Jurnalul National: Anul acesta, la Gala Premiilor UNITER
v-am vazut, pe dvs. si pe Victor Rebengiuc alaturi, premiati. Am avut o senzatie ciudata cand, dupa gala, am mutat pe B1, unde v-am revazut alaturi intr-un film memorabil, "Morometii". Rebengiuc – Ilie Moromete, dvs. – Nila. Conditia de director de teatru, de festival, de manager cultural, v-a indepartat de la partea artistica a profesiei?
Constantin Chiriac: Nu cred… Zona asta foarte vizibila a actorului a fost probabil umbrita de importanta directorului de festival, a managerului, a omului care face proiecte si parteneriate. In lumea artistilor nu sunt multi care stiu sa lucreze cu banii. Eu am terminat un liceu de matematica-fizica si am mers la olimpiadele internationale de matematica. Asta m-a ajutat foarte mult in viata, sa-mi ordonez toate bugetele.
Sef de promotie si de festival
Aveti un echilibru al viziunii, in ceea ce priveste ambele laturi ale meseriei dvs. Va vine din faptul ca ati fost olimpic la matematica, c-ati fost sef de promotie cand ati absolvit IATC?
Probabil ca amandoua
m-au ajutat sa ies la timp in lume si sa ma confrunt cu sisteme, cu structuri pe care nu mi le puteam imagina de aici, unde pana-n ’89 luasem toate premiile posibile la Gala tanarului actor.
Cum v-a venit ideea acestui gen de festival de teatru, care a ajuns la cea de-a XIII-a editie si cea de a face din Sibiu o capitala culturala europeana?
In ianuarie ’90 am plecat pe banii mei in Berlinul de Est. Am facut prima structura independenta din viata mea: "Renasterea teatrului sibian". Nu stiu germana, dar am facut un lobby incredibil pentru proiectul meu. A fost prima data in viata mea cand mi s-a demonstrat ca dincolo de orice limba, oamenii comunica. Am reusit s-aduc aparatura, costume, decoruri, adica sa inlocuiesc tot ce arsese in teatru. M-am facut cunoscut in strainatate si in ’92 am fost invitat in prima capitala culturala europeana, la Antwerpen. Acolo eram cand a izbucnit razboiul din Iugoslavia. A fost o reactie nemaipomenita a artistilor, de sustinere a artistilor din alta parte. S-a creat pe loc un comitet de initiativa din care faceam si eu parte. Sarajevo, cel mai afectat oras, a primit titlul onorific de capitala culturala europeana, pentru o luna. Atunci mi-a incoltit ideea construirii acestui festival independent. Am invatat multe in strainatate, inclusiv sa ma feresc de multe rele.
Cum ar fi?
Am invatat ca festivalul trebuie sa fie autorizat, sa aiba drept de autor; am invatat cum sa-ti cheltuiesti banii profitabil in propria tara; am invatat, o data cu bursa de spectacole, ca orice produs cultural e o marfa care se supune unor reguli ale pietei.
Impreuna?!
Cine a avut ideea ca titlul FITS de anul acesta sa fie "Impreuna?!"?
Eu. Pentru ca noi trebuie sa ne punem foarte serios intrebarea daca vrem sa fim impreuna. A fi impreuna inseamna a avea un dialog, a respecta niste legi de convietuire, chiar daca nu ne iubim.
Cum s-a "mulat" spiritul dvs. hatru, de moldovean, pe un spatiu destul de lipsit de umor, pe care-l iubiti atata – Ardealul. Chiar asa: dvs. ati ales Sibiul sau Sibiul v-a ales pe dvs.?
Eu am ales Sibiul! Ca sef de promotie la Iasi, aveam sansa s-aleg Iasiul. Dar nu
l-am ales de… frica!
Cum asa?
Nu-s fricos… tata are 17 frati, mama 16. Cu atatea rude si prieteni in sala, as fi fost genial seara de seara, chiar daca eram prost, dupa care m-as fi dus cu ei in crasma, am fi facut proiecte minunate, ne-am fi-mbatat
si-a doua zi asa de tare ne-ar fi durut capul, ca nu ne-am fi adus aminte ce-am vorbit…. Iasiul e un oras magic, unde mi-am petrecut cea mai frumoasa perioada a vietii. Tocmai pentru ca n-are severitatea si rigoarea de care am eu nevoie l-am ocolit. Primul Pasti petrecut la Sibiu am indurat o foame teribila. Am fost invitat, cu un prieten, in noaptea de Inviere, la o familie. Eu obisnuit ca-n Moldova, sa te pofteasca cineva sa mananci de patru ori si-abia a cincea sa accepti, am refuzat, cand gazda a zis o singura data: "Poftiti la masa!". Si-au luat tot de pe masa… La ei e totul pe bune, n-au umor, nu tin la jocuri. Dar mie mi-au folosit si disciplina, si rigoarea nemteasca de aici. Mi-au mai potolit energia, inclinatia catre excese si dorinta de a "pusca in luna"…
TRIUMF
"Ca actor, sunt mai cunoscut in afara
tarii. Am jucat in
rusa, in engleza, in franceza, pe scene importante din lume, de unul singur sau in coproductii internationale. In ’92, am jucat pe scena lui Ingmar Bergman, unde am fost invitat cu o serie de noua spectacole. A fost un triumf!"
MESTERUL...
"De 36 de ani,
in Romania nu s-a
mai construit un
Teatru National.
Eu vreau sa-l construiesc la Sibiu, langa Teatrul «Radu Stanca» pe care-l conduc. Va fi un fel de multiplex teatral. Eu vreau sa construiesc pe termen lung si asta-nseamna si chin, si munca, si dorinta, si tenacitate" - Constantin Chiriac,
director FITS