Gestul elegant al lui Francis Ford Coppola, de a multumi personal echipei romanesti care a lucrat la ultimul sau film, „Tinerete fara tinerete”, a fost rasplatit cu aplauze indelungi, marti seara, la CinemaPRO. Regizorul si-a facut aparitia pe covorul rosu la bratul sotiei sale, Eleanor, urmat de fiul sau, Roman, si de celebrul sound-designer Walter Murch (detinator a trei Premii Oscar).
In aplauzele unei sali arhipline, cineastul american in varsta de 68 de ani i-a dedicat filmul lui Adrian Pintea, „un om minunat si un actor bun, pe care stiu ca l-am pierdut”. Pintea apare episodic in rolul unui calugar budist care rosteste o incantatie in sanscrita. La finalul proiectiei, actorii din distributie - Marcel Iures, Andi Vasluianu, Florin Piersic Jr., Cristi Iacob - si membrii echipei tehnice au urcat pe scena alaturi de Coppola.
Intriga complexa
Dupa doua ore de film, freneziei dinaintea premierei i-au luat locul comentariile despre „Tinerete fara tinerete”, cele mai multe sceptice.„Noaptea premierei e intotdeauna putin inselatoare, putin grandomana. Lumea se poarta dragut cu tine, te felicita, te ovationeaza. Abia a doua zi auzi si un „oohh, nu era chiar asa bun”„, ne-a spus Coppola, referindu-se la premiera mondiala de la Roma, unde reactiile au fost la fel de amestecate.
Pelicula urmeaza fidel linia nuvelei lui Mircea Eliade: profesorul Dominic Matei (Tim Roth) e lovit de fulger in fata Garii de Nord, in ziua cand isi propune sa se sinucida. Scapat cu viata, profesorul de 70 de ani se trezeste cu 40 de ani mai tanar si cu puteri mentale neobisnuite. Obsedat de opera neterminata a vietii lui, o istorie a originii limbilor, si de o iubire pierduta, Laura (Alexandra Maria Lara), Dominic „primeste” timp pentru a le recupera.
„Nu poate furniza intruna capodopere”
„Eu nu cred ca povestea lui Eliade era un bun material pentru film. Am inteles insa ca pe Coppola l-a pasionat foarte tare”, este de parere criticul Alex Leo Serban. Dintre „plusuri”, Serban puncteaza imaginea, conceputa de Mihai Malaimare Jr., jocul Alexandrei Maria Lara si cel al lui Marcel Iures (profesorul Tucci), care s-a declarat incantat de pelicula, pentru ca ii face „un serviciu lui Eliade”.
„Lumea se asteapta de la Coppola la capodopere. Or, el nu poate furniza intruna capodopere. Plus ca n-a mai facut film de zece ani, iar in aceasta meserie e foarte greu sa-ti reintri in mana. Filmul e corect in ansamblul lui si presupun ca e destul de fidel in a respecta nuvela. Din pacate, ceea ce merge intr-o lectura, unde te mai intorci, mai citesti o data ce n-ai inteles, nu merge neaparat si intr-un film”, adauga Serban. Criticului Andrei Cretulescu i-a placut filmul, insa „cu mari rezerve”.
In viziunea Magdei Mihailescu, ecranizarea a fost un act de curaj: „Prima impresie este a unui film in care Coppola a pus o imensa iubire pentru literatura lui Eliade. A fost un act de curaj, pentru ca Eliade e in general foarte complicat, iar nuvela nu e prea cinematografica. A fost o experienta dificila si pentru actori, nu e un film usor de facut”.