Avangarda Europeana in Arhiva Nationala de Filme a Romaniei 1919-1939
Sesiunea a III-a: Dziga Vertov & Kinoki
A SASEA PARTE A GLOBULUI / SESTAIA CIASTI MIRA (URSS, 1926)
INAINTE, SOVIETE! / SAGAI, SOVET! (URSS, 1926)
Miercuri, 24 iulie, ora 19.30 – Cinemateca Eforie
Vineri, 26 iulie, ora 19.30 – Cinemateca Eforie
Bucuresti, Str. Eforie, Nr. 2
Cinemateca Eforie – Arhiva Nationala de Filme a Romaniei a lansat, incepand cu 17 noiembrie 2012, un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetarii modului in care s-a constituit cultura vizuala autohtona si cultura filmului in perioada de dinainte si de dupa nationalizarea din 1948 a productiei cinematografice din Romania, cat si a filmelor detinute de cinematografele locale. Prima editie a proiectului, in numar sase sesiuni, a cuprins avangarda cinematografica franceza. Editia a II-a este dedicata avangardei sovietice.
Sesiunea a II-a:
Artisti: Dziga Vertov, Mihail Kaufman, Elizaveta Svilova, Esfir Sub
Concept si viziune curatoriala: Igor Mocanu
Organizatori: Cinemateca Eforie – Arhiva Nationala de Film a Romaniei
Ne aflam la inceputul lui 1926, iar Moscova se pregateste acerb pentru aniversarea celor 10 ani de la Revolutia din Octombrie. Artele sunt somate sa-si dea concursul pentru acest omagiu grandios. Sovkino, deleaga o echipa de regizori din cadrul departamentului Kultkino pentru realizarea unor pelicule fictionale si documentare care sa praznuiasca actualitatea socio-economica sovietica. Printre acestia, se numarau si Dziga Vertov, impreuna cu echipa de operatori de la Kinoki, grupul alternativ de artisti vizuali din spatele proiectelor Kino-Pravda sau Kino-Glaz titulaturi ad-hoc ce descriu si conceptualizeaza viziunea estetico-politica a grupului de avangardisti din jurul lui Vertov. Experienta vizuala acumulata de-a lungul celor 23 de episoade de jurnale de actualitati grupate sub genericul „Kino-Pravda”, a dus in 1926 la o asociere fireasca a grupului de artisti, iar directiile estetice statuate atunci, devin in Sagai, soviet!, dar mai ales in Sestaia ciasti mira, un soi de esenta tare. Daca prima pelicula, Sagai, soviet!, ramane in cadrele urbane, citadin-industriale, ale Moscovei, anuntand pe undeva furtuna experimentala din Celovek s kinoapparatom (1929), in Sestaia ciasti mira, Dziga Vertov paraseste capitala si flaneaza pe tot intinsul multicultural geografic al celei de-a sasea parti a lumii. Inainte de a fi omagial-propagandistic, cu virtuti de pedagogie politica, discursul cinematic instituit de Dziga Vertov si Kinoki, pentru ca filtreaza zorzoanele estetice politicii de stat printr-un filtru realist, devine din ce in ce mai critic, ajungand in final sa opuna imaginii capitaliste (burghezul dansant, foxtrotul, exploatarea sclavilor de culoare si masinile industriale fordiste), imaginea multiculturalismului polietnic sovietic la limita utopiei. Totusi, filmele lui Vertov nu s-au bucurat de un entuziasm general din partea publicului, un comiliton precum Sklovski sau un critic precum Ippolit Sokolov acuzand excesul de experiment formal si montaj, procedee care ar duce, de fapt, paradoxal, la fictionalizarea realitatii si transformarea acesteia in poveste. Si nu se inselau foarte mult.
Sesiunea a III-a:
A SASEA PARTE A GLOBULUI / SESTAIA CIASTI MIRA
URSS, 1926, a/n, Documentar
R. Dziga Vertov
S. Dziga Vertov
Operator: Mihail Kaufman, Iva Beleakov, S. Benderskii, P. Zotov, N. Konstantinov, L. Lembert, N. Strukov, I. Tolcean
Asistenti: Grupul Kinoki (Elizaveta Svilova, Esfir Sub s.a.)
Producator: Kultkino / Sovkino
INAINTE, SOVIETE! / SAGAI, SOVET!
URSS, 1926, a/n, Documentar
R. Dziga Vertov
S. Dziga Vertov
Imagine: Iva Beleakov
Asistenti: Grupul Kinoki (Elizaveta Svilova, Esfir Sub s.a.)
Producator: Kultkino / Sovkino
Avangarda revizitata. Avangarda Europeana (1919-1939) in Arhiva Nationala de Filme a Romaniei – este un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetarii modului in care s-a constituit cultura vizuala autohtona si cultura filmului in perioada de pana la si de dupa nationalizarea din 1948 a productiei cinematografice din Romania, cat si a filmelor detinute de cinematografele locale. Filme anterioare: Sesiunea I-a: BARISNEA I HULIGAN (Vladimir Maiakovski, Evghenii Slavinski, 1918), DNEVNIK GLUMOVA (Serghei M. Eisenstein, 1923), CELOVEK S KINOAPPARATOM (Dziga Vertov, 1929). Sesiunea a II-a: TRETIEA MESCIANSKAIA (Abram Room, 1927). Urmeaza Editia a III-a: AVANGARDA GERMANA si OLANDEZA.
Iulie 2013