Cinci tineri coregrafi aflati la inceputul carierei, dar nu incepatori intr-ale dansului si-au prezentat joi proiectele create in prima rezidenta de dans contemporan organizata in Romania.
Ei au lucrat, timp de 15 zilei in Sala de Sport din Azuga, la ceea ce va deveni un spectacol in care fiecare vorbeste, in felul lui, despre corp. Ultimele doua etape ale rezidentei se vor desfasura la Viena, in august, si Bucuresti, in septembrie.
Ca intr-un sanatoriu
Initiata de ArtLink, o organizatie non-guvernamentala care se ocupa de arta vizuala, rezidenta de la Azuga s-a desfasurat ca un laborator de creatie si compozitie coregrafica, intitulat „perForming the body”.
Coregrafii Iuliana Stoienescu, Mihaela Dancs, Dana Balint, Ionut Stana si Florin Flueras au lucrat cu Florin Fieroiu, intre 12 si 27 iulie, in Sala de Sport din Azuga. Rezidentii spun ca s-au simtit aici ca intr-un sanatoriu. Au lucrat sapte ore pe zi, fara ca munca sa le fie contaminata de tot ce inseamna oras, asa cum s-ar fi intamplat la Bucuresti. Cinci moduride a vorbi despre corpMihaela Dancs este o figura aparte printre coregrafi. Ea este medic stomatolog, dar e pasionata de dans contemporan. A participat la work-shopuri, a jucat in spectacole si isi exploateaza corpul mai ceva ca un dansator profesionist, spune Florin Fieroiu. La Azuga a experimentat imaginea unui „baietel”, pe care o reda printr-o serie de gesturi.
Iuliana Stoienescu a experimentat crearea unui spatiu intim, din care sa poata evada la un moment dat catre spatiul spectatorului, in timp ce Dana Balint a preferat sa experimenteze balansul dintre gest real si gest imaginar.
Ionut Stana, student la UNATC in anul III, s-a orientat spre un discurs mult mai teatral, parcurgand un registru al gesturilor violente. Mai mult, intr-un punct culminant al spectacolului, el sustine, cu corpul asezat paralel cu podeaua, la o inaltime de aproximativ un metru, peretii de la intrare. Stana nu este multumit de cum poate fi decodat performance-ul lui. Spune ca, de fapt, a dorit sa redea „drumul de la oboseala la odihna”.
Florin Flueras a imaginat un dialog gestual cu o minge de fotbal, pe un teren. Miscarile lui devin, pe rand, miscarile jucatorului, ale mingii, ale galeriei, ale portarului.
Florin nu vrea insa o structura, si-ar dori ceva mult mai spontan, asa cum este si fotbalul. Spectacolele vor suferi modificari pana in septembrie, cand se va organiza a treia parte a programului de rezidenta, la Bucuresti.
Urmeaza Viena
Intre timp insa, coregrafii vor avea ocazia sa lucreze la Viena, unde se va tine ce de-a doua etapa a rezidentei, o serie de work-shopuri in cadrul Festivalului ImPulsTanz (4-11 august).
La finalul rezidentei, fiecare dintre ei va avea un produs artistic finit. Premiera se va dansa la Centrul National al Dansului. Rezidentii sunt obligati prin contract ca dupa premiera sa gaseasca cel putin doua alte spatii.
Motivatia clauzei este necesitatea ca artistii sa invete sa-si managerieze singuri spectacolele, spun cei de la ArtLink. Fieroiu explica si altfel: elimina riscul ca spectacolul sa ramana facut si nejucat.