Tehnologia NASA s-a instalat deja in cinematografele americane, anunta Reuters. Desi filmele A'cu a treia dimensiuneA' sint cu 10-15 milioane de dolari mai scumpe, iar suma va creste pe masura ce efectele speciale se vor dezvolta, toate marile studiouri au cel putin doua filme de acest gen in productie, programate sa fie lansate in 2009. Printre ele se numara A'Monstri vs extraterestriA' (DreamWorks), A'AvatarA' al lui James Cameron, precum si un film de 90 de minute, bazat pe turneul Vertigo al celebrei trupe rock U2. Mai curind, adica in noiembrie 2007, va aparea A'BeowulfA', al regizorului A'The Polar ExpressA', Robert Zemeckis, alaturi de care Walt Disney a infiintat un studio 3D.
Si Tintin, celebrul personaj francez de benzi desenate creat de HergA, va deveni star de film 3D, scrie cotidianul britanic A'The GuardianA'. Steven Spielberg, Peter Jackson si un alt regizor al carui nume nu a fost inca facut public vor realiza cite o parte a unui film cu micul erou francez. A'Fibrele hainelor, porii pielii si fiecare fir de par - personajele arata exact ca oamenii adevarati din lumea lui HergAA', a declarat Jackson, citat de aceeasi sursa. A'Chicken LittleA', considerat primul film modern 3D, a avut un asemenea succes in 2005 incit i-a facut pe producatori si pe proprietarii cinematografelor sa vada in peliculele tridimensionale o afacere mai mult decit profitabila. De atunci, acestia sint tot mai dornici sa se perfectioneze in domeniu. Ulterior, lovitura data de Walt Disney cu A'The Polar ExpressA' i-a convins pe toti ca producatoarea 3D Charlotte Huggins are dreptate cind afirma, citata de Reuters, ca tridimensionalul A'este noul val in cinematografieA'.
In martie a avut loc si premiera primului lungmetraj 3D facut in Romania. Productia filmului de animatie A'Aventurile lui Piccolo si SaxoA' a fost realizata de o echipa mixta de francezi si romani, la Dacodac Studio.
Cu toate acestea, in Romania nu exista inca nici IMAX, nici Real D, asa ca 3D-urile sint vazute in formula A'multiplexA'. Primul cinematograf 3D, un IMAX, se va deschide in Cotroceni Park, mall-ul de 210.000 de metri patrati a carui constructie se va finaliza in 2008.
Bilete mai scumpe, patroni fericiti
Conducerea cinematografelor trebuie, la rindul ei, sa faca investitii serioase pentru a instala un sistem 3D: licenta pentru tehnologia Real D este de aproximativ 50.000 de dolari. In plus, intretinerea anuala a ecranelor costa intre 25.000 si 30.000 de dolari. Totusi, profitul anuleaza pierderile, din moment ce Real D a instalat 700 de ecrane si se asteapta sa aiba cel putin 5.000 in 2009, conform declaratiei date agentiei de stiri de presedintele companiei, Michael Lewis. Noul model de exploatare a filmelor nu numai ca inregistreaza audiente mai mari decit proiectiile normale, dar le permite proprietarilor de sali de cinema sa ceara si mai mult pe bilete. Preturile nu par insa a-i deranja pe amatorii de 3D din America, acestia fiind dispusi sa plateasca intre 10 si 13 dolari pe bilet, cu 2,5-4 dolari mai mult.
IMAX versus Real D
Doua sisteme speciale pentru vizionarea tridimensionala lupta pentru monopolul cinematografelor.
IMAX, tehnologie inventata in urma cu 40 de ani de corporatia canadiana omonima, este prescurtarea de la Image MAXimum (imagine maxima). Sistemul a cucerit Hollywoodul si intreaga lume, transformindu-se intr-o afacere profitabila, dupa ce fusese folosit pentru realizarea de documentare in format 3D despre stiinta sau calatorii spatiale. Publicul foloseste ochelari speciali - pentru o proiectie in 3D se folosesc doua role de film, cite una pentru fiecare ochi, care impreuna recompun o imagine 3D. Daca la inceput filmele care rulau in cinematografele IMAX erau realizate special pentru acest tip de proiectie, in 2002, compania canadiana a introdus o tehnologie cu costuri reduse, prin care orice film obisnuit putea fi transpus digital pentru a rula pe ecrane IMAX. Asa au aparut variantele IMAX ale unor productii celebre precum A'Spider-Man 2A' si A'Matrix RevolutionsA'.
Digital 3D, lansat de compania Real D din Beverly Hills, permite o calibrare aproape ideala a imaginilor vazute cu ochiul sting si a celor vazute cu ochiul drept, explica Reuters. Inventat de americanul Lenny Lipton, sistemul Real D este o noua tehnologie stereoscopica de proiectie 3D care, spre deosebire de alte tipuri, permite vizualizarea filmelor 2D si 3D folosind un singur proiector digital care poate transmite 144 de imagini pe secunda. Real D presupune insa instalarea unui ecran argintiu special, care dezavantajeaza vizionarea filmelor standard si care nu se preteaza la cinematografe de peste 300 de locuri, din cauza marimii sale.
A'In esenta, cu IMAX vei simti mai mult ca esti in lumea filmului, iar in cinema Real D vei simti ca o privesti. Ambele sisteme ofera experiente irezistibile audienteiA', explica Rob Engle, expert in efecte vizuale care a lucrat la productiile A'Stuart LittleA', A'The Polar ExpressA', A'Monster HouseA' si A'Cronicile din NarniaA'. Diferenta dintre cele doua sisteme este ca, o data ce te-ai asezat in fata unui IMAX, e greu sa te uiti de la un capat al ecranului la celalalt, in timp ce sistemul Real D are ecrane de 12-15 metri, ale caror capete pot fi vazute, iar intr-un multiplex e ca si cum te-ai uita pe o fereastra si ai vedea o lume indepartata.
Puteti citi despre ultimele aparitii 3D, la www.cotidianul.ro/selectGabriela Piturlea