Una din temele constante de meditatie penru Serban, teatrul ca iluzie, luata mult prea in serios, a vietii devine in "Pescarusul" o constanta a nefericirii: relatiile umane, dintre mama si fiu, iubit si iubita, sot si sotie sunt iremediabil pervertite de amagire. Textul cehovian vorbeste despre "un teatru sec, al imaginatiei bolnave", si nimeni nu a impins atat de departe ideea de comic (alunecand in rizibil), intr-o piesa considerata in general tragica, asa cum se intampla la Sibiu. Departe de a fi un personaj "eroic", Nina e, in viziunea lui Andrei Serban, o actrita proasta care traieste cu incapatanare in iluzia scenei mari, a gloriei, florilor si aplauzelor; lipsit de talent, Treplev e un copil teribil care vrea sa-si infurie mama; actrita iesita din moda si prim-plan, Arkadina isi incearca talentele scenice in pastrarea lui Trigorin; hatru batran, Sorin joaca rolul copilului intarziat fata de sora-i de care se teme. O poveste antiromantica, pe care doar traditia a facut-o sa para altfel, cum crede regizorul, "Pescarusul" lui Andrei Serban isi antreneaza actorii intr-un tip de interpretare frust, direct, care pe cei mai multi aproape ii transforma.
Un "teatru in teatru" in care jocurile se fac, desfac si refac sub ochii spectatorilor, "Pescarusul" remodeleaza scena de la Sibiu, construind un spatiu gol, inchis intre pereti semi-transparenti, in care publicul e intotdeauna atat de aproape de actori, incat asista voyeuristic la tragi-comedia lor.
"Personajele vin si ni se adreseaza direct, ne privesc in ochi, lucru care nu e usor, caci ne-am dezobisnuit la teatru sa ne privim cu adevarat unii pe altii, in consecinta, spectatori si actori laolalta, multora le e teama sa se priveasca. (...) Celebrul perete dintre sala si scena, atat de mult propagat de traditia stanislavskiana a spectacolelor cehoviene, e desfiintat, motivul pentru care sunt in acelasi spatiu cu actiunea e ca ei sa aiba experienta personajelor printr-o perceptie directa, ca si cum ar fi o oglinda a vietii lor de toate zilele.", explica Serban.
Din distributia "Pescarusului" fac parte Maia Morgenstern/ Mariana Presecan (Arkadina)
Andreea Bibiri/ Cristina Flutur (Nina), Adrian Matioc (Trigorin), Tudor Aaron Istodor/ Adrian Neacsu (Treplev), Cornel Raileanu/ Doru Presecan (Dorn), Cristina Stoleriu/ Florentina Tilea (Polina Andreevna), Ovidiu Mot/ Dan Glasu (Samraev), Diana Fufezan/ Raluca Iani/ Ofelia Popii (Masa), Marian Ralea/ Gelu Potzolli (Sorin), Serban Pavlu/ Vasile Rata/ Pali Vecsei (Medvedenko), Decorul ii apartine lui Andu Dumitrescu, costumele - Mariei Miu, fundalurile pictate, lui Marielle Bancou.
Urmatoarea premiera a teatrului in cadrul programului "Sibiu, capitala culturala europeana", "Balul" lui Radu Alexandru Nica, dupa o idee a Theatre du Compagnol, va avea loc la sfarsitul lui ianuarie.