Dupa ce criticii privisera uimiti aparitia gruparii Die Brucke, lumea artistica germana parea pregatita, la inceputul secolului XX, pentru o noua schimbare. Daca Die Brucke fusese privita mai mult ca o curiozitate, se simtea nevoia unei grupari de avangarda, o grupare ce avea sa revolutioneze artele plastice nationale, sa ofere ceva cu totul nou, sa distruga practic trecutul. Der Blaue Reiter (Calaretul Albastru) avea sa fie aceasta grupare si miscare artistica. Si avea sa puna bazele unei miscari artistice foarte importante in arta europeana.
Der Blaueu Reiter a fost practic un grup de artisti din Munchen, expresionisti ca formatie si expresie, printre ei numarandu-se Kandinsky, August Macke, Franz Marc, Paul Klee, Gabriele Munter, nume mari ale artei inceputului de secol XX, desi lucrarile lor era privite cu neincredere de criticii conservatori. In cautarea unui nou limbaj artistic, avand la baza principiile expresioniste, membrii grupului puneau accent pe arta moderna, legatura dintre pictura si muzica, rolul simbolic al culorilor, revendicand ca precursori arta medievala europeana si in special primitivismul, pentru a tinde spre abstractizarea formelor. |
Numele deloc obisnuit de "Calaretul Albastru" a fost inspirat chiar de o lucrare a lui Kandinsky, din 1903. Kandinsky si Franz Marc aveau sa fie de altfel "sufletul" grupului, mentori si modele pentru ceilalti artisti. Fondand in 1911 "Calaretul Albastru", tinerii artisti - pictori si sculptori - aveau sa se dovedeasca surprinzator de influenti.
Grupul avea sa organizeze expozitii in 1911 - 1913, in mai multe orase din Germania, cu un surprinzator succes pentru ineditul ideilor grupului. Primitivism, culori intense, surprinzatoare forta de expresie, compozitii de o simplitate studiata, influente din folclorul german, totul pentru un stil foarte proaspat atunci. Au publicat si un almanah, in 1912, astazi piesa de colectie pentru orice iubitor de arta - de o valoare inestimabila - care servea drept ghid doctrinar, manifest artisti si chiar scurt istoric al gruparii.
Odata cu izbucnirea Primului Razboi Mondial a venit insa si finalul pentru calatoria Calaretului Albastru, gruparea fiind practic distrusa. Franz Marc si August Macke, doi dintre cei mai importanti membri, au cazut pe campul de lupta. Kandinsky si alti artisti de origine rusa au fost obligati sa revina in tara natala. A fost finalul pentru o grupare ce functionase practic doar trei ani, intre 1911 - 1914, dar s-a dovedit pe termen lung mult mai influenta. |
Mult mai tarziu, in 1923, Kandinsky, Klee, Feninger si Jawlensky aveau sa infiinteze o alta grupare, Die Blaue Vier, ca o continuarea a Calaretului Albastru, fara a mai se bucura de acelasi succes.
Foto : wikipedia.org ; bildungsserver.at
Septembrie 2008