Teatru si vitamine
"Vrei sa îti dau o vitamina C efervescenta?", îl întreaba Mariana Mihut pe Stefan Iordache, asezat la masa de lucru. `Nu. Deja am luat vitamine...". Vrea doar apa. Sa nu fie rece. `Violeta, tu faci scârta pe hârtie, ca eu nu pot sa fac", glumeste Iordache. Se aprinde becul rosu, semn ca se înregistreaza. Actorul sta la masa si scrie o scrisoare. `Ma lasi sa mormai pe aici...", zice Iordache. Regizorul da din mâini si face semne în spatele unui geam, din camera de înregistrari. `Mai speriata un pic...", îi spune acesta Marianei Mihut. `OK. Perfect! Saru’mâna", se arata multumit regizorul. Mai în gluma, mai în serios, sotia lui Bulgakov îl imita pe Stalin. Îngroasa tonul. `Daca as fi pe scena, as muri de râs sa o vad imitându-l pe Stalin", murmura Iordache. Regizorul îi cere Marianei Mihut sa fie mai grava. `Nu stiu ce exagerare sa pun în voce", se apara actrita. Nu sufla nimeni în încapere. Fiecare pas, fiecare fosnet se înregistreaza. Intrând în pielea lui Stalin, sotia lui Bulgakov e serioasa, arata cu degetul si ridica din umeri: `Satirele dumneavoastra ridiculizeaza revolutia". `De ce ma umileste Stalin în felul acesta? (...) Pentru mine a nu scrie înseamna a fi înmormântat de viu", se plânge Bulgakov. `Super. Super. A fost O.K.", striga regizorul.
Premiu cu poezie despre Stalin
`Tovarasul Stalin, aveti un microfon personal", se îndreapta, râzând, Mariana Mihut catre Victor Rebengiuc. `Ce mai plângea profesoara mea la moartea lui Stalin...", îsi aminteste Iordache. Râsete. Mariana Mihut continua cu amintirile. `Primul meu ciubuc... primul meu premiu câstigat a fost cu o poezie despre Stalin. Mi-am cumparat cu acei bani un material de rochie, pe care mi-a facut-o bunica si pe care am purtat-o multi ani". `Ai luat premiu pentru o poezie?", îi da replica Victor Rebengiuc. `Am luat premiu pentru ca am spus frumos poezia", se amuza Mariana Mihut. Stefan Iordache continua povestea: `Pe noi ne-au învatat la scoala ca atunci când auzeam numele lui Stalin sa strigam: Ura! Ura!". `Tovarasul Stalin, mai aveti o replica", îl atentioneaza Mariana Mihut pe Victor Rebengiuc, care se asezase linistit pe scaun, rasfoind hârtiile. Treaba a mers struna. Mihai Lungeanu ne-a dezvaluit câte ceva despre piesa de teatru radiofonic: "A fost scrisa ca o parabola, plecând de la un document real. Toata povestea se regaseste în jurnalul lui Mihail Bulgakov care este publicat. Autorul spaniol s-a gândit sa dezvolte efectele acestui fapt real. Nu e vorba doar despre relatia lui Bulgakov cu Stalin, ci si de relatia artist-putere". Actorii nu dau semne de oboseala. Glumesc, iar în pauze tot despre Stalin vorbesc.
Teatrul radiofonic e singura forma de teatru care lucreaza cu materialul clientului, sa spunem asa. Adica cu imaginatia ascultatorului, cu sensibilitatea lui. Daca povestea este bine facuta, atunci eu, ca ascultator, devin participant la ceea ce se întâmpla.
Mihai Lungeanu
regizorul artistic