Stravinski redescoperit dupa 100 ani
Unul dintre cei mai cunoscuti compozitori ai secolului XX: Igor Stravinski. Cine putea sa-si inchipuie ca exista o lucrare a sa, importanta, de altfel, ramasa inedita si care avea sa fie inregistrata pentru prima data pe un disc care a aparut in 12 ianuarie 2018?
Ei bine, o asemenea lucrare exista. Este opusul 5 din creatia lui Stravinski, Chant funèbre, care dupa premiera din anul 1909, a fost pierdut; a fost redescoperit in anul 2015 intre partiturile din arhiva Conservatorului din Sankt Petersburg. Lucrarea a fost scrisa in memoria lui Nikolai Rimski Korsakov, stins din viata in anul 1908; Rimski-Korsakov a fost profesorul lui Stravinski.
insusi Stravinski spunea ca acest Chant funèbre este cea mai importanta lucrare a sa dinainte de baletul Pasarea de foc – de altfel, pana la redescoperirea acestei partituri, era un mister cum de la scriitura mai curand romantica din opusurile 1-4, Stravinski trece direct la un limbaj modern si atat de personal, cum este cel din baletele sale atat de binecunoscute – “Pasarea de foc” (1910), “Petruska” (1911) si “Ritualul primaverii” (1913). Odata cu acest Chant funèbre, acest mister este dezlegat, pentru ca aceasta lucrare este exact veriga lipsa intre primele opusuri semnate de Stravinski si cele care l-au consacrat. Aici regasim germenii armoniei si orchestratiei pe care le vom regasi dezvoltate plenar in baletele stravinskiene.
Dupa redescoperirea acestui Cantec funebru, lucrarea a fost interpretata in concert de mai multe ori; insa doar casa londoneza Decca a obtinut drepturile pentru inregistrarea ei in premiera mondiala pe disc. Iar interpretii alesi au fost Orchestra Festivalului de Lucerna si dirijorul Riccardo Chailly. O alegere oarecum surprinzatoare, insa, binevenita – aceasta orchestra reunind instrumentisti veniti din cele mai bune orchestre ale Europei.
Pe disc, regasim alte 3 opusuri de tinerete semnate de Stravinski: op.2, Faunul si pastorita, un ciclu de lieduri ce o au pe mezzosoprana Sophie Koch solista, op. 3, Scherzo fantastic si op. 4, fantezia simfonica “Foc de artificii”. O alegere care permite observarea directa a evolutiei stilului stravinskian: de la un discurs neo-romantic cu unele nuante impresioniste, pana la ceea ce este, cred, culminatia de pe acest CD – muzica baletului “Ritualul primaverii”, lucrarea emblema a stilului stravinskian.
Putea fi riscant sa abordezi o lucrare atat de dificila ca „Ritualul primaverii” cu o orchestra ad hoc, care se reuneste vara pe parcursul a trei saptamani, cat dureaza Festivalul de la Lucerna, cu cateva zile de repetitie inainte. insa Riccardo Chailly, care din 2015 este directorul muzical al ansamblului, a riscat... si a castigat. Pe acest disc veti regasi o versiune plina de nerv si de culoare, foarte precisa tehnic, o versiune de referinta pentru acest opus.
Iata asadar un disc care merita sa figureze intr-o colectie: unora Stravinski li se pare greu de inteles, insa aici vor descoperi si un altfel de Stravinski, cu o fata mai putin cunoscuta, si atunci, poate ca si „Ritualul primaverii” va fi mai usor de ascultat...
Discul a fost difuzat la Radio Romania Muzical si poate fi ascultat oricand pe site-ul proiectului
Discurile anului 2018
http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2018/disc.htm?a=1761811&c=4631&g=2
Murray Perahia si excelenta in interpretarea muzicii lui Beethoven
In 12 februarie, celebrul pianist american Murray Perahia si-a lansat cel mai nou disc. Regasim aici, pentru prima data inregistrata de Perahia, Sonata Hammerklavier de Ludwig van Beethoven, unul dintre opusurile cele mai importante scrise de Beethoven pentru pian. si alaturi de aceasta, Sonata lunii.
Este impresionant sa-l vezi pe Murray Perahia insusi cum vorbeste despre istoria interpretarii sonatei Hammerklavier, cum a abordat-o prima data la varsta de 25 ani, cum si-a dat seama ca atunci era nepregatit si ca a tot amanat pentru mai tarziu. Acest “mai tarziu” a venit… dupa 45 ani; Murray Perahia a implinit deja 70 ani. A studiat partitura o vara intreaga, perioada in care nu a facut decat acest lucru; a cantat-o in recital de cateva ori si, in fine, a ajuns la concluzia ca ar putea sa o inregistreze.
Intr-o lume fast-living, asa ceva pare aproape incredibil. Sa meditezi asupra unui lucru 45 ani, pana te simti pregatit sa-i faci fata: cine isi mai asuma astazi asa ceva? Pare, intr-adevar, ceva rezervat doar unor putini alesi – iar Murray Perahia este unul dintre ei. Iar versiunea lui pentru Hammerklavier este cu adevarat sumumumul celor invatate si traite de un mare pianist intr-o viata dedicata muzicii: de la constructie la sens, la traire si filosofie. Murray Perahia gaseste echilibrul perfect, acel echilibru care aduce noblete si durabilitate artei, facand-o nemuritoare.
Iar Sonata lunii se inscrie exact in aceleasi coordonate. Sigur, conteaza mult si povestea care sta in spatele a ceea ce pianistul isi imagineaza ca spune muzica lui Beethoven: iar in cazul Sonatei lunii, nu prea are de a face nici cu luna, nici cu lacul Lehmann, care se spune ca l-ar fi inspirat pe Beethoven. Povestea aceasta o puteti descoperi in materialul video ce insoteste lansarea CD-ului.
insa totusi, nicio poveste nu se poate substitui muzicii insasi: o interpretare tulburatoare tocmai prin faptul ca aduce in vietile noastre un echilibru despre care nu cred ca ne mai puteam imagina ca exista.
Un mare pianist, versiuni antologice pentru sonatele beethoveniene. De neratat.
Discul Beethoven semnat de Murray Perahia poate fi ascultat oricand aici
http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2018/disc.htm?a=1776931&c=4631&g=2
Cele doua discuri prezentate sunt disponibile si in Romania, in magazinele de specialitate sau pe www.emag.ro.
Cristina Comandasu
Martie 2018