Discul de muzica clasica al anului 2015
Campania Voteaza discul de muzica clasica al anului 2015 care alege discul anului pe baza voturilor exprimate de ascultatori a ajuns la final pe 10 ianuarie 2016; pe 11 ianuarie a fost anuntat discul anului trecut. Este vorba despre Integrala lucrarilor pentru pian solo de George Enescu, in interpretarea pianistei Raluca Stirbat. O victorie meritata, pentru ca intr-adevar, acest disc era o aparitie asteptata si necesara in peisajul cultural romanesc: abia la 60 de ani de la moartea lui Enescu s-a reusit performanta de a inregistra toate lucrarile pentru pian finalizate de Enescu, inclusiv acele lucrari de tinerete descoperite de muzicologul Clemansa Firca in arhivele Muzeului National “George Enescu”.
Sigur, mai exista si alti pianisti care au propus de versiuni de integrale enesciene, insa niciuna completa ca a Ralucai Stirbat; pe albumul semnat de aceasta pianista nascuta la Iasi, actualmente stabilita la Viena, cuprinzand trei discuri, se regasesc patru lucrari inregistrate in premiera mondiala si trei lucrari care nu au aparut vreodata pe CD. Cred ca albumul, pe care-l putem asculta aici (http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2015/disc/video-raluca-tirba-integrala-lucrarilor-pentru-pian-de-george-enescu-interviurile-rrm-4-decembrie-2015/1376791/3071/11) vine ca o incununare a tuturor eforturilor Ralucai Stirbat de a pune in lumina mai bine mostenirea enesciana: ea este si cea care a initiat campania care a dus la salvarea casei Enescu din Mihaileni, cazuta in paragina.
Noi planuri-cadru de invatamant, noi intrebari
Pana in 23 ianuarie se afla in dezbatere publica trei versiuni de plan-cadru pentru invatamantul gimnazial, mai precis, ce si cat vor studia elevii romani incepand cu anul scolar 2017-2018, cand vor ajunge in clasa a V-a copiii care acum sunt in clasa a III-a. Sunt acei copii din prima generatie care a facut clasa pregatitoare la scoala – de aceea este necesara si schimbarea planurilor-cadru pentru noile generatii care au inceput scoala dupa 2012.
Schimbarea e, evident, necesara. Insa imediat au inceput si dezbaterile: din toate cele trei versiuni de plan cadru a disparut limba latina, prilej de dezbatere in presa culturala. Mai sunt si alte inovatii: intr-una dintre versiuni se propune introducerea de la clasa a V-a a studiului fizicii si chimiei, dar scoaterea orei de artei plastice, iar in clasa a VIII-a, renuntarea totala la ora de educatie muzicala (acum este doar o jumatate de ora). Cert este ca numarul total de ore, per total, nu scade fata de actualul plan-cadru – deci prin sacrificarea orelor din zona artelor nu se obtine de fapt ceruta si dorita aerisire a programului unui elev de scoala care munceste cel putin cat parintii lui (de fapt, deseori, cu mult mai mult), daca luam in calcul numarul de ore de la scoala, plus cel alocat temelor.
Ceea ce conteaza este insa sa ne exprimam o parere in aceasta consultare publica. Toate datele necesare informarii se gasesc aici (http://www.ise.ro/consultare-publica-propuneri-de-plan-cadru-pentru-clasele-v-viii), iar consultarea online, care se pare ca va conta foarte mult in luarea deciziei finale de catre cei in drept, se gaseste aici (https://www.surveymonkey.com/r/planuri_cadru).
Ramane ca fiecare sa decida ce crede ca este mai bine pentru viitorul copiilor Romaniei; eu as opta pentru un plan-cadru care sa aduca o dezvoltare a culturii generale si, mai ales, pentru gandirea integrata a programelor scolare, astfel incat sa se tina cont de bagajul de cunostinte pe care in mod obiectiv un copil il poate retine si, mai ales, prelucra. Altfel, o cantitate mare de informatie va fi retinuta doar pe termen scurt si uitata cand teza sau lucrarea de control a trecut; iar aceasta situatie duce la paradoxalul esec scolar pe care-l constatam in sistemul romanesc.
De ascultat
Campania “Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016” a inceput din 11 ianuarie 2016. Mai multe albume asteapta auditia celor interesati de muzica buna si voturilor celor care doresc sa se implice in alegerea discului de muzica clasica al anului 2016.
Va atrag atentia, asadar, asupra albumului cu integrala partitelor si sonatelor pentru vioara solo de Bach, in interpretarea lui Midori, album aparut in 2015, un pas important in cariera acestei violoniste japoneze, care in pofida staturii sale de vedeta a muzicii clasice, a ales sa interpreteze aceste lucrari bachiene la varsta deplinei maturitati.
In 2015 a aparut si un disc semnat de violonistul de origine romana Stefan Tarara, castigator al Concursului Enescu din 2014. In compania sotiei sale, pianista Lora Vakova-Tarara, Stefan Tarara interpreteaza lucrari semnate de compozitori ai secolului XX – de altfel, “The Sound of the 20” se intituleaza acest album. Unul dintre aceste opusuri este Sonata a III-a in caracter popular romanesc de George Enescu. http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/stefan-tarara-the-sound-of-20s-cd-review-4-ianuarie-2016/1379811/3261/11
In noiembrie 2015, a fost lansat albumul “Lived and dreamed” semnat de ansamblul in rezidenta al festivalului SONORO de la Bucuresti, ansamblul RARO, alcatuit din pianista Diana Ketler, violonista Alina Pogostkina si violoncelistul Bernhard Naoki Hedenborg, alaturi de violistul Razvan Popovici, creatorul si “sufletul” SONORO. “Lived and dreamed” se refera la spatiul muzical praghez de la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului XX: Praga - oras al viselor, al povestilor, al miturilor - omagiu unui oras adus prin muzica a trei compozitori importanti: Josef Suk, Antonin Dvorak si Leos Janacek. Prea rar avem ocazia sa ascultam lucrarile care se regasesc pe acest disc, doua cvartete cu pian de Josef Suk si Antonin Dvorak, dar si lucrari pentru pian solo si violoncel cu pian – un repertoriu, deci, inspirat ales, intr-o interpretare de zile mari. (http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/albumul-lived-and-dreamed-semnat-de-ansamblul-raro-music-box-11-ianuarie/1379851/3261/11)
Cristina Comandasu
Ianuarie 2016