Pianistul de origine franceza Richard Clayderman a trait un moment jenant marti seara pe scena Ateneului, cand publicul l-a huiduit si i-a reprosat ca face playback. Cantaretul interpreta insa live melodii de pe noul album, alaturi de trei instrumentiste ale Filarmonicii `George Enescu`, pe muzica din off, cu negative ale unor coloane sonore difuzate prin boxe. `Rusine, playback`, strigau melomanii imbracati la patru ace, vizibil deranjati de efectul boxelor intr-o sala cu pretentiile Ateneului.
Multi spectatori au iesit nemultumiti din sala, desi biletele au fost foarte scumpe, intre 150 si 350 de lei. `Nu am avut cum sa aduc orchestra mea, am fost obligat sa folosesc negative`, a declarat Clayderman, pentru EVZ, dupa concert. Solistul si-a inceput luni turneul ghinionist la Cluj, iar dupa Bucuresti, el a cantat aseara la Iasi, urmand ca astazi si maine-seara sa fie la Timisoara. `Din cauza reactiei publicului, Clayderman nu a mai bisat la Bucuresti asa cum s-a intamplat la Cluj`, spune Natalia Colotelo, care l-a acompaniat la vioara.
Electronica a ucis mitul
Seara a debutat prost prin faptul ca organizatorul George Ivascu si-a luat si rolul de prezentator in serios, alaturi de consoarta lui, urand `La multi ani si la multi bani` si sugerand publicului sa cumpere in pauza pliante, in conditiile in care anunta celebrul cor Madrigal.
`E vorba de un kitch ingrozitor, organizatorul parca era nas la nunta pe scena Ateneului`, crede muzicologul Mircea Stefanescu. Caietele-program de patru pagini au costat 10 lei, dar nu contineau vreo informatie legata de repertoriu. Nu a existat un regizor de scena, luminile de scena de un mov indoielnic s-ar fi potrivit mai mult cu un spectacol de mana a doua.
Madrigalul fara Marin Constantin, care era anuntat pe afise, dar dirijat profesionist de doi discipoli ai maestrului, a oferit singurele momente de clasa ale serii. `In partea a doua, sustinuta de Clayderman, din cauza muzicii digitale care tipa prin boxe, nu a mai ramas nimic din poezia, din visarea consacrate de mitul clapelor lui fermecate`, considera Mircea Stefanescu.
Produse gen Loredana `nu tin` la Ateneu
Clayderman, in varsta de 53 de ani, nu a reusit sa anime publicul, desi a interpretat succese garantate, cum ar fi `My Heart Will Go On`, `My Way` sau celebra `Ballade pour Adeline`, care l-a consacrat in 1976. `Un produs tip Clayderman are o valabilitate in timp determinata. El propune o muzica lejera, adaptata dupa tipare clasice, foarte placuta de altfel, dar care este un surogat. Este un inlocuitor de muzica clasica`, considera muzicologul Mihai Cosma.
`Muzica pe care el o canta este buna in masina, in spatiile publice, dar programarea la Ateneu a fost o miscare riscanta. Daca `a tinut` concertul de Revelion, cu Loredana pe scena Ateneului, acum nu a mai mers`, adauga specialistul. `Publicitatea desantata care se face cu acest turneu are rol si sens comercial, dar nicio valoare artistica si nu poate constitui un reper pentru public`, conchide Mihai Cosma.
Un fiasco
`Concertul anului`
Turneul lui Clayderman a fost intitulat pompos `concertul anului pentru Romania`. S-a improvizat pe plan local: la Cluj, in deschidere, a fost `Orchestra condusa de Jossef Horvath`, la Iasi, orchestra de Camera Amadeus, din Chisinau, iar la Timisoara maine este anuntat Grupul Filarmonicii `Banatul`. `Este un fiasco total acest turneu, organizat de Sport Business&Show. E ca si cum ai pune smantana si crema de ghete la un loc`, spune muzicologul Mircea Stefanescu.
Simona Chitan