Este construit, pe fasia de teren dintre poalele Alpilor si Marea Mediterana, ca un amfiteatru. Aici se poate ajunge fie cu masina, fie cu trenurile companiei franceze SNCF (operatorul feroviar care deserveste Principatul Monaco) sau pe calea aerului, prin compania Heli-Air Monaco, care ofera servicii de transport pasageri cu elicopterul intre Nisa (Nice Cote-d'Azur International) si Fontvieille-Monaco.
Zborul de-a lungul coastei ofera o superba priveliste panoramica deasupra muntilor si marii – care il recomanda – iar aeronava aterizeaza chiar pe tarmul Mediteranei, de unde se asigura transferul turistilor de la eliport (MCM) la hotel. In treacat spus, trebuie precizat ca Monte Carlo nu este capitala principatului, ci doar un cartier al orasului, ca si Fontvieille.
Strazile, al caror carosabil lipsit de orice neregularitati se aseamana unei piste de avion, gazduiesc anual cursa de masini Formula 1, organizata de Automobil Club din Monaco. Monaco Grand Prix a facut celebru acest circuit al bolizilor pe patru roti in Europa si in lume.
Un alt reper, la fel de celebru, este Monte Carlo Casino, un complex in cadrul caruia se afla atat cazinoul, cat si studioul de opera (Grand Theatre de Monte Carlo) ale carui reprezentatii sunt oferite in somptuoasa Salle Garnier. Tot aici a functionat si Les Ballets de Monte-Carlo (compania oficiala de dans a Principatului Monaco), pana la momentul inaugurarii noului si modernului centru cultural si de congrese Grimaldi Forum.
Biserica Sf. Charles (Eglise Saint-Charles), situata in inima orasului, are forma crucii latine si evoca, arhitectural, stilul renasterii franceze. Clopotnita se inalta, maiestuoasa, la zeci de metri inaltime.
Un alt lacas al spiritualitatii crestine, de o aparte originalitate arhitectonica, este Catedrala Monaco (Cathedrale de Monaco), o imbinare dintre stilurile romanic si bizantin. Aici se odihnesc suveranii defuncti ai principatului.
Palatul princiar, cladit pe stanca unei fortarete genoveze din secolul al XIII-lea, este una dintre capodoperele de arhitectura ale oraşului-stat. De la altitudinea celor peste 50 de metri deasupra nivelului marii, calatorul are posibilitatea de a contempla panorama împrejurimilor.
Turnul Sf. Maria (Tour Sainte Marie), construit din pietre provenite din lantul muntos al Alpilor Maritimi francezi, este situat in extremitatea estica a palatului, unde se afla si un superb orologiu (Tour de l’Horologe).
In proximitatea sa a fost ridicat, la inceputul secolului XX, un monument dedicat principelui Albert I (1848-1922), ca un omagiu adus contributiei sale la dezvoltarea cercetarii oceanelor. Nu putem vorbi despre Monaco fara a mentiona ca aici se afla un muzeu oceanografic (Musee Oceanographique de Monaco) fondat de principele Albert I, al carui acvariu constituie una dintre atractiile turistice ale Europei.
In acest peisaj cosmopolit se integreaza si Gradina Japoneza, o exotica oaza care imbina armonios piatra, apa si vegetatia. La confluenta dintre munte si mare, dintre vechi si nou, dintre traditie si modernitate, dintre parcuri si suprafete construite, Monaco este un loc unic, care fascineaza si lasa amintiri de neuitat tuturor celor care s-au perindat pe meleagurile acestui paradis terestru.
Laura Yvette
imagini: Adrian Mociulschi