Manifestarile dedicate centenarului nasterii lui Corneliu Baba vor continua luni, în aula Academiei Române, cu sesiunea omagiala "O suta de ani de la nasterea lui Corneliu Baba", deschisa de Marius Sala, vicepresedinte al Academiei Romane. Constanta Baba a donat lucrarile din expozitie Muzeului Banatului si un "Autoportret" Academiei Romane.
Expozitii Baba la Bucuresti si Iasi
"Expozitia incearca sa cuprinda cam toate dimensiunile creatiei si personalitatii lui Corneliu Baba. Baba este un portretist unic in pictura noastra si poate nu numai in a noastra. Dar e vorba si de scene complexe, de compozitii ample in care portretul se resoarbe cumva, el este prezent, dar fara sa fie individualizat. Baba, in esenta, este un pictor antropocentric, este poate ultimul pictor de filiatie clasico-renascentista in care omul ramane in centrul tuturor preocuparilor lui", ne-a declarat criticul de arta Pavel susara. Expozitia poate fi vizitata in fiecare zi, de la orele 10.00-18.00, iar intrarea este libera. Alte evenimente dedicate pictorului Corneliu Baba vor avea loc la Palatul Culturii din Iasi, pe 24 noiembrie si, din nou, la Academia Romana, pe 30 noiembrie.
"Ne-a invatat cum sa ne legam cravata"
Zamfir Dumitrescu, actualul presedinte al Uniunii Artistilor Plastici, a povestit pentru Adevarul cum a fost Corneliu Baba ca profesor, dar si ca om. "Am fost vreo patru ani si jumatate elevul lui Corneliu Baba, impreuna cu o serie de colegi, nume recunoscute in pictura romaneasca: Stefan Caltia, Sorin Dumitrescu, Sorin Ilfoveanu sau Mihai Cizmaru. Corneliu Baba a fost un spirit deosebit, atat ca prestatie profesorala, cat si ca pictor, ca om. De la el am invatat cum sa ne comportam in societate, cum sa ne legam o cravata, cum sa oferim o floare unei fete, pe langa lucrurile de meserie propriu-zisa. Prima oara cand a venit la noi, in clasa de pictura, l-am asteptat infrigurati si cu nerabdare. El s-a uitat la ceea ce facuseram noi pana atunci si ne-a spus urmatorul lucru: Eu stiu ca la sfarsitul perioadei de studiu, orice artist intra intr-o perioada de gestatie, in care isi cauta propriul drum. Eu va propun sa intrati in aceasta perioada de gestatie. Eu plec. Revin peste doua luni, in care sa puteti face ce vreti, sa pictati ce vreti, sa va descoperiti. Era o trecere brusca, de la o anumita rigoare in studiu, cateodata plictisitoare, la o libertate totala, pe care, ne-o doream fiecare, dar pe care iata ca o aveam. si s-a intamplat un lucru foarte curios. In primele doua-trei saptamani in care eu, cel putin, eram indragostit de Modigliani si pictam "a la Modigliani" (perioada care s-a terminat, pentru ca eu nu eram Modigliani), am atacat un alt pictor, si apoi altul. Dupa o luna si jumatate am inceput sa ma uit in stanga si-n dreapta ca sa vad ce fac colegii mei. Toti treceau prin aceeasi criza de identitate, ceea ce ne-a dus la concluzia ca evitam sa fim liberi, fara sa avem, de fapt, pregatirea necesara de a face fata acestei libertati. Apoi, maestrul Baba s-a uitat la lucrarile noastre si ne-a zis, intr-o maniera contemplativa: Vedeti ce grea e pictura? Vedeti ca e greu sa aflati cine sunteti? si am luat-o de la inceput, cu studiul practic, concret, compozitie, nud, natura statica s.a".
Despre Corneliu Baba
Corneliu Baba (1906-1997) s-a nascut la Craiova, a urmat Facultatea de litere si filosofie si, in paralel, Academia de arte frumoase din Bucuresti. La Academia de arte frumoase din Iasi a studiat cu Nicolae Tonitza. A fost membru corespondent al Academiei Romane, membru corespondent al Academiei de arta din Berlin, membru al Academiei Tommaso Campanella din Roma. A fost profesor universitar la Iasi si Bucuresti.
Nicoleta Zaharia