Chiar daca sunt mai putin cunoscute in afara tarii, colindele de Craciun din Polonia sunt printre cele mai frumoase din Europa, si au un rol important in definirea identitatii nationale a polonezilor. De-a lungul istoriei zbuciumate a tarii, colindele au fost adesea mai mult decat cantece de Craciun, devenind un simbol al rezistentei in fata agresiunilor.
De exemplu, in perioada celui de al doilea razboi mondial, cand Polonia se afla intr-o situatie dificila, Jan Sliwinski, capitan in armata poloneza, a publicat textele mai multor colinde traditionale poloneze, cu ajutorul Crucii Rosii Poloneze. Pana la aceasta brosura, se stia prea putin despre colinde in afara Poloniei, nefiind mentionate de exemplu in Oxford Book of Carols, o adevarata enciclopedie a colindelor din numeroase tari.
Asa ca Sliwinski, ajutat de maiorul Teslar, un vechi camarad, a incercat sa puna pe hartie cat mai multe vechi colinde, notand atat textul cat si linia melodica, inainte ca acestea sa fie uitate pentru totdeauna. Unele erau din mediul rural, altele proveneau din orase (si existau diferente intre acestea), si cu ajutorul traducerilor realizate de specialisti britanici, au inceput sa fie cunoscute si in afara Poloniei.
A fost o sansa nesperata pentru aceasta parte importanta a spiritualitatii poloneze, pentru ca in scurt timp colindele au devenit foarte populare in intreaga lume. Capitanul Jan Sliwinski a fost interesat si de istoria colindelor, scriind in introducerea colectiei si o scurta prezentare a originilor si evolutiei acestei traditii.
Potrivit acestui istoric, colindele au ajuns din repertoriul Bisericii in satele din Polonia in secolele XV - XVI, cand in afara celor in latina au inceput sa apara si primele variante in poloneza, adesea traduceri, depasite apoi de creatii originale, care amestecau elementele religioase, basmele locale, melodiile populare in epoca.
Dincolo de incarcatura religioasa, textele sunt esentiale pentru a intelege atmosfera si valorile din satele poloneze de atunci, felul in care se traia, relatiile dintre sateni. Mai mult decat rugaciuni, sunt povestiri ale vremii, chiar daca adesea nu au rima. Ulterior, din secolul XVIII, colindele au inceput sa fie influentate si de muzica la moda, ceea ce le-a facut si mai populare in orasele in plina dezvoltare. Iar la scurt timp au aparut si primele analize si creatii "culte", realizate de muzicieni si istorici importanti din Polonia.
Iar colindele si-au facut astfel aparitia, ca prelucrari sau fragmente din compozitii mai ample, in creatiile unor muzicieni polonezi precum F. Karpinski sau au fost preluate de compozitori precum Chopin. Mult mai tarziu aveau sa fie cantate inclusiv pe front de catre soldatii polonezi, devenind adevarate marsuri militare, binecunoscute lui Sliwinski.