"Poveste incantator spusa" si "comedie spumoasa" sunt definitiile cu care Deborah Young, criticul revistei americane "Variety", isi incepe cronicile a doua dintre filmele romanesti ce au rulat saptamana aceasta la Cannes: "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii", in regia lui Catalin Mitulescu, respectiv "A fost sau n-a fost", de Corneliu Porumboiu.
Mitulescu: se ridica la inaltimea recomandarilor
"Incercand sa impleteasca bucuria copilariei cu melancolia vietii traite intr-o tara condusa de una dintre cele mai cumplite dictaturi din Europa de Est, aceasta poveste emotionanta are tendinta sa divagheze.
Dar prin modul in care descrie viata cotidiana, care-si continua cursul, indiferent de circumstante, se ridica la inaltimea recomandarilor, care includ castigarea premiului pentru cel mai bun proiect european la Sundance in 2005 si votul de incredere din partea lui Martin Scorsese si lui Win Wenders, care apar pe generic ca producatori", scrie "Variety" in editia de ieri.
Chiar daca finalul povestii ce se petrece in decembrie 1989, cand Lalalilu (Timotei Duma) hotaraste sa-l asasineze pe Ceausescu cu o prastie, de dragul surorii sale, Eva (Dorotheea Petre), este etichetat ca previzibil, criticul "Variety" considera distributia "ceva special". S-a remarcat mai ales Dorotheea Petre, "o prezenta magnetica pe marele ecran".
Porumboiu: impresioneaza prin simplitate
Si lungmetrajul de debut al regizorului Corneliu Porumboiu, care are ca subiect tot Revolutia din decembrie 1989, dezbatuta 16 ani mai tarziu, intr-un talk-show, a fost apreciat de criticul "Variety".
"Puterea filmului sta in simplitatea lui", scrie Deborah Young. Totusi, publicatia americana remarca dificultatea pe care o intampina un spectator strain din cauza faptului ca nicaieri in film nu este mentionat locul unde se petrece actiunea, un mic orasel de provincie si nu Bucuresti sau Timisoara.
Cele doua filme romanesti sunt mentionate si intr-un articol publicat de cotidianul "New York Times", ca exemple de pelicule ce au abordat subiecte politice la aceasta editie a Cannes-ului.
Regizorii romani au sanse la trei premii
Catalin Mitulescu si Corneliu Porumboiu intra in cursa pentru premiile sectiunilor la care participa, Un Certain Regard, respectiv Quinzaines des Realisateurs, dar sunt si concurenti pentru distinctia acordata anual debuturilor in lungmetraj, Camera d’Or.
Premiile sectiunilor vor fi anuntate asta-seara, iar premiul Camera d’Or va fi anuntat si decernat in cadrul galei de inchidere a festivalului, duminica seara.