Star Wars (1977) – unul dintre cele mai cunoscute si mai de succes filme din toate timpurile a fost la un pas de a ramane doar un alt proiect abandonat din sertarele lui George Lucas. Desi era deja un regizor cunoscut, studiourile Universal Studios si United Artists au refuzat proiectul fara prea mari ezitati. Sinopsisul de nici 15 pagini nu a convins pe nimeni, in ciuda entuziasmului tanarului cineast, parand doar o alta poveste science-fiction de categorie B, confuza si mult prea costisitoare, care nu avea nicio sansa de a-si recupera banii investiti. Doar cei de la 20th Century Fox si-au asumat riscul, doar ca Lucas a venit in 1974 cu un scenariu masiv de peste 200 de pagini, prea mult pentru un singur film. In fata unui nou refuz, Lucas a “trisat” putin, si a revenit cu prima parte a povestii, care a devenit trei ani mai tarziu Razboiul Stelelor. Restul scenariului va fi folosit mai tarziu pentru The Empire Strikes Back si Return of the Jedi, celelalte doua parti ale trilogiei legendare.
Chinatown (1974) – Jack Nicholson nu ar fi ajuns cel mai probabil sa joace in filmul regizat de Roman Polanski daca nu ar fi fost prieten cu Robert Towne, scenaristul peliculei, fost coleg de camera pentru o scurta vreme. Towne fusese atat de impresionat de talentului amicului sau incat atunci cand a scris scenariul pentru Chinatown a creat personajul J.J. Gittes gandindu-se doar la Nicholson ca singurul care l-ar fi putut interpreta. Se poate spune ca dintre toti cei implicati in productie Towne a fost cel care a crezut cel mai mult in proiect. Atat de mult, incat refuzase o oferta generoasa – 175 000 de dolari pentru scenariul adaptarii romanului Marele Gatsby – si preferase doar 25000 pentru Chinatown.
To Kill a Mockingbird (1962) – cand a primit oferta de a juca in ecranizarea romanului Sa ucizi o pasare cantatoare, Gregory Peck nu citise cartea si nici nu era foarte increzator in proiect, temandu-se ca va fi doar o alta poveste banala si melodramatica din viata unei familii. A cumparat cartea si, dupa primele pagini, nu s-a oprit din citit pana cand nu a terminat-o, telefonandu-i entuziasmat regizorului Robert Mulligan pentru a-l anunta ca accepta rolul lui Atticus Finch. Memorabila interpretare avea sa ii aduca lui Gregory Peck singurul sau Oscar.
The Green Mile (1999) – in timpul filmarilor, Stephen King a acceptat ideea regizorului Frank Darabont si s-a asezat pentru cateva clipe pe scaunul electric, Old Sparky, element de décor ce juca un rol atat de important in poveste. Nu i-a placut deloc, si a cerut repede sa fie lasat sa se ridice. Iar celebrul Mr Jingles, soricelul din inchisoare, nu a fost un singur “actor”. Rolul sau a fost jucat de peste 20 de soricei, in afara celor creati pe computer.
Metropolis (1927) – Fritz Lang avea sa lucreze la capodopera sa pret de doi ani, si cel mai ambitios dintre proiectele sale s-a dovedit si cel mai costisitor film facut pana atunci, bugetul de peste cinci milioane de marci aducand UFA aproape de faliment, iar studiourile nu aveau sa isi recupereze investitia facuta. Ca o ironie a istoriei cinematografice Fritz Lang avea sa declare mai tarziu ca dupa ce l-a terminat, Metropolis nu i-a mai placut la fel de mult. In buna masura Lang, provenind dintr-o veche familie evreiasca, a fost socat sa afle ca liderii nazisti, inclusiv Hitler si Goebbels, fusesera entuziasmati de pelicula. Chiar la o intalnire cu temutul Goebbels, in 1934, acesta l-ar fi felicitat pe regizor si l-ar fi informat ca poate ca lucreze in continuare in Germania, chiar daca ultima sa pelicula, Das Testament des Dr. Mabuse, tocmai fusese interzisa. Mai mult, i s-a oferit postul de director al studioului de film UFA. Lang a refuzat si a plecat la Paris in aceeasi seara.
A,L
Martie 2016