In 256 de pagini - din care un fascicul de fotografii color si alte doua cu imagini alb-negru pe hartie speciala (adica peste o suta de poze in text si 40 pe hartie speciala) -, autorul a reunit texte care, la origini, erau redactate in alte limbi si n-au mai fost publicate la noi. Au fost pastrate insa cateva expresii tocmai pentru a reda si conserva efecte de stil. La lecturarea lucrarii - cu vadita tenta de specialitate (doar are la baza teza de doctorat a autorului!) - vocabularul poate parea inhibatoriu pentru ca numerosi termeni lipsesc inca din dictionarele romanesti, dar nu constituie un impediment deoarece aceiasi termeni au intrat in vorbirea curenta a istoricilor de arta, fiind intelesi datorita ecoului limbii din care provin. Intre copertile acestui documentat volum gasim informatii despre "Neogoticul lui Cuza", "Oamenii de arta in Cotrocenii lui Cuza", "Sobrietatea germana", "Primul Peles", "Decor norvegian cu radacini britanice", "Stilul national oficial", "Fastul ultimului palat"...
Marian Constantin este absolvent de Muzeologie (Facultatea de Istoria si Teoria Artei din cadrul Institutului de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu" din Bucuresti, experienta dobandind ca muzeograf la Nationalul de Arta si Cotroceni. De asemenea, a fost si este implicat in organizarea de expozitii care valorifica patrimoniul romanesc.
"Palate si castele regale, injghebari originale si gradini... (...) vor sa spuna mai mult decat zidurile, mobilierul si vitraliile; trebuie sa convinga, sa dea un exemplu, sa apropie sau sa tina la distanta. Adevarate efigii, resedintele regale platesc tribut timpului, lucrand neobosit pentru prin materii si forme care slujesc idei. Arta , arhitectura, artele decorative contribuie, prin intermediul maestrilor si mestesugarilor, la realizarea unor proiecte care depasesc cadrul estetic. Viziunea suveranilor se arata, fireste, marcata de cultura proprie si de gust, dar finalitatea ei este un gest politic, o miza a intregii comunitati", mai spune autorul. (L.D.)