Revine in "lumea civilizata" si considerat acum un "element reeducat" poate sa urmeze studiile universitare, alegand ca specializare istoria artei, o optiune care in buna masura prefigura interesul ulterior pentru cinematografie si mai ales pentru regie. Reuseste sa obtina o bursa in 1984 si pleaca in Franta, alegand sa se stabileasca acolo, si in tara de adoptie isi descopera si pasiunea pentru regie. Va realiza trei lung metraje, poate cel mai personal si dificil fiind primul, Chine, ma douleur, din 1989, dar treptat este atras si de literatura.
Debuteaza in forta in 2000 cu Balzac si micuta croitoreasca chineza (Polirom, 2002), considerat si astazi de multi critici cel mai bun roman al sau, tradus in mai multe tari si ecranizat chiar in China, cu actori chinezi, si prezentat in 2002 la Festivalul de la Cannes. Romanul deja obtinuse nu mai putin de cinci premii in Franta - inclusiv Prix Litteraire du Club Med 2000 - si fusese primit de critica si cititori cu entuziasm, asa ca filmul va porni "cu dreptul" si il impune pe Dai Sijie si ca cineast. Ramane in Franta si continua sa scrie in limba franceza. In 2003 apare romanul Complexul lui Di (Polirom, 2004) care va primi si Premiul Femina, iar in 2007 publica Intr-o noapte fara luna (Polirom, 2007).