COMUNICATUL OFICIAL AL REȚELEI NAȚIONALE A MUZEELOR DIN ROMÂNIA CU PRIVIRE LA SITUAȚIA MUZEULUI NAȚIONAL AL LITERATURII ROMÂNE
In legatura cu situatia dramatica in care se afla Muzeul National al Literaturii Romane din Bucuresti, membru al organizatiei noastre, acesta fiind somat de catre actualul proprietar sa evacueze cladirea pana in data de 15 iunie 2014, Reteaua Nationala a Muzeelor din Romania isi prezinta oficial pozitia, astfel:
1. Recunoaste dreptul tuturor proprietarilor/mostenitorilor, demonstrat prin acte juridice, de a reintra in posesia proprietatilor de care au fost deposedati abuziv de regimul comunist;
2. Constata in situatia Muzeului National al Literaturii Romane din Bucuresti faptul ca suntem pusi in fata unei probleme de siguranta nationala, avand de-a face cu un patrimoniu unic si de o valoare inestimabila care trebuie sa fie prioritate zero pentru autoritatea tutelara in subordinea careia se afla institutia, in detrimentul altor programe si proiecte de investitie importante, pentru care exista fonduri, dar care nu implica o actiune de salvare a tezaurului cultural si literar al tarii;
3. Considera ca soarta muzeului si a colectiei sale sta in mainile Consiliului Local al Primariei Municipiului Bucuresi care este obligat sa ofere solutii fezabile si mature pentru rezolvarea acestui litigiu si sa investeasca in salvarea acestui patrimoniu prin identificarea unui spatiu corespunzator pentru gazduirea colectiei si a personalului muzeului, prin colaborare cu managementul acestei institutii;
4. Recomanda Consiliului Local al PMB dispunerea de urgenta a platii chiriei pentru o perioada de 3 ani din cei 12 ani restanti, in contextul in care proprietarul actual va actiona oricum in instanta Primaria Capitalei pentru acoperirea despagubirilor ce reies din neplata chiriei pentru tot acest interval de timp. Astfel, daca se va respecta promisiunea proprietarului, Muzeul va avea la dispozitie 6 luni pentru a identifica o varianta de spatiu pentru mutarea colectiei si a personalului in vederea asigurarii functionalitatii institutiei;
5. Constata ca actualul management al muzeului, unul nou, nu este vinovat pentru aceasta situatie, acesta neavand la dispozitie timpul suficient pentru a-si pune in aplicare solutia asumata prin proiectul de management;
6. Regreta lipsa de reactie in toti acesti ani a Consiliului Local al PMB si a fostului management in identificarea unei solutii la indemana, care exista, ducand Muzeul intr-o situatie extrema, foarte delicata si nemeritata;
7. Regreta lipsa de viziune si de opinie a Directiei de Cultura a Primariei Municipiului Bucuresti, care putea deveni un actor important in solutionarea acestei situatii dramatice.
Raspunsul Consiliului Local al Primariei Municipiului Bucuresti la somatia proprietarului si la insistentele conducerii muzeului sunt cu atat mai greu de inteles cu cat acesta va trebui sa plateasca prin decizie judecatoreasca usor de anticipat toate aceste despagubiri, indiferent daca Muzeul va mai functiona 6 luni de acum incolo sau nu. in plus, daca avem o certitudine, aceasta este faptul ca actualul Consiliu Local al PMB nu poate amana inevitabilul si anume investitia obligatorie in salvarea acestui patrimoniu, cu multe piese de tezaur, pentru care va raspunde in fata societatii, a istoriei si a justitiei din Romania. Practic, solutia de non-combat, refuzul investitiei financiare in finalizarea acestei probleme, nu rezolva absolut nimic, ci dimpotriva, creaza premizele culpabilizarii chiar individuale a fiecarui consilier local care are datoria morala si profesionala de a veni cu solutii pentru nevoile si problemele comunitatii locale pentru care sunt platiti.
Reteaua Nationala a Muzeelor din Romania recomanda inclusiv cartarea unor zone urbane din Bucuresti unde se afla spatii cu potential ce pot gazdui viitorul Muzeul National al Literaturii Romane, realizarea unor fise de obiective care sa ofere informatii privind statutul proprietatii, tipul de tranzactionare imobiliara solicitata de proprietar (prioritara si recomandabila ar fi solutia achizitiei), pret, stare de degradare/conservare, nivele de investitie dupa caz etc. Din pacate, in cazul in care se poate obtine o amanare de punere in executare a evacuarii cladirii pentru inca o perioada de 6 luni, aceasta este insuficienta pentru a identifica oportunitatile de finantare din programele europene sau din Fondurile Structurale disponibile (perioada de programare a acestora din urma pentru exercitiul financiar 2014-2020 inca nu e definitivata).
Reteaua Nationala a Muzeelor din Romania
www.muzee.org
Iunie 2014