Filmul lui Mungiu "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" a fost premiat anul acesta cu cea mai inalta distinctie a Festivalului International de Film de la Cannes, Palme d'Or, si a acumulat si o serie de alte trofee. La festivalul de film Transilvania (TIFF), Mungiu a primit premiul Zilelor Filmului Romanesc pentru lungmetraj. Echipa filmului a primit un Premiu special la TIFF si premiul de excelenta din partea organizatorilor Festivalului International al Producatorilor de Film Independenti (IPIFF) de la Mamaia.
"La un moment dat in viata ta, nu neaparat maine sau nu neaparat la filmul urmator, iti pui problema sa mergi sa faci un film in alta limba sau acolo (in strainatate - n.r.), si o sa-mi pun si eu problema asta la un moment dat", a spus Cristian Mungiu intr-un interviu acordat NewsIn. "O sa trebuiasca sa ma gandesc la asta cat de curand."
El a mentionat ca acum este devreme pentru a se gandi sa regizeze in afara Romaniei pentru ca au trecut doar doua luni de la castigarea premiului Palme d'Or la festivalul de la Cannes, cu pelicula "4 luni, 3 saptamani si 2 zile".
Regizorul se va ocupa in perioada urmatoare cu promovarea filmului sau in Romania si se va stradui sa gaseasca o poveste care sa-l intereseze, pentru un viitor proiect. Acesta va fi "cel mai probabil in limba mea", a completat Mungiu.
Cristian Mungiu intentioneaza sa-si duca filmul premiat cu Palme d'Or in mai multe orase din Romania in care nu mai exista cinematografe si sa-l proiecteze in case de cultura.
"E un plan destul de complicat", a spus Mungiu. Ideea s-a nascut din dorinta de a proiecta filmul pe pelicula de 35 mm pentru cat mai multi spectatori si din realitatea romaneasca - numarul mic al salilor de cinematograf. "Coreland aceste doua date am cautat o solutie, si solutia nu poate sa fie decat sa incerci sa duci un proiector si un aparat si un ecran acolo unde nu mai e cinema."
Pelicula "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" va rula la Iasi, Timisoara si Brasov, iar in Bucuresti va fi proiectat in patru cinematografe simultan, din 14 septembrie.
Apoi, timp de o luna, filmul va fi prezentat in aproximativ 15-20 de orase in care nu mai exista sali de cinema. Regizorul a explicat ca pelicula va rula in case de cultura, cu ajutorul unor proiectoare, si va face astfel un experiment pentru a afla daca merita sau nu sa mai faca film pe pelicula.
O caravana va incerca faca turul Romaniei intr-o luna de zile si va stationa in fiecare oras circa doua zile.
Pelicula a avut deja premiera in Italia si SUA, in festivaluri, si va rula in cinematografele din Franta la sfarsitul lunii august.
Echipa "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" nu va insoti filmul decat la premierele din Bucuresti, Iasi, Timisoara si Brasov. "Tehnic nu se poate sa insotim cu echipa caravana in fiecare secunda, pentru ca totusi fiecare din oamenii astia are un program, filmeaza sau sunt la teatru", a explicat Mungiu, care a mentionat ca, pe langa premierele din Romania, va fi prezent si la proiectii internationale.
"Va fi o mica echipa de documentar alcatuita de noi care o sa insoteasca evenimentul si o sa incerce sa faca un documentar despre cum arata Romania vazuta din perspectiva asta."
Intrebat despre proiectul privatizarii salilor si gradinilor de cinematograf aflate in administrarea regiei "Romania Film", Mungiu a spus ca este o solutie buna, dar depinde de modul in care acest demers se va realiza.
"Daca se face in felul in care in sali sa vor da filme in continuare, e un pas bun. Daca se face insa numai la nivelul celor 35 de sali care au ramas acum (in functiune - n.r.), e un pas foarte prost, pentru ca, inainte de '89, erau sute de sali. De fapt, cine face acest plan (de privatizare a salilor - n.r.) ar trebui sa-l faca gandindu-se la cum sa ajungem din nou la situatia in care sa existe macar una sau doua sali de cinematograf in fiecare oras insemnat", a explicat Mungiu. El a spus ca privatizarea salilor care au mai ramas este "un un mod de a scapa de problema".
Desi numarul cinematografelor este redus, peliculele romanesti pot rula la festivalurile de profil din tara.
Mungiu este insa de parere ca festivalurile nu sunt create pentru a salva filmul romanesc, ci pentru a arata acele pelicule care nu pot sa ajunga la cinematograf. "Filmul romanesc poate sa ajunga la cinematograf daca este interesant pentru spectatori, si are aceeasi conditie ca orice film in Romania", a completat regizorul. "Rostul unui festival ca 'Anonimul' sau ca 'TIFF' ar fi sa prezinte un film din Coreea, un film din Cehia sau un film din Finlanda, pe care sub nicio forma nu le poti vedea in cele 35 de cinematografe ramase."
In opinia regizorului, daca privesti filmul ca pe un bussiness, americanii fac un produs care se vinde mai bine si trateaza cinematografia in principal din punct de vedere al randamentului financiar. "Dar exista o diversitate in lumea asta, pentru ca nu vorbim despre hamburgeri aici", a adaugat Mungiu. "Vorbim despre faptul ca nu tuturor ne place sa vedem numai filme americane si, ca atare, pentru acei 5-10-15 % din spectatorii care vor sa vada si altfel de film, trebuie sa facem un produs."
El a completat ca filmul nu trebuie sa fie tratat ca un produs, iar peliculele nu trebuie sa fie realizate doar daca au randament financiar.
"Mie imi place sa vad filme americane de exemplu, dar nu intotdeauna, si nu vreau sa vad numai asta. Vreau sa vad ce se intampla in Iran sau in Japonia, treaba mea", a spus Cristian Mungiu. "Asa am eu chef!" (NewsIn)