Iata cazul a doi pianisti lansati de unul dintre cele mai cunoscute concursuri pentru pian din lume: Concursul Chopin de la Varsovia. In 2015, castigatorul premiului I a primit 30.000 euro premiu, ceea ce arata din start cota foarte mare a concursului, insa mai importante decat banii sunt oportunitatile aduse de castigarea unei asemenea competitii: o expunere internationala fara precedent, atentia impresarilor si a unor case importante de discuri. Incepand cu 2015, concursul Chopin a semnat un contract cu Deutsche Grammophon care permite castigatorului sa editeze un disc cu inregistrarile din concurs la scurt timp dupa terminarea competitiei, si asa s-a si intamplat: sud-coreeanul Seong Jin Cho si-a lansat primul sau disc la Deutsche Grammophon in 6 noiembrie 2015 – concursul se incheiase in 22 octombrie 2015.
Concursul Chopin de la Varsovia se organizeaza odata la 5 ani. Prima editie a avut loc in 1927; printre laureatii cu premiul I se numara pianisti de mare calibru: Maurizio Pollini (1960), Martha Argerich (1965), Krystian Zimerman (1975) si in perioada recenta Yundi Li (2000), Rafal Blechacz (2005), Yuliana Avdeeva (2010) si Seong Jin Cho (2015). Pentru toti acestia, castigarea Concursului Chopin a fost rampa de lansare in lumea mare de concert, debutul unei cariere internationale stralucite.
Sa patrundem putin si in detaliile de organizare ale acestei competitii. Din inregistrarile video primite de la pianisti din intreaga lume, juriul alege 160 de muzicieni care vor participa la preselectia pentru intrarea in competitie. Din acestia se selecteaza 80 de pianisti care vor participa la concursul propriu-zis care are 3 etape si finala, repertoriul fiind exclusiv alcatuit din lucrarile lui Frédéric Chopin. Si ar mai fi ceva de adaugat: concursul este un adevarat eveniment national in Polonia, publicul fiind realmente interesat, in numar foarte mare, de ceea ce se intampla in competitie, pentru ca, nu-i asa, Chopin este o adevarata emblema nationala pentru Polonia si poporul polonez respecta acest lucru si in zilele noastre.
Pianistul polonez Rafal Blechacz
In anul 2005, pianistul polonez Rafal Blechacz a produs senzatie la Concursul Chopin: niciun pianist polonez nu mai cucerise de 20 ani premiul I, dupa reusita lui Krystian Zimerman, iar in anii 1990 si 1995 nu se acordase premiul I. Rafal Blechacz a impresionat atat de mult, ca juriul a decis sa nu acorde premiul al II-lea, tocmai pentru a sublinia diferenta de nivel dintre Blechacz si restul competitorilor sai. Rafal avea atunci 20 ani; astazi are 31 ani si confirma succesul de care s-a bucurat atunci: concerte in companii dintre cele mai selecte, o cota internationala de invidiat, 6 discuri aparute sub emblema casei Deutsche Gramophon, multe dintre ele premiate pentru calitatea lor evidenta.
Sigur, Blechacz a inregistrat Chopin, insa nu atat de mult Chopin pe cat s-ar fi asteptat, poate, de la un castigator al Concursului Chopin: preludiile op.28, cele doua concerte pentru pian si polonezele. Adevarul e ca Rafal Blechacz este un pianist stralucit nu doar in muzica lui Chopin, ci si in alte tipuri de repertorii, iar un bun exemplu este ultimul sau disc, aparut in 10 februarie 2017, cu opusuri de Johann Sebastian Bach. Pe langa Chopin, Bach este alegerea fireasca pentru Rafal Blechacz care este catolic practicant si atunci cand este acasa, canta in fiecare duminica la orga bisericii lucrari de Johann Sebastian Bach. In urma cu aproape 10 ani, el declara ca viseaza sa inregistreze "Partitele, Variatiunile Goldberg, Clavecinul bine temperat, Concertul italian”. Iar visul i s-a implinit cu ocazia lansarii acestui disc pe care regasim Concertul italian, Partitele I si III, 4 duete BWV 802-805, Fantezia si fuga BWV 944 si Coralul din Cantata BWV 147 de Bach.
Rafal Blechacz este un artist foarte matur in conceptiile sale, care isi bazeaza convingerile pe fundamente foarte solide, de aceea a studiat filosofia, de exemplu. A preferat sa-si lase spatiu pentru a-si lasa proiectele sa creasca in mod natural, fara a le forta, de aceea, cred, a ales sa inregistreze Bach abia dupa ce a depasit limita celor 30 ani. Bach-ul sau este mai mult muzica crestinului devotat decat muzica ingerilor, muzica omului care aspira la inalt mai mult decat a celui care deja a ajuns in Paradis si aceasta tensiune se simte in interpretarea sa. In fond, Blechacz il traieste pe Bach asa cum isi traieste credinta crestina si este foarte autentic in trairea sa, motiv pentru care va indemn sa ascultati versiunile lui Blechacz pentru Bach in Saptamana Patimilor. O puteti face pe site-ul proiectului Radio Romania Muzical Discurile anului 2017. http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2017/disc.htm?a=1452361&c=3541&g=2
Sud-coreeanul Seong Jin Cho
In 2015, Concursul Chopin de la Varsovia a fost castigat de pianistul sud-coreean Seong Jin Cho, care atunci avea 21 ani. A studiat in Coreea de Sud, dar si la Paris, cu Michel Beroff, iar aceasta scoala europeana, in special franceza, este foarte evidenta in pregatirea lui. De altfel, trebuie sa remarcam ca majoritatea interpretilor asiatici studiaza, de fapt, la nivel superior in Europa si America de Nord. Si, de asemenea, sa mai remarcam ceva: in Asia, in special in Coreea de Sud, China si Japonia, muzica clasica este la moda, milioane de copii studiaza pianul sau vioara, iar tarile lor sunt pregatite sa sustina talentele autentice. Baza de selectie este, evident, foarte mare, si printre milioane de tineri interpreti se gasesc si cateva varfuri intr-o generatie. Cu siguranta, un asemenea varf este Seong Jin Cho, apreciat la superlativ de presa internationala inca din timpul Concursului Chopin pentru maturitate, introspectie, tehnica, in general, conceptie artistica. Discul cu inregistrarile din timpul concursului Chopin, aparut la Deutsche Grammophon in noiembrie 2015, s-a bucurat de vanzari-record in Coreea de Sud si in Polonia, in special, dar nu numai. Asa ca in februarie 2016, Seong Jin Cho a semnat un contract exclusiv cu Deutsche Grammophon, iar in noiembrie 2016 a aparut un nou disc, tot cu lucrari de Chopin: Concertul nr.1 (Orchestra Simfonica din Londra, dirijor Gianandrea Noseda) si 4 balade.
Sub degetele lui Seong Jin Cho descoperim un Chopin liric, foarte expresiv; aceasta muzica poate da ocazia pianistului de a se pune pe sine in prim plan, insa Seong Jin Cho nu cade in aceasta capcana. Nu vorbesc la acest nivel de interpretare despre tehnica stralucita, ci despre faptul ca aceasta tehnica este pusa exclusiv in slujba expresiei. Acest aspect este parca mai vizibil in interpretarea baladelor, unde Seong Jin Cho opteaza pentru un discurs de cristal, uzand de foarte putina pedala. Evident ca pianistul poate canta foarte repede aceste balade, insa este evident ca alege tempo-uri mai putine rapide, tocmai pentru a da spatiu ascultatorului sau de a observa toate detaliile de interpretare.
Muzica lui Chopin, cred, este nemuritoare, insa doar cu eforturile unor interpreti care in fiecare epoca ii dau sens si valoare. Pentru secolul XXI, unul dintre acestia este si Seong Jin Cho.
Noul disc al lui Seong Jin Cho poate fi ascultat aici. http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2017/disc.htm?a=1451021&c=3541&g=2
Cristina Comandasu
Radio Romania Muzical
Aprilie 2017