Noi, romanii, astia care am ales sa traim intre Carpati, ne credem cei mai destepti de pe pamant si, daca vine cineva care are succes "afara" sa-si imparta cu noi experienta, ne uitam chioras si superiori, pentru ca, intotdeauna, noi stim cum se fac lucrurile cel mai bine.
Ratam astfel o multime de intalniri importante penduland intre admiratia tacita pentru "aia mari de afara, care sunt plini de bani si de premii" si invidia fata de romanii care sunt egalii alora mari, dar care pentru ca sunt de-ai nostri "sigur au vreun interes ascuns". Ca sa ni se faca rusine pentru felul in care crestem, va prezint astazi un regizor pe care l-am gonit din tara, desi nume mari ale filmului si teatrului international ii datoreaza carierele.
Unul dintre aceste nume e Diane Lane. Iata ce scrie regizorul despre intalnirea cu ea. "O fetita cam de 6 ani, blonda si diafana a sosit la La Mama (teatru alternativ din New York n. mea) insotita de soferul taxiului din care coborase. El s-a prezentat drept tatal ei: Ea e Diane si vreau sa devina actrita. O las in seama voastra, sunt convins ca va trece auditia. () Diane Lane, dupa succesul din Medeea, s-a lansat in lumea filmului si la 15 ani fotografia ei a ajuns pe coperta Time, debutand intr-un film in care il avea drep costar pe Laurence Olivier." Filmul se numea A Little Romance si de atunci Diane Lane a primit o nominalizare la Oscar pentru Unfaithful si doua nominalizari la Globurile de Aur pentru Unfaithful si Under the Tuscan Sun.
Alt nume este F. Murray Abraham, iar marturisirea regizorului roman suna asa: "Printre actorii care debutau atunci (in Maestrul si Margareta, tot la New York n. mea) era si F. Murray Abraham, pe atunci actor somer in Brooklyn, dar care, dupa ce a fost vazut de Milos Forman in rolul Maestrului, a ajuns direct la Hollywood, unde a fost distribuit imediat in filmul Amadeus, pentru care a primit un Oscar!".
Abraham, interpretul lui Salieri din Amadeus, a jucat in aproape 100 de filme si a castigat pe langa Oscar si un Glob de Aur pentru rolul din filmul lui Forman.
Cel de-al treilea nume celebru e Meryl Streep. Iata din nou marturisirea regizorului roman: "Cu o zi inainte de inceputul repetitiilor, am aflat ca tanara Meryl Streep, abia iesita de pe bancile scolii de teatru de la Yale, dar deja vanata de rechinii din Hollywood, refuzase un prim rol de film ca sa o poata juca pe Duniasa in Livada (Livada de visini n. mea), caci murea sa fie pe scena alaturi de Irene Worth, de la care voia sa fure secretele meseriei". Streep are astazi 11 nominalizari la Oscar si doua statuete, 15 nominalizari la Globul de aur si cinci statuete, plus toate marile premii europene, de la Bafta si pana la Ursul de argint (Berlin).
Va doriti sa stiti numele acestui roman? Curiozitatea voastra ar trebui nu va mirati sa va rusineze. Mi-ar fi placut sa incep acest articol povestindu-va despre cat de perfectionist e omul acesta si cat de tare isi doreste sa depaseasca limite (ale lui si ale actorilor cu care lucreaza). Mi-ar fi placut sa va povestesc despre credinta lui ca teatrul e un "loc al sperantei, ca antidot impotriva pesimismului". Tot asa cum mi-ar fi placut sa vi-l prezint alaturi de orgoliul pentru munca lui, orgoliu pe care chiar el si-l descrie cu tandrete si intelepciune. Dar, daca sunteti sinceri, o sa admiteti ca dupa cateva randuri ati fi abandonat articolul pentru ca ati fi citit despre un roman. Asa ca am preferat sa trisez cu marturisiri dintr-o carte-eveniment "O biografie, Andrei Serban" (Ed. Polirom) , fragmente care sunt aproape sigura ca nu-l fericesc pe autor ca le-am extras din context, pentru ca nu s-a laudat niciodata cu aceste intalniri celebre. O carte ca un interviu lung si emotionant de sincer, pe care nici un jurnalist roman nu a avut timpul, curajul si talentul sa-l ia marelui regizor. Citind cartea, treci prin multe stari, de la admiratia pentru munca si sensibilitatea unui om care experimenteaza mereu pana la rusinea ca l-am izgonit din tara. Ar fi asa de simplu sa invatam ceva din intalnirea cu cartea asta, daca am citit-o cu inima deschisa.