„Ma bucur foarte mult ca primesc acest premiu in cadrul aceleiasi Gale, impreuna cu Radu Muntean si Corneliu Porumboiu, doi cineasti in care eu cred. Sint putin surprins sa mi se acorde o distinctie tocmai din partea Uniunii Cineastilor, din care am iesit de citiva ani buni. Nu pentru ca nu as merita premiul, ci pentru ca eu nu credeam sa existe oameni in UCIN care sa creada ca l-as merita.
In ciuda parerii comune ca un critic este o fiara care sfisie filme, in fapt, este o mare bucurie pentru acesta sa laude si sa admire. Iar acest volum este un exercitiu de admiratie. Nu sint in carte decit doua cronici nefavorabilee - la Fahrenheit 9/11 si la Patimile lui Hristos.", ne-a declarat Alex. Leo Serban.
De ce vedem filme este cea mai noua aparitie in colectia „Ego. Publicistica", coordonata de George Onofrei: „Am mizat pe Alex. Leo Serban pentru a edita un volum dedicat filmelor in cadrul colectiei 'Ego. Publicistica' avind credinta ca aceasta este vocea cu cea mai mare autoritate in critica de film in acest moment.
Dincolo de exercitiul critic, textele din carte sint, in esenta, despre placerea de a vedea filme. Ne lipsea un astfel de volum, iar acum nu ne ramine decit sa asteptam de la autor unul nou, de aceasta data despre filmul romanesc contemporan.", a punctat George Onofrei.
Alex. Leo Serban (n. 1959) este critic de film, jurnalist, traducator si artist vizual. A debutat in 1976 cu un poem in engleza, publicat in revista americana Chicago Review.
A semnat traduceri, eseuri, poezie si proza in numeroase publicatii culturale romanesti (Secolul 20, Secolul 21, Contrapunct, Romania literara, Luceafarul, Litere, arte, idei, Caiete critice, Euphorion, Vatra, Balkon - Idea) si straine (Cover Magazine, SUA).
A fost asistent universitar la catedra de limbi si literaturi straine a Universitatii Bucuresti (1990-1991) si lector la catedra de comunicare audiovizuala a Academiei de Teatru si Film din Bucuresti (1998-2000). A fost curator si expozant si a facut parte din numeroase jurii internationale in cadrul unor expozitii de arta si festivaluri de film.
A initiat si a condus Clubul Cinefililor de pe linga Institutul Francez din Bucuresti. A conferentiat la Lincoln Center din New York (1996), Universitatea Umea din Suedia (1996) si Universitatea Humboldt din Berlin (2000), fiind invitat in emisiunea Double Je a lui Bernard Pivot (2004). A facut parte din Asociatia Criticilor Romani - UCIN, din care s-a retras in 2002.
In perioada martie 2005-septembrie 2006 a realizat emisiunea de cultura vizuala Fotograme de pe TVR Cultural. A mai publicat volumul Dietetica lui Robinson (2006).
De ce vedem filme reuneste texte despre film semnate de Alex. Leo Serban, publicate in ultimii 16 ani in diverse reviste culturale. Articolele au in comun pasiunea pentru arta cinematografica si o suma de conceptii personale privind locul si rolul vizualitatii in cultura actuala.
Ele lanseaza o polemica - implicita sau nu - cu cei pentru care Filmul este o „fetita cu chibrituri" abandonata in afara canonului cultural.
In acelasi timp, cartea aduce un omagiu maestrilor cinematografiei (Hitchcock, Bergman, Godard, Pasolini, Paradjanov, Greenaway, Haneke, Tarantino, Wong Kar-wai...) si pune in discutie citeva fenomene cinematografice (Titanic, Stapinul inelelor...) in lipsa carora Hollywoodul nu ar fi fost decit un cartier ca oricare altul al Los Angelesului.
Munca altor trei autori publicati de Polirom a fost recompensata la aceasta editie a premiilor Uniunii Cineastilor din Romania:
• Cecilia Stefanescu (autoarea romanului Legaturi bolnavicioase): a scris povestea care sta la baza filmului omonim, pentru care regizorul Tudor Giurgiu a fost recompensat cu Premiul Opera Prima
• Razvan Radulescu (autorul romanului Teodosie cel Mic) a primit un premiul pentru scenariu, in calitate de co-autor la Hirtia va fi albastra
• Florin Lazarescu (autorul romanelor Ce se stie despre ursul panda si Trimisul nostru special): a scris scenariul ce sta la baza Lampii cu caciula, pentru care regizorul Radu Jude a fost recompensat cu Premiul pentru scurtmetraj