De ce te justifici, de ce te explici atit?
Lasind la o parte povestea cu 2004, cu tot ce s-a intimplat cu 'Marfa si banii', lasind la o parte tot ce a insemnat ratarea din 2001, cind impreuna cu Razvan Radulescu am depus la CNC doua scenarii, unul pentru Gulea si unul pentru Pintilie, care au fost respinse, deci lasind toata istoria mizeriilor astea deoparte si ajungind in timp acum, inainte de Craciun m-am vazut singur, eu si rezultatele de anul trecut ale concursului CNC. Au fost doua saptamini de vacanta in care nu am facut decit automat gesturile sarbatorilor, cadouri, ciocnit de pahar si 'La multi ani!' si m-am gindit ce fac eu cu rezultatele astea. Am fost tentat sa renunt. Nu ma justific, dar nu pot sa ma retrag in birlog si sa asist la spectacolul asta grotesc. Vreau sa functioneze cinematografia romaneasca. Am legitimitatea de a interveni si a arata mazetele si porcaria de acolo. E o mare porcarie.
Restauratia mediocritatii
Ti-au fost respinse doua proiecte. Supararea e justificata.
Da, de insi care nu sint capabili sa inteleaga un scenariu de film. Anul trecut mi-a fost acceptata finantarea pentru 'Hrana pentru pestii mici', un scenariu care a avut un destin foarte, foarte trist. Scris pentru Gulea, plimbat pe la MediaPro. Recuperat de acolo, mi s-a parut incurajatoare, am vrut ca si celelalte proiecte ale mele sa aiba un destin romanesc... Revolutia victorioasa a tinut trei zile, adica pina la urmatoarea sesiune de finantare. Acum chiar vorbim de restauratia mediocritatii.
Poate marele Cristi Puiu nu stie sa piarda.
Nu stiu sa pierd? In 2003, tot un concurs la CNC. Am cistigat. Dar inainte de anuntarea rezultatelor, Giurgiu mi-a spus ca trebuie facut scandal, ca e inadmisibil ce se intimpla acolo. Si eu, desi am cistigat, am intrat in scandal. Voiam sa schimb ceva neaparat. Cum, nu stiu sa pierd? Am facut scandal si cind am cistigat. Noi vorbim de cinematografie, de o cinematografie condusa de un ins Serbanescu, scenarist pentru regizorul Marius Barna la un film care nu este nici acum terminat, nici nu se stie in ce stadiu este. Marius Barna a luat trei proiecte anul acesta. Cum iti explici? E hazardul? Eu sint foarte curios sa vad produsul final, filmele. Nu-ti dai seama ca in fiecare an se finanteaza filme si doar doua-trei ies, se finalizeaza? De ce nu pune intrebari auditul Ministerului Culturii?
O fi buna, o fi proasta formula aspirinei?
Ai fost solicitat sa ti se publice scenariile necistigatoare.
Sigur, alta timpenie! Da, sint de acord, dar sa fie publicate impreuna cu toate celelalte proiecte. Sa ne judece poporul? Eu nu am depus niste scenarii, ci un sinopsis. Schema scenariului. Situatia asta e atit de ridicola, parca ai putea sa-i ceri producatorului de aspirina sa faca publica formula chimica a aspirinei ca publicul sa-si dea cu parerea... e bine, nu e bine? E o prostie. Numai specialistii pot vedea potentialul intr-un sinopsis. Si iti mai spun ceva... aceste sinopsisuri de acum fac parte dintr-o serie, din care facea parte si 'Moartea domnului Lazarescu', numita 'Povestea cu ambulanta'. Seria respectiva am conceput-o cu Razvan Radulescu dupa respingerea din 2003 a scenariului nostru. Seria a iesit dintr-o depresie accentuata. Mi-am dat seama ca nu pot face film in Romania si atunci am conceput seria aceasta de filme cu bani putini. Am gindit atunci si o firma FFPG, 'Filme facute pe genunchi'. Deci, am incercat sa ma adaptez, dar orice am facut, din sistemul romanesc am iesit infrint. Din FFPG am dezvoltat 'Moartea domnului Lazarescu'. Am trecut de scandaluri, de terfelirea din presa si am facut cel mai premiat si mai apreciat film din acest moment. Sa-i dea Dumnezeu succesul asta si lui Porumboiu, ca sa incline balanta spre finantarea privata.
Am fost scuipati!
De la CNC ati incasat pumni, iar in strainatate, premii!
Si ce propui? Sa mai luam pumni? Am luat scuipati.
Ce-i de facut? Serbanescu va ramine, fiind sustinut politic. Carmazanii te vor intarita si-ti vor arunca pisica moarta...
Aici e si rolul presei.
Sigur, nici nu va cinta cocosul de trei ori si presa te va abandona, ca are alte scandaluri de pus in pagina.
Presa ma va uita fiindca romanii au probleme cit Casa Poporului. Sper ca aceia din minister sa ia decizii corecte, daca nu, sa-si dea demisia si sper ca Serbanescu sa aiba minima demnitate si sa-si dea demisia...
Criticii sar in apararea regizorului
Comunicatul CNC impotriva regizorului Cristi Puiu a stirnit indignarea criticilor de film din Romania.
Mai ales ca textul semnat de directorul general al CNC, Eugen Serbanescu, abunda in atacuri la persoana si note pamfletaresti. Valerian Sava a adunat semnaturi pentru o scrisoare deschisa adresata ministrului Adrian Iorgulescu. Doi dintre cei mai importanti critici de film in Romania, Anca Gradinariu si Mihai Chirilov, au comentat gestul CNC special pentru 'Cotidianul'.
'Fara provocare, filmele ar fi plicticoase'
Anca Gradinariu analizeaza 'taxarea vulgaritatii', actiune invocata de juriul CNC: 'Ma bucur ca CNC a decis sa lupte impotriva vulgaritatii si a nuditatii gratuite, transformindu-se, practic, in CNA. La urma urmei, e vorba doar de o litera, nu? Lasind la o parte gluma, mi se increteste pielea pe mine si acum inteleg mai bine de ce comisia l-a respins pe Puiu (ne amintim ca Marfa si banii a lezat unele urechiuse mai delicate cu extrem de autenticul sau limbaj suburban) si a incurajat comisarii sau liceenii mileniului trei. Mi se pare ireal: se erijeaza cumva CNC intr-un far moral? Pentru ca citatul pare decupat din Scinteia anilor 50. Traim intr-o societate hipersexualizata, pe care expansiunea noilor tehnologii a facut-o cea mai liberala posibil din acest punct de vedere. Filmele ar trebui sa reflecte asta: o lume unde pustii fac strip-tease online pentru necunoscuti, pe Myspace, sau amatorii isi regizeaza propriul lor film porno si il posteaza pe YouTube.
Cine e CNC sa spuna ce e sau nu justificat artistic, in conditiile in care pentru ei vulgaritatea inseamna pina si limbajul murdar (al meu, al tau, al liceenilor si pariez ca si al comisarilor)? De ce regizorilor de pe-aici le ies atit de prost secventele de sex, ma intreb? Poate pentru ca nu au exercitiu? Oare ce-ar zice domnii CNC de peliculele recente ale lui Lars von Trier, Larry Clark, Michael Winterbottom sau John Cameron Mitchell, autori care forteaza limitele si care isi conving actorii sa respinga orice simulare si sa mearga pina la capat, sa o faca pe bune. Fara provocare, perversiune, nuditate gratuita si vulgaritate si cinematograful, si viata ar fi atit de plicticoase'.
'Un act vindicativ'
Mihai Chirilov subliniaza caracterul abuziv al unui document oficial redactat ca o rafuiala cu unul dintre cei mai mari regizori ai momentului: 'Comunicatul CNC pacatuieste prin simplul fapt ca se vrea un raspuns general la contestatiile din mass-media cind el nu este decit o scrisoare fara drept de apel menita sa-l puna la punct pe Cristi Puiu.
Dintr-un raspuns care ar trebui sa fie nuantat si lipsit de ranchiuna, comunicatul se transforma intr-un act vindicativ indreptat impotriva unui cineast pe care CNC-ul, in primul rind, ar fi trebuit sa-l onoreze la inceput de an cu o scrisoare de felicitari pentru succesul inclasabil si fara precedent avut de filmul Moartea domnului Lazarescu in topurile majoritatii criticilor americani. O astfel de scrisoare ar fi fost esentiala si de bun-simt din partea CNC, indiferent de umori si pareri individuale sau drepturi la replica. E vorba despre validarea locala a celui mai important fenomen din toata cinematografia romaneasca'.
Din gindirea CNC-ului
'Il asteptam (pe Cristi Puiu - n.r.) cu orice proiect, dar mai ales cu marile scenarii in care talentul Domniei sale - chiar daca secretizat - se poate dezvolta pe deplin si relevant pentru orice juriu.'
w 'CNC respinge vulgaritatea si obscenitatea gratuite, menite sa ascunda dramaturgia precara si lipsa fondului de idei.'
w 'Daca tot ati folosit Concursul CNC pentru a declansa o furibunda campanie mediatica in folosul propriei dumneavoastra imagini, Juriul concursului va solicita acordul pentru publicarea in presa si pe Internet a celor doua proiecte (de cite doua pagini si jumatate fiecare), care au participat fara succes la competitie. Asta in spiritul transparentei pe care o invocati, cit si pentru intregirea imaginii dvs. in fata publicului romanesc.'
Sursa: scrisoarea deschisa semnata de Eugen Serbanescu, director general CNC
Eugen Istodor