Poveste despre regret, secrete si vinovatie, romanul scris de Monika Fagerholm a surprins de la inceput critica literara si cititorii prin forta epica, subiectul dificil si delicat, personajele vii si pline de umbre, toate anuntand o voce literara matura si experimentata. La baza intrigii sta un secret din trecutul unui agent imobiliar, Gusten Grippe, acum un tanar de succes cu o viata aparent perfecta, aproape un exemplu de manual al artei de a reusi in viata.
Dar ceea ce aproape nimeni nu stie este ca Grippe se lupta in fiecare clipa cu propriul demon: cu multi ani in urma a participat la un viol in grup, victima fiind chiar o colega. Chiar daca nimeni nu a raspuns in niciun fel pentru asta, iar viata celor vinovati a mers la departe, Gusten nu poate sa depaseasca ceea ce a deveni un cosmar. Ar vrea ca totul sa se schimbe, dar stie ca nu poate decat sa recunoasca in fata tuturor ce a facut. Iar din acel moment viata sa va fi complet distrusa. Treptat insa va pierde tot ceea ce este important, echilibrul si senzatia ca isi controleaza destinul, iar intr-o zi afla ca intreaga poveste ar putea sa devina in curand subiectul unui film.
Fluxul memoriei este adesea capricios, nesigur, crud, indecent si insolent, reuseste sa se strecoare asemeni unei ape curgatoare prin cotloane si locuri nevazute cu ochiul liber, aduce la suprafata traume si dureri pe care le-ai fi crezut disparute. Lupta lui Grippe cu sine este simbolica si pentru existenta raului care se poate ascunde in spatele fatadelor perfecte, desprinse din paginile revistelor viu colorate, iar jocul epic din care nu lipseste experimentul, referinta docta sau dimpotriva frivola, trimiterile si notele de subsol fac din intreaga poveste nu doar un roman pasionant, ci si un pasionant joc literar. Iar la final cititoriul isi da seama ca a trecut prin paginile unei sumbre vivisectii a disparitiei inocentei intr-un univers ascuns si adesea maladiv.
Monika Fagerjolm, Cine a ucis-o pe Bambi?, editura Polirom, 2020