Astazi fiind considerata de specialisti drept cea mai importanta stampa realizata de Hokusai, “Marele val de la Kanagawa” face parte dintr-o serie intitulata “Treizeci si sase de imagini ale Muntelui Fuji”, fiind publicata in perioada 1829 – 1833. Interesant este ca atunci nimeni, nici macar Hokusai, ajuns la o varsta inaintata, nu si-ar fi imaginat ca va deveni in timp probabil cea mai cunoscuta opera de arta japoneza. Potrivit specialistilor, tirajul original ar fi fost de cel mult 5000 de exemplare, si cum cea mai mare parte dintre acestea au fost pierdute, distruse sau degradate iremediabil doar putine dintre stampele de atunci se mai gasesc in colectiile muzeelor, dar una dintre ele poate fi vazuta la casa pictorului Claude Monet din Giverny, Franta.
O imagine usor de recunoscut, dinamica si plina de forta, ce surprinde un val urias si are in fundal silueta Muntelui Fuji, stampa s-a bucurat de un succes extraordinar in Europa inca de la sfarsitul secolului XIX, cand noua generatie a impresionistilor descoperea cu entuziasm arta orientala si mai ales cea japoneza, fiind ulterior reprodusa, copiata, imitata si chiar parodiata sub diverse forme.
Maestrul japonez a fost mai mult decat inspirat cand dupa decenii in care se facuse cunoscut ca un pictor si gravor important in epoca (desi fara mare succes financiar) s-a dedicat acestei serii de imagini avand in centru Muntele Fuji, un reper si un simbol al culturii nipone, si cum lucrarile se produceau in serie, la un pret mic pentru un exemplar, si erau usor de transportat sau expus, si castigurile au fost pe masura, in special dupa ce artistii europeni si americani aveau sa descopere arta traditionala japoneza. Dar cand Vincent van Gogh sau Claude Monet incercau sa gaseasca o anume stampa si erau fascinati de aceasta noua forma artistica, in tara natala a lui Hokusai abia incepea reevaluarea xilogravurilor, privite in trecut ca o forma de divertisment popular, departe de arta, ieftina si accesibila chiar si celor saraci, si nu putini au fost cei care, pe masura ce Japonia se deschidea spre Occident, au vazut in lucrarile lui Hokusai si nu numai o adevarata jignire adusa identitatii culturale a tarii. Chiar daca ulterior optica se va schimba cel putin la inceput stampele japoneze erau mai apreciate si mai cautate de artisti si colectionari in afara hotarelor tarii.