Doar trei dintre desenele atribuite de Michelangelo, incluse in noua expozitie din aceasta perioada de la British Museum, sunt acceptate in prezent de experti ca fiind originale, fara nici o urma de indoiala. Dar cum au ajuns expertii si restauratorii la aceasta concluzie este o alta poveste interesanta.
Tocmai de aceea indelung asteptata expozitie a desenelor lui Michelangelo de la British Museum ofera o oportunitate publicului de a descoperi universul fascinant al desenelor maestrului si de a incerca sa afle cate dintre acestea sunt autentice si cate sunt ale elevilor maestrului.
Cand Michelangelo a murit pe 18 februarie 1564 la Roma, medicul sau a trimis imediat vestea Ducelui Cosimo I de Medici in Florenta. In chiar a doua zi, ambasadorul Ducelui, Averardo Serristori, urmand ordinele stapanului sau, a cautat in atelierul artistului orice desen care ar fi putut avea legatura cu Biserica St. Lorenzo.
Vestile, asa cum atesta si scrisoarea trimisa Ducelui, nu erau deloc bune. Ambasadorul a trimis o lista detaliata de inventar, dar pe ea nu se gasea nici macar un desen.
Marturiile servitorilor au adus mai multa lumina in acest caz: cu exceptia a 10 desene pe carton, Michelangelo arsese aproape toate desenele sale cu putin timp inainte de moarte. Nu era pentru prima data cand facea un asemenea gest. Inainte de a se muta la Florenta, in 1518, si-a ars toate desenele in casa sa din Roma. Motivul pe care l-a oferit prietenilor: nu suporta ideea ca strainii sa vada eforturile sale de a reda arta cat mai realist.
Inversunarea cu care isi ascundea si distrugea desenele era deja de notorietate. In timpul vietii artistului, chiar persoanele importante precum Ducele Cosimo I sau poetul Pietro Aretino au incercat in repetate randuri, fara succes, sa obtina un desen semnat de artist. Michelangelo obisnuia insa sa isi prezinte desenele unui mic grup de prieteni si elevi foarte apropiati. Dar chiar si cei mai buni prieteni nu aveau prea multe desene, o exceptie fericita fiind Tommaso de Cavalieri, care avea in colectia sa sapte desene foarte atent detaliate si cateva schite. In comparatie cu alti maestri renascentisti, numarul de desene ramase de la Michelangelo este relativ mic.
Toate aceste detalii sunt binecunoscute de specialisti. Cu toate acestea cand s-a publicat un masiv catalog cu desenele lui Michelangelo (1975 - 1980), realizatorul catalogului nu a mentionat deloc arderea lucrarilor, incluzand si 630 de piese care, potrivit opiniei sale, sunt clar de Michelangelo. Argumentul - destul de subred pentru multi experti - este ca Michelangelo a avut o cariera de aproape 70 ani, asa ca este logic sa fi desenat mult mai mult. Alti cercetatori ofera cifre diferite pentru desenele autentice: 244, 300 sau 350, pentru ca nu s-a ajuns la un consens in privinta numarului si autenticitatii. Cunoasterea unor asemenea detalii ar trebui sa fie baza cunoasterii creatiei unui artist.
In 1991 un cercetator elvetian a incercat sa afle pana la urma care erau desenele autentice si care cele false. In lucrarea "Desenele lui Michelangelo" acesta a estimat ca mai exista doar aproximativ 95 de desene de Michelangelo, mult mai aproape, se pare, de realitate, dar in egala masura un numar foarte mic, care arunca o serioasa umbra de indoiala asupra unor colectii prestigioase. Bineinteles ca multi dealeri si curatori au fost furiosi sa afle ca desenele pe care le credeau realizate de Michelangelo sunt de fapt creatiile unor elevi. Ce este clar e ca numarul de desene atribuite lui Michelangelo a fost articial umflat, poate de multe ori de dealeri care incercau in acest fel sa faca o afacere importanta. Asa ca pana la identificarea acelor desene care sunt clar opera lui Michelangelo, atatea cate au supravietuit trecerii secolelor si furiei purificatoare a maestrului, pare sa mai fie un timp foarte lung.
Martie 2006