Regizorul, aflat in Romania pentru a finaliza ecranizarea nuvelei omonime a lui Mircea Eliade "Tinerete fara tinerete", a avut numai cuvinte de lauda pentru tinerii artisti din Romania. "Aveti intr-adevar niste tineri foarte talentati", a spus Copolla. El a mentionat ca tinerii, pe langa faptul ca sunt talentati si muncitori, au mult bun simt si stiu foarte multe despre ce inseamna cinematografia.
Actiunea filmului se petrece atat in Romania, la Bucuresti si Piatra Neamt, cat si in India, in Malta si la Geneva. In rolurile principale, Coppola i-a distribuit pe Tim Roth, Alexandra Maria Lara, Bruno Ganz, Marcel Iures, precum si pe coregrafa Sasa (Alexandra) Pirici, in rolul sau de debut intr-un lungmetraj. "Sistemul de invatamant trebuie sa fi fost foarte bun pentru ca oamenii de aici sunt foarte cultivati", a completat Francis Ford Coppola.
Realizatorul celebrei serii "Nasul" a spus ca a vazut filme realizate de tinerii romani, printre care productiile lui Florin Piersic Jr. si ca le considera "impresionante".
"Ei sunt viitorul si cred ca ar fi extraordinar daca guvernul s-ar gandi ca pentru tinerii regizori romani sa nu se mai ceara taxe si sa-i impoziteze pe ceilalti. Pe cei care fac un film ca al meu sau alte filme, ca cele comerciale", a declarat Coppola. Regizorul a mentionat ca uneori bugetul pe care il are la dispozitie un tanar regizor este foarte mic si ca ii este foarte greu sa plateasca mii de dolari doar pentru a filma in Bucuresti. "Nu poti sa le ceri bani doar ca sa filmeze pe propriile strazi", a spus regizorul.
Taxa pentru filmare si fotografiere profesionista in locurile publice din Bucuresti se plateste diferentiat, conform NewsIn, pentru lungmetraje si videoclipuri, respectiv filmari pentru clipuri publicitare, dupa cum a hotarat Consiliul General al Municipiului Bucuresti in martie 2006. In centrul istoric, taxa este de 2.100 lei (peste 800 de dolari) pe ziua de filmare, indiferent de spatiul folosit, pentru lungmetraje si videoclipuri, si de 2.600 de lei (peste 1.000 de dolari), pentru filmarile la clipurile publicitare. In alte zone ale Bucurestiului, taxa este de 1.400 de lei (peste 540 de dolari) pe zi pentru filmare de lungmetraje si videoclipuri, respectiv 1.800 de lei (aproape 700 de dolari) pentru clipuri publicitare.
Realizatorii filmelor a caror distributie este formata, in proportie de cel putin 50%, din actori romani platesc mai putin pentru ziua de filmare in centrul istoric, 1.500 de lei (aproape 600 de dolari), iar in restul Capitalei, 1.000 de lei (aproape 400 de dolari).
Taxele au fost modificate ca urmare a protestelor producatorilor de film. Primaria impusese, de la 1 ianuarie 2006, taxe pe metru patrat intre 32 de lei pe zi si 72 de lei pe zi, in functie de zonele fiscale ale Bucurestiului.
Taxele de filmare sunt in scadere peste tot in lume, deoarece companiile de productie de film si televiziune inceaca sa-si atraga cat mai multi clienti prin facilitati fiscale si nu numai, potrivit unui studiu al Comisiei de Film din California.
La Paris, New York si Londra se filmeaza gratuit, mai putin in zonele considerate monument istoric, iar statul California a lansat diferite programe de rambursari de taxe pentru a-i atrage inapoi pe marii producatori de film care au migrat spre Europa, atrasi de preturile mai mici.
Coppola a inregistrat o melodie cu o orchestra din Bucuresti pentru nepotica sa
Faptul ca nu a reusit sa-si vada nepotica nascuta acum doar cateva zile, l-a inspirat pe regizor sa-i compuna acesteia o piesa intitulata dupa numele sau, "La Chanson de Romy Croquee", a povestit Coppola in cadrul conferintei de presa. Romy s-a nascut pe 30 noiembrie si este fiica Sofiei Coppla si a partenerului acesteia de viata, cantaretul Thomas Mars. Acesta a adaugat ca a inregistrat si cantat melodia cu o orchestra din Bucuresti.
Prezentandu-si piesa in cadrul unei conferinte de presa, cineastul a trecut de la postura de regizor celebru la cea de bunic nostalgic. El mai are o nepoata, Giancarla "Gia" Coppola, in varsta de 20 de ani.
Coppola: "Nu as ezita sa filmez din nou in Romania"
"Nu as ezita sa filmez din nou in Romania daca povestea m-ar aduce aici", a declarat regizorul cu acceasi ocazie, adaugand ca experienta capatata a fost una "foarte, foarte buna".
"Cred ca metoda de lucru de aici mi-a schimbat modul in care vreau sa fac filme. Pe viitor, as lucra doar cu echipe mici", a mai spus el. Filmarile la noua pelicula au inceput in urma cu mai bine de un an si pentru acestea Coppola a folosit o echipa formata din 52 de romani. "A fost interesant ca am lucrat cu oameni de aici", a spus el. "A fost o experienta memorabila si sper ca in viitor sa colaboram din nou", a declarat celebrul regizor.
De asemenea, el a spus ca si fiica lui, Sofia Coppola, care a luat premiul Oscar anul trecut pentru cel mai bun scenariu original, a fost impresionata de ce a reusit sa faca cu aceasta echipa si cu un buget oarecum limitat. Sofia l-a vizitat pe regizor in Romania timp de doua zile.
"E un film artistic la care am avut o echipa mica (...), dar care a iubit ideea", a spus el, declarand ca s-a inteles foarte bine cu cei de aici. Regizorul a vrut sa sublinieze ca a filmat aici mare parte din film nu pentru ca ar fi fost mai ieftin, ci pentru ca a vrut sa filmeze "o poveste romaneasca". "Nu inteleg complet care au fost motivele pentru care am facut filmul acesta. Am sa inteleg mai bine peste o luna, cand filmul va fi gata", a mai spus el.
In ceea ce priveste includerea filmului in competitii internationale, Francis Ford Coppola nu este inca hotarat. El a declarat ca nu este imposibil sa se inscrie la Cannes, iar la festivalul de la Berlin a fost invitat chiar de catre directorul acestuia sa participe.
Regizorul a mai spus ca va participa la premiera filmului in Romania.
In prezent, cineastul scrie un scenariu original, "o poveste mai personala". "E un lucru pe care daca o sa-l fac, familia mea nu va mai vorbi cu mine", a glumit regizorul.
REACTII LA CALD:
Adrian ENCULESCU, redactor ZIUA online & artist vizual: "Pai clar, ma duc sa fotografiez la Paris, Londra etc. Si mai am o problema, nu inteleg diferenta de taxa intre centrul vechi si restul. E ca la hotel, daca tot dai un ban sa ti se ofere ceva in schimbul banilor. Si, de fapt e doar ideea de centru vechi, centrul vechi nu mai exista si cu banii astia te duci pana la Paris etc."