Practic, de la achizitionarea coreenilor de la Daewoo a santierului naval D.M.H.I. din Mangalia nu a existat an in care sa nu izbucneasca conflict colectiv de munca intre patronat si salariatii care sunt membri ai Sindicatului Liber Navalistul, condus de Florian Marin. Intotdeauna revendicarile sindicalistilor au fost strict legate de marirea salariilor, comparativ cu cresterea, in fiecare an, a veniturilor realizate de societatea D.M.H.I., a carei cifra de afaceri a luat amploare in ultimii ani. Numai ca, in acest punct, intotdeauna, interesele coreenilor au fost altele, acestia urmarind reinvestirea profitului in alte activitati adiacente, sustinand ca nu sunt bani pentru satisfacerea revendicarilor salariale.
In anul 2007, dupa stabilirea salariului minim la 440 RON prin Contractul Colectiv de Munca incheiat la nivel national si intrat in vigoare cu data de 1 ianuarie, sindicalistii de la Navalistul au reinceput negocierea contractului colectiv de munca impreuna cu patronatul de la D.M.H.I. Timp de doua luni, dezbaterile contractuale s-au concentrat asupra salariului minim de baza, angajatii si patronii nereusind sa ajunga practic la o intelegere care sa satisfaca ambele parti.
Pentru ca nimeni nu pare dispus sa faca vreun compromis, sindicalistii de la Navalistul, impreuna cu reprezentantii judeteni ai Blocului National Sindical, au solicitat Directiei Judetene de Munca, Familie si Solidaritate Sociala sa medieze conflictul de munca dintre ei si patronii de la D.M.H.I.
Prima mediere trebuia sa se desfasoare vineri, 13 aprilie, dar pentru ca au existat mici nereguli de organizare, intalnirea a fost amanata pana luni, 16 aprilie, cand patronii D.M.H.I. nu au catadicsit sa vina la negocieri, motivand ca nu sunt intrunite conditiile de negociere, pentru ca in realitatea conflictul nu a fost declarat deschis.
„In urma refuzului la dialog al coreenilor de la D.M.H.I. am considerat ca este deschis conflictul de munca, iar sindicalistii sunt liberi sa treaca la orice actiune de protest”, ne-a declarat Daniela Elena Dragomir, director executiv al D.J.M.F.S.S. Constanta.
Greva de protest, blocata de coreeni?
In consecinta, pentru a face cunoscute revendicarile lor, membrii sindicatului Navalistul au organizat saptamana trecuta un mars de protest intre poarta santierului si centrul orasului Mangalia. Cum administratia a refuzat sa ia in considerare solicitarile salariatilor, cei 1.980 de membri ai Sindicatului Liber Navalistul au decis sa organizeze joi, 26 aprilie, intre orele 8.00 si 10.00, o greva de avertisment.
„Noi am cerut ca salariul sa fie marit cu o suma fixa de 600 RON, dar initial conducerea nici nu a vrut sa negocieze cu noi aceasta suma, manifestand un dezinteres total pentru calea dialogului. Acum ne ofera doar o crestere de 20%, desi cifra de afaceri si valoarea profitului s-au dublat. Pana vom ajunge la o intelegere vom folosi toate celelalte forme ale luptei sindicale”, ne-a declarat Florian Marin, presedintele Sindicatului Liber Navalistul.
„Cele doua parti aflate in conflict deschis de munca trebuie sa incerce o negociere, pentru ca daca se afirma ca cererea sindicalistilor este prea mare, va pot spune ca oferta de crestere a salariilor din partea administratiei este injusta. Noi nu dorim sa se ajunga la declansarea grevei generale, aceasta fiind ultima solutie de rezolvare a acestui conflict si suntem dispusi sa negociem zilnic”, ne-a spus Vasile Otelea, presedintele filialei constantene a Blocului National Sindical.
Pana acum au fost doua runde de negociere, fara rezultat insa, iar administratorii coreeni incearca sa ii impiedice pe sindicalisti sa faca greva de avertisment de joi.
„Administratia ne-a dat in judecata pentru nelegalitatea grevei de avertisment, iar miercuri (n.red. - astazi), la ora 8.30, suntem convocati la Tribunalul Constanta. Noi vom respecta decizia instantei, indiferent ce se va hotari, dar nu vom renunta la revendicarile noastre”, ne-a spus Florian Marin, presedintele Sindicatului Liber Navalistul.
Mentionam ca in timp ce majoritatea cetatenilor castiga salariul minim pe economie, 440 RON, la D.M.H.I. Mangalia salariul mediu este de 1.000 RON, la care se adauga sporurile, bonuri de masa si alte facilitati, fapt pentru care un muncitor necalificat de pe acest santier naval ridica pe luna, cumulat, aproximativ 10 milioane de lei vechi.