In 1909, cand la Paris s-a produs unul dintre cele mai importante evenimente artistice, turneul Baletului Rus, condus de Diaghilev, Degas ajunsese aproape orb, asa incat biografii se indoiesc ca acesta i-ar fi vazut cu adevarat pe Pavlova si pe Nijinski, in acel moment in care dansul isi recapata stralucirea, caci Degas glorificase frumusetea baletului intr-o epoca in care aceasta arta coborase la cel mai jos nivel cunoscut in Franta in ultimele doua secole. Sentimentul sau de simpatie pentru oamenii umili era profund - a schimbat grafia numelui purtat de tatal sau, urmas al unor nobili, de Gas, in republicanul Degas - si temele picturilor lui o dovedesc adesea: spalatorese, croitorese, o intreaga lume umila, aruncata la marginea societatii. La expozitiile lui veneau tocmai acesti oameni, modele ale picturii sale, intotdeauna primiti cu prietenie de artist, care ii insotea curtenitor prin fata tablourilor, favoare necunoscuta de unii confrati, de cronicari si de colectionari. |