pasiune si eleganta, compozitii definitorii pentru gen si foarte apreciate atunci. Nu ezita datorita influentelor contemporane sa inoveze totusi, introducand in picturile sale si personaje, fructe, peisaje, ghirlandele de flori care adusesera faima bunicului sau, Jan Brueghel I. Se muta ulterior la Napoli, unde si moare in 1697.
VII. Jan-Baptist Brueghel (1647-1719)
Cel de al doilea fiu al lui Jan al II-lea va pasi pe urmele fratelui sau, alegand sa plece in Italia, unde se va stabili la Roma si va face parte din Bentvueghels, o asociatie care ii reunea pe multi dintre artistii olandezi si flamanzi care lucrau aici departe de tara. Pentru o vreme il gasim la Napoli, alaturi Abraham, insa dupa moartea acestuia revine la Roma pana la sfarsitul vietii. Este autorul mai multor naturi moarte cu fructe si flori luxuriante in maniera deja obisnuita pentru membrii familiei Brueghel.