GRECIA PERIOADA HOMERICA (secolul XII-secolul VIII i.e.n.) SCULPTURA in PERIOADA HOMERICA Idolii reprezentati in statuete de marmura datand din mileniul III i.e.n. si descoperite in Insulele Egee sunt dovezi ale unei evoluate creatii plastice. Sculptura "Cantaret din harpa" ilustreaza sinteza volumelor. CERAMICA in PERIOADA HOMERICA Secolele IX si VIII i.e.n. reprezinta epoca geometrica. Decoratiunile geometrice de pe vasele de la Dipylon prezinta motive variate: cercuri, semicercuri, linii frante, benzi de romburi si triunghiuri. Modelele zoomorfe si antropoforme, pasari sau animale, siluete umane, sunt reprezentate mai mult prin semne geometice. Siluetele umane sunt ilustrate prin triunghiuri care se intalnesc in varfuri, unul avand baza in sus si celalalt cu baza in jos, completate cu doua linii verticale si un punct, semnificand picioarele, respectiv capul. PERIOADA ARHAICA ( secolele VII si VI i.e.n.) Aceasta perioada coincide cu marea colonizare greaca. Dorienii si ionienii devin stapani in Mediterana. In acest timp se remarca in arhitectura conceperea planurilor de temple si a stilurilor doric si ionic. Este perioada "Apolonilor arhaici" si "Korelor" in sculptura. In ceramica apar tipurile de pictura reprezentate prin figuri rosii pe fond negru si figuri negre pe fond rosu si de asemenea apare o variatate insemnata de forme. PERIOADA CLASICA ( secolul V i.e.n.) - secolul lui Pericle Secolul V i.e.n. este "secolul de aur" sau "secolul lui Pericle". In arhitectura apar ansamblurile Olimpia si Delhi. In sculptura se evidentiaza opere cum ar fi: statuia din bronz "Poseidon", grupul statuar "Tiranoctonii" si sculpturi aflate in frontoanele templelor de la Olompia, Delphi, Egina. Templul lui Zeus din Olimpia a fost proiectat de un rerenumit arhitect, Libon. Statuetele frontoanelor si reliefurile fatadei au fost sculptate din marmura de Paros. CLASICISMUL (a doua jumatate a secolului V i.e.n.) Acropolea Atenei trezeste admiratia tuturor. In anul 447 i.e.n., Fidias a fost insarcinat de Pericle sa coordoneze un mare numar de arhitecti, sculptori, mestesugari, in calitate de arhitect-sef. Intr-o perioda de 40 de ani s-au construit: Parthenonul (447-432i.e.n.), Propileele(437-432 i.e.n) si Erehteionul (430-418-410 i.e.n.). Propileele, constructie conceputa de Mnesicles, marca delimitatarea lumii profane de lumea sacra. Parthenonul, dedicat zeitei Atena, este capodopera arhitecturii clasice. Personalitati ale sculpturii clasice: POLICLET a innoit sculptura, introducand contrapunctica si a creat tipul de frumusete ideala (Dorifonul, Diadumenul). MIRON (MYRON) a completat conceptia artistica a "secolului de aur" prin opera reprezentativa "Athena si Marsyas"-grup statuar-care prezinta doua civilizatii, doua tipuri comportamentale, Athena reprezentanta grecilor si a spiritualitatii clasice-senina, echilibrata, cu o conduita elevata datorata controlului ratiunii asupra impulsurilor si Marsyas dominat de instincte, cu un temperament impulsiv. "Discobolul" este a doua opera reprezentativa a lui Miron si este simbolul victoriilor incompetitii sportive. Opera este o sinteza a ideii de miscare. Chipul este senin si pare ca nu participa la incordarea muschilor. PICTURA in perioada clasicismului Polignot a influntat pictura la inceputul clasicismului si a excelat in ceea ce priveste sugerarea notiunii de spatiu. CLASICISMUL TARZIU ( secolul IV i.e.n.) Arhitectura Se remarca aspectul deferit al oraselor-state fata de cel al epocii precedente. Locuintele sunt luxoase, se dezvolta artele decorative si asfel interioarele si exterioarele sunt impodobite cu picturi, mozaicuri, statui din marmura. Ca noutate apare ordinul corintic, somptuos, incarcat ( Monumentul choragic al lui Lisicrate din Atena-334 i.e.n.) In Asia Mica s-au costruit in aceasta perioada Templul din Efes si Mausoleul din Halicarnos. Sculptura in clasicismul tarziu Pentru aceasta perioada, reprezentativi sunt: Scopas, Lisip, Praxiteles. Scopas este originar din Paros-insula marmurei. Operele sale subliniaza stari sufletesti, pasiuni si emotii. Lisip - originar din Siciona si a sculptat in mod deosebit in bronz. O capodopera a sa este "Apoxiomenos" care reprezinta un atlet ce isi curata nisipul de pe piele dupa o intrecere sportiva. Atent la detalii fizionomice, a realizat o serie de portrete, cum ar fi portretul lui Alexandru cel Mare. Praxiteles - originar din Atena ( "Hermes cu copilul Dionysos in brate". "Apollo Sauroctonul", "Afrodita din Cnid"). PERIOADA ELENISTICA ( sfarsitul secolului IV I.e.n.) Civilizatia s-a indreptat in aceasta perioada catre Orient. Alexandru Macedon, admirator al culturii grecesti, a determinat circulatia dintre cultura orientala si cultura greaca. Formele arhitecturale evolueaza. Alexandria a devenit centrul cultural cel mai important al lumii elenistice, Atena pastrand un rol primordial in filozofie. Pergam-a fost capitala Ioniei, unul dintre cele mai importante regate elene. Rodos - a fost un important centru artistic. Artisti de aici au realizat "Colosul din Rodos" si statuia "Victoria din Samotrace". Sculptura in perioada elenistica (seclele III-II -I i.e.n.) Sculptura a evoluat diferit in functie de scolile dein regatele elenistice. Cateva teme definitorii sunt: tema varstelor, temele patetice, tema eroicului, subiecte mitologice. Tema varstelor: copilaria -:Copilul cu gasca", adolescenta-"Adolescent dormind", tineretea - Venus din Cirene", maturitatea "Afrodita", batranetea "Batrana betiva". Tema eroicului- sculptorii grecilor subliniau eroicul prezent la alte popoare, eroismul galilor- "Gal murind". Teme mitologice: "Venus din Milo" si "Victoria din Samotrace". Teme patetice - care subliniaza suferinte fizice, morale: "Laocoon", "Marsyas in supliciu". PICTURA elenistica Pictura greaca in perioada elenistica, pastrata in Egipt, la Faiun, descifreaza individualitati umane, tipologii si caracteristici psihologice. |