Muzeul Naional de Art al Romniei are plcerea s v invite vineri, 1 septembrie 2006, orele 12.30, la vernisajul expoziiei "Constantin Brncui fotograf", eveniment inclus n seria manifestrilor pregtite de Muzeul Naional de Art al Romniei cu ocazia Anului Francofoniei.
Expoziia propune o selecie de 40 de tiraje moderne dup fotografiile originale realizate de artist. Fotografiile nfieaz diverse aspecte din atelierul artistului de la Paris, imagini ale lucrrilor sale meteugit i minuios aezate precum i autoportrete ale sculptorului nconjurat de operele sale. Expoziia este posibil graie generoasei donaii a Muzeului Naional de Art Modern - Centrul Georges Pompidou din Paris, prin intermediul Ministerului Culturii i Comunicrii din Frana.
La moartea sa n 1957, Constantin Brncui lsa peste 560 de negative i mai mult de 1000 de fotografii realizate de el nsui. Toate imaginile erau surprinse n spaiul intim al creatorului, n atelier, i ilustrau aspecte legate de creaia proprie. Specialitii au identificat mai multe funcii ale fotografiei lui Brncui. Principalul scop ar fi promovarea operei sale n afara Parisului. Atent la modul n care publicul i recepta lucrrile, Brncui a rspndit astfel n lume imagini ale atelierului propriu i ale lucrrilor sale n diferite variante.
Mai mult dect att, cercettorii au demonstrat faptul c Maestrul i documenta creaia cu ajutorul fotografiei, imaginile constituind o ocazie de a nregistra vizual lucrarea finit, dar i un mijloc de a obiectiva stadiile de creaie ale unei lucrri sau de a stabili locul acesteia n cadrul creaiei sale. Fotografia constituie de asemenea un adevrat manifest vizual pentru opera sa, aceast form de exprimare dndu-i ocazia lui Brncui s reflecteze asupra sculpturii n general i asupra propriilor lucrri n particular.
O alt categorie de fotografii care vorbesc despre sculptor sunt autoportretele din atelier. "Surprins" n timpul lucrului sau aezat btrnete n faa aparatului, artistul i gndete permanent portretul n raport cu opera sa.
Oricare ar fi funcia principal a fotografiei brncuiene, fiecare dintre imagini ne dezvluie felul n care artistul se raporteaz la atelierul i la lucrrile sale.