Cum in acest an se implinesc 100 de ani de la moartea lui Paul Cezanne (19
ianuarie 1839 - 22 octombrie 1906) muzeele si galeriile din intreaga lume
au incercat sa readuca in atentia publicului personalitatea si creatia
pictorului.
National Gallery din Londra prezinta in perioada 4 octombrie 2006 - 7
ianuarie 2007 o expozitie dedicata artistului, tablourile expuse provenind
exclusiv din colectii de stat si particulare din Regatul Unit, sub titlul
"Cezanne in Marea Britanie". Sunt incluse 40 de lucrari care alcatuiesc o
interesanta retrospectiva a evolutiei artistice a pictorului, de la
inceputurile din 1860 si pana la moartea sa. Cezanne este prezentat ca un
artist inovator, care a incercat in permanenta sa se perfectioneze.
Organizatorii prezinta mai mult decat o suita de lucrari, fiecare tablou
avand o poveste : cand a ajuns in Marea Britanie, cum si mai ales ce rol
au jucat colectionarii, dealerii, muzeele si criticii in construirea
reputatiei lui Cezanne.
Paul Cezanne s-a nascut intr-o familie de origine italiana. Tatal sau a
avut mai intai un atelier de palarii in Aix-en-Provence, locul unde s-a
nascut artistul. Cum afacerea a mers nesperat de bine, tatal avea sa
devina mai tarziu bancher. In 1859 familia a cumparat o casa langa Aix,
care va fi adesea reprezentata in tablourile lui Cezanne.
Intre 1852 - 1859 Paul Cezanne a urmat cursurile de la College Bourbon,
unde s-a imprietenit cu Emile Zola, apropiere datorata interesului pentru
literatura al celor doi. Din 1856 Cezanne s-a inscris la cursurile serale
de desen organizate de Joseph-Marc Gibert la Muzeul Aix. In perioada 1859
- 1861 a urmat Facultatea de Drept din Aix si a lucrat la banca tatalui
sau, dar atractia pentru arta avea sa se dovedeasca mai puternica decat
visul unei existente comode, in pofida opozitiei vehemente a tatalui.
Abia in aprilie 1861 tatal lui Cezanne va accepta ca Paul sa isi continue
studiile artistice la Paris, unde acesta se inscrie la Academie Suisse.
Parisul a fost orasul perfect pentru tanarul Cezanne, care vizita adesea
Muzeul Luvru, se imprieteneste cu Pissarro, Guillaumin, Monet, Sisley,
Renoir, si, mai ales, descopera arta impresionista. Incearca sa se inscrie
la Ecole des Beaux-Arts, dar este respins. Dezamagit, revine la Aix, spre
bucuria tatalui sau, care il angajeaza ca functionar al bancii. Va fi un
intermezzo de scurta durata, pentru ca in noiembrie 1862 Cezanne revine la
Paris si incepe din nou sa picteze.
Paul Cezanne a fost o personalitate artistica de prim rang, despre care
Pablo Picasso avea sa spuna ca a fost singurul sau maestru si un adevarat
parinte si precursor pentru artistii moderni. Chiar daca aceast lucru este
sau nu acceptat de critici, este clar ca viziunea sa artistica a fost
diferita de cea a contemporanilor sai, cautand o maniera de exprimare care
nu doar ca nu exista in epoca, dar nu putea fi nici macar imaginata de cei
mai multi. In afara atentiei pentru forme si structura subiectelor
abordate, Cezanne a incercat si a reusit sa anime obiectele din
compozitii, prin folosirea formelor geometrice si a perspectivei stranii,
inspirand astfel artisti precum Pablo Picasso si dand tonul cubismului si
artei abstracte.
Atacat cu vehementa la inceput, adesea atat de dur incat chiar si artistul
incepea sa aiba indoieli, Cezanne este considerat astazi "parintele
picturii moderne". Implicarea sa in dezvoltarea miscarii impresioniste,
chiar daca minora comparativ cu a altora, a fost un real sprijin pentru
tinerii artisti.
Pentru Paul Cezanne pictura era creatie solitara si adesea platita cu
multe renuntari, sacrificii si oboseala, o practica fara intrerupere.
Dorea sa realizeze opere care sa nu fie doar frumoase sau tehnic reusite,
ci sa spuna ceva, sa explice adevaruri, sa ii faca pe ceilalti sa
inteleaga. Unul dintre marii sai admiratori, Matisse, avea sa il declare
pe Cezanne nici mai mult, nici mai putin, decat un "Dumnezeu al picturii",
afirmand ca in compozitiile acestuia sunt "legi si principii
arhitecturale" esentiale pentru formarea unui tanar.
31 august 2006