Peste doua luni, Christie's si Sotheby's, celebrele case de licitatii, urmeaza sa vanda lucrari de arta in valoare de aproximativ jumatate de miliard de dolari intr-un interval de doua saptamani, perioada in care isi organizeaza vanzarile, din noiembrie, de arta moderna, impresionista si contemporana in New York. Reputatia celor doua companii va fi drastic afectata de felul in care se vor desfasura licitatiile si de valoarea totala a vanzarilor. Rezultatele vor determina cota de piata a fiecarei companii si probabilitatea fiecareia de a atrage in viitor opere si clienti de cinci stele, dar si situatia presei de arta in ansamblu. Pentru Sotheby's si Christie's aceasta competitie este similara cu lupta dusa de posturile de televiziune pentru a castiga cat mai multa publicitate. In fiecare trimestru al anului, una dintre cele doua companii o depaseste pe cealalta, oferind la licitatie anumite piese exceptionale, publicitatea castigata cu aceasta ocazie fiind imensa. La sfarsitul fiecarei licitatii importante sunt organizate conferinte de presa in cadrul carora reprezentantii firmelor relateaza cate piese au vandut, la ce preturi si cate noi recorduri au fost stabilite. La sfarsitul fiecarui semestru si la sfarsitul anului, una dintre firme reuseste sa devina lider pe piata de arta. ...Doar pentru un timp, lupta continua! Anul trecut Sotheby's - care a reusit sa ofere spre vanzare o colectie impresionanta de lucrari, detinuta inainte de John Hay Whitney si Betsey Cushing Whitney, intre care si un Picasso vandut pentru 104,2 milioane de dolari - a reusit sa preia conducerea cu 2,69 miliarde de dolari, in timp ce Christie's acumulase in acel an doar 2,31 mliarde de dolari. Sothesby's, listata la bursa, a declarat ca in 2004 a castigat 443 milioane de dolari din licitatii si 62 de milioane ca profit. Christie's a dominat piata in ultimii opt ani, desi uneori avansul a fost foarte mic (in 1999 si in 2002 diferenta dintre cele doua companii a fost practic neglijabila). In pofida succesului inregistrat de Sothesby's in 2004 cu colectia Whitney, Christie's a depasit-o in mai cu 117 milioane, prin licitatia de arta impresionista, moderna si contemporana de la New York. Fiecare astfel de intrecere este o adevarata demonstratie de forta din partea echipelor care organizeaza licitatiile - specialisti, consilieri financiari si juridici, experti care aleg lucrarile. Sunt rare capodoperele pentru care cele doua companii sa nu se lupte, incercand fiecare din rasputeri sa ofere clientilor cele mai bune lucrari, la preturi corecte, incercand in acest fel sa-si depaseasca total competitia. Pentru a castiga o anume colectie, Sothesby's si Christie's vor oferi vanzatorului totul, de la petreceri pretentioase, cu sampanie si caviar, la cataloage personalizate si acoperirea cheltuielilor de drum. Toate aceste eforturi nu garanteaza insa reusita, atat timp cat si competitia procedeaza in acelasi mod, asa ca in ultima instanta castigatorul este decis de pretul oferit. Si in acest domeniu, care in definitiv este o afacere, banii sunt cei care primeaza in fata prieteniilor si relatiilor de tot felul. Cand cele doua companii se lupta pentru aceleasi lucrari va castiga intotdeauna cea care plateste mai mult. Cand la inceputul lui 2005 parea ca va pierde lucrarea lui Andy Warhol, "Liz" (1963) in favoarea Christie's, Sothesby's a trimis un reprezentant la cel care vindea lucrarea, in Los Angeles, oferindu-i acestuia un pret garantat de 10 milioane de dolari. In final, lucrarea s-a vandut in mai cu 12.6 milioane de dolari (incluzand comisionul cumparatorului), iar Sothesby's a trait din plin momentul triumfului. Compania Phillips de Pury & Luxembourg, condusa de magnatul francez Bernard Arnault, a incercat sa beneficieze de aceste aranjamente oferind o garantie solida (promisiunea de a plati o suma minima indiferent de valoarea la care se vinde lucrarea in cadrul licitatiei), in incercarea de a se impune in mult laudatele vanzari de opere impresioniste, moderne si contemporane din New York. Dar lucrurile nu au mers cum se astepta Arnault, care a inceput sa inregistreze pierderi, iar in 2002 si-a vandut pachetul majoritar de actiuni partenerilor sai. Firma cunoscuta acum sub numele de Phillips de Pury & Company, vinde in principal lucrari ale artistilor tineri (incepand cu cei din anii 80) in cadrul licitatiilor organizate la New York de Christie's si Sotheby's. Dupa incercarea temerara de a concura cu cele doua companii, Philips's se multumeste cu mult mai putin. In mai 2005 lucrarile oferite spre vanzare la New York au adunat doar 35,2 milioane de dolari, in timp ce Christie's a castigat 170,95 milioane, iar Sotheby's 94 de milioane. Desi piesele oferite de Philips au stabilit 30 de noi recorduri - deoarece erau lucrari semnate de artisti tineri, majoritatea oferite pentru prima data la licitatii - cand vine vorba de o competitie solida pe piata internationala de arta primele doua locuri sunt inaccesibile pentru micuta companie ambitioasa. Astazi, cand lucrarile de arta au in mod obisnuit preturi uriase, numarul potentialilor cumparatori depasindu-l cu mult pe cel al vanzatorilor, lupta dintre cele doua companii este si in favoarea clientilor. Pentru a obtine cele mai valoroase piese, cei doi competitori arunca in lupta adevarate nade, precum garantii, imprumuturi si avansuri. Este o piata in continua schimbare, de multe ori vanzatorii cerandu-le companiilor sa nu mai fie simpli agenti intermediari, ci parteneri cu mai multe obligatii decat drepturi. (va continua) partea I (15 septembrie 2005 |