'Cotidianul' a intrat in posesia celor 69 de pagini care alcatuiesc scenariul filmului 'Ruleta ruseasca', marele cistigator al concursului CNC si motivul scandalului care a urmat, scenariu care ii are drept autori pe Adina Mutar si Sergiu Nicolaescu. Producator va fi MediaPro, iar regizor - tot Nicolaescu. Actiunea se petrece la Haifa, in anul 1971.
Tangouri in Israel
De la inceputul scenariului e evident ca Moldovan nu mai e ce a fost, anume comisar. Deduci ca si-a pierdut gradul din propriile lui vorbe, deoarece a petrecut 17 ani in inchisoare. Ceea ce fireste nu l-a impiedicat sa paraseasca tara pentru a ajunge la Haifa, unde trebuie sa joace o varianta in doi a ruletei rusesti, a carei miza e un milion de dolari. Partidele sint organizate si patronate de un afacerist veros, pe nume Goldberg. Si el, si adversarul lui Moldovan, Cristian Vasile, se cunosc cu comisarul din Bucurestiul unui alt film cu Nicolaescu, anume 'Revansa'. De altfel, secvente din acesta sint integrate in 'Ruleta ruseasca'. Moldovan nimereste si in trecut, si in prezent, peste un conflict amoros: in Bucuresti, Goldberg isi imprumuta iubita, pe intretinuta Zarada, cintaretului de tangouri Cristian Vasile, iar aceasta decide sa ramina cu el pina la moarte. Ceea ce se petrece repede si violent. Or, in Haifa, Goldberg inscenea-za o partida de ruleta ruseasca intre Vasile si Moldovan, care pe vremuri erau buni prieteni, inainte insa ca rapsodul sa ii ceara lui Moldovan sa ii protejeze iubita, iar acesta sa esueze.
Impuscaturi cu Mossad si romi
In plus, si Haifa are cimitire, adica tocmai terenul de combat preferat de Moldovan. Acolo isi impusca doi vechi adversari, Uri si Haral, aflati acum in virful ierarhiei Mossadului, oricum taxati de infractori in tineretea comisarului, dar vinovati si de faptul ca ii incalcasera teritoriul lui Moldovan, mai precis un cimitir din Bucuresti. Sau, in cuvintele comisarului: 'Cimitirul e teritoriul meu. Tu si amicii tai mi-ati bagat in mormint o gramada de prieteni'. Impuscaturi. Oricum, in scena confruntarii armate din 1971 se profileaza un inlocuitor al replicii 'Un fleac. Nu stiam ca doare asea', si anume 'Eh! ... Am imbatrinit!... Putin cam sus!', cuvinte emise de Moldovan in momentul in care cerceteaza craniul impuscat al unui adversar, pe care intentiona sa il nimereasca intre ochi.
Altfel, comisarul Moldovan, varianta tinara, are si un inamic nou si bucurestean: o banda de romi. Mai precis, clanul lui Borila, un rom banuit de a fi fost angajat de Goldberg pentru a-i face treburile murdare.
Multilingvism
Ceea ce frapeaza la acest lungmetraj este competenta sa lingvistica. Afli ca membrii Mossadului vorbesc idis intre ei, nu ivrit, cum te-ai astepta. In plus, nu doar comisarul Moldovan, ci si toti cei care il inconjoara, vorbesc o engleza stilcita de zile mari, de pilda 'son of a bitch machine', ofensa adresata unui aparat de jocuri mecanice sau propozitii lipsite de subiect si de articole precum 'Is not dead. Show can go on!'. Totodata, mai exista si perle de genul 'Here is the account bank' si pina si numele sub care e cunoscut comisarul in Israel e scris gresit de cite ori apare, anume 'Surviver'. Altfel, Moldovan ramine la formularile insolite care il caracterizeaza: ii spune 'Mina, birjar!' unui taximetrist si foloseste pentru transportul unui milion de dolari 'doua sacose'. Pe linga impuscaturi, un alt tribut adus de 'Ruleta ruseasca' filmului comercial este imaginea unei femei goale, Zarada, pe linga a altora imbracate sumar.
Alexandra Olivotto