Doua dintre lucrarile publicate in revista Intermedia,semnate de Dan Paul Ungureanu si Linda Barkasz
Kinema Ikon este un atelier multimedia din Arad, infiintat la inceputul anilor 70, si este considerat, alaturi de grupul Sigma din Timisoara, unul dintre pionierii artei experimentale din Romania. In Aradul anilor 70 a inceput prima etapa a acestui atelier (1970-1989), cind functiona ca un cineclub (Atelier 16) format dintr-o retea de scriitori, esteticieni, fotografi si informaticieni. Artistii vizuali aveau sa apara mai tirziu in club. Componenta originara a declansat preocuparea lor initiala pentru filmul experimental. In 20 de ani de existenta au reusit sa produca 60 de filme si o bogata colectie de documentare.
Primii membri ai clubului faceau parte din generatia optzecista (alaturi de Mircea Cartarescu, Florin Iaru, Traian T. Cosovei si multi altii), dar la intilniri participau si intelectuali precum Andrei Plesu, Serban Foarta, Mihai Sora sau Luca Pitu. Lui Calin Man ii place sa spuna ca in 94 am dat lovitura de stat, dar nu e vorba despre asta. Cei mai batrini din grup devenisera oameni seriosi, aveau firme si nu mai aveau chef. In plus, multi dintre membri devenisera obsedati de computer si de arta new media. Atunci a venit o perioada grea, pentru ca nu gaseam oameni. Cei foarte buni plecau imediat in strainatate. Abia de citiva ani am reusit sa gasim oameni valorosi si cu ei lucram acum, explica Gheorghe Sabau, unul dintre initiatorii proiectului.
Grupul Kinema Ikon nu a facut compromisuri si nu a celebrat victoriile si sarbatorile regimului. Ei au reusit sa evite capcanele filmului de propaganda ceausist si sa obtina cu toate astea pelicula pretioasa pentru propriile viziuni abstracte si neconventionale pentru acea perioada. Primeam pelicula sa facem filme documentare despre cresterea si cultivarea cinepei, de exemplu. Foloseam jumatate de pelicula pentru ce voiau ei, ceea ce insemna ca trebuia sa lucram foarte bine, si cealalta jumatate era folosita in filme de arta, spune Gheorghe Sabau. Controalele Securitatii au depistat doar niste animatii cu pelicula zgiriata cu acul - in maniera unui anume Norman McLaren, pionier al cinemaului experimental.
In 94 au inceput sa faca lucrari new media pe calculator. In afara de un mic nucleu ramas in Arad, majoritatea membrilor grupului Kinema Ikon au emigrat. California detine un numar-record, aproape zece din membrii grupului lucreaza si traiesc acolo. Altii traiesc in Canada si colaboreaza cu mari teoreticieni ai zonei new media sau testeaza computerele de la bordul masinilor Ford in zone extreme precum desertul Sonora sau pe frigul din Alaska. Judit Anghel, membra a Kinema Ikon, este curatoare la una dintre institutiile cele mai importante de arta contemporana din Budapesta si critic de arta. Unul dintre cei ramasi la Arad este Calin Man, care vine din ultimul val de recruti Kinema Ikon, un optzecist pasionat de arta pe calcultor si instalatii new media. El a participat si la Bienala de la Venetia cu o instalatie care reunea module separate cu intregul grup. Tot Calin Man a editat revista Intermedia, care in ultimii ani s-a transformat intr-un adevarat catalog.
Revista Intermedia este deschisa acum tinerilor contributori din Arad/Timisoara, in special celor care circula in cafeneaua-spatiu alternativ de arta contemporana KF. Chiar daca nu exista o succesiune directa intre grupurile si gruparile din orasul Arad, exista o afinitate legata de situatia unui oras de granita, permeabil si extrem de deschis. Domnul Sabau, teoreticianul grupului, a plasat o granita intre generatia veche si noua generatie in anul 2004. In discursul membrilor fondatori se simte foarte puternic nevoia de a preda stafeta, se repeta obsesiv ca astia mici conteaza acum, chiar daca, se pling ei, tinara generatie sufera de sindromul deadline-urilor, extrem de putini reusind sa-si aduca contributia la timp.
Freestyle doi
Ultimul numar al revistei Intermedia s-a lansat saptamina trecuta la Arad, unde au participat majoritatea artistilor ale caror lucrari au fost publicate si citiva invitati speciali. Ca fiecare eveniment organizat de Kinema Ikon, lansarea a fost o ocazie excelenta pentru tineri din diverse zone sa interactioneze si sa participe la discutii critice si transfer accelerat de informatie intre orase aflate la mare distanta.
A fost prezentat un DVD cu emisiunea Transfer TV, produsa de Videorgy din Bucuresti. Prezentarea lui Paul Popescu din Bucuresti, cunoscut deja sub numele Holopix, a deschis discutia despre reverse engineering - avind drept rezultat direct noi metode de proiectie pe particule de apa in suspensie sau pe ninsoare.
Pentru detalii despre proiectele Kinema Ikon accesati www.cotidianul.ro/select