Concert de muzică veche la închiderea Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională
Marți, 7 iunie, de la
ora 18:00, publicul meloman este invitat să ia parte la închiderea Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională (Bd. Unirii nr. 22). Evenimentul va fi dedicat în întregime muzicii vechi și lucrărilor pentru clavecin.
La Sala Symposium de la parterul bibliotecii vor fi invitați să concerteze:
Raluca Enea – clavecin,
Ladislau Csendeș – vioară,
Mircea Ionescu – vioară și
Eugen-
Bogdan Popa– violoncel.
Cele mai valoroase partituri de muzică veche aflate în colecțiile Bibliotecii Naționale vor prinde viață marți prin concertul care va cuprinde lucrări de
J.S. Bach,
Arcangelo Corelli,
Jean-Philippe Rameau și
Antonio Vivaldi.
Intrarea va fi liberă, iar spectatorii din țară pot urmări transmisiunea în direct prin EnjoyTV.ro
Raluca Enea. Foto - Mihai Benea
Programul concertului:
A. Vivaldi –
Sonata RV 72 pentru două viori și basso continuo
J. S. Bach –
Sonata în do minor pentru vioară şi clavecin obligat, BWV 1017
A. Corelli –
Sonata în fa major pentru vioară şi basso continuo, op. 5, nr. 10
J. S. Bach –
Sonata în re major pentru viola da gamba şi clavecin obligat, BWV 1028
A. Corelli –
Sonata în re minor pentru vioară şi basso continuo, op. 5, nr. 7
J. S. Bach –
Sonata în la major pentru vioară şi clavecin obligat, BWV 1015
J. Ph. Rameau – Din colecţia „Pieces de Clavecin en Concerts” 1741 - Din 3e Concert -
Tambourins
Prezentările vor fi făcute de către
Raluca Bucinschi – cercetător și
Diana Gheorghiu – compozitor.
Publicul va putea vizita marți expoziția partiturilor interpretate de artiști, dar și alte partituri valoroase compuse de
G.F. Handel, H. Purcell, D. Scarlatti și
J.S. Bach,publicate la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX.
Lucrările aflate în colecțiile Bibliotecii Naționale pot fi consultate oricând în baza unui permis ce poate fi obținut cu titlu gratuit.
Despre Stagiunea de colecție
Organizate în seri de marți, o dată la două săptămâni, cele 6 concerte ale Stagiunii de colecție și-au propus să reînvie pagini valoroase din muzica universală și românească, oferind spectatorilor oportunitatea de a face o incursiune sonoră în istorie. Partiturile alese au fost Ediții Princeps ale unor lucrări celebre, versiuni rare și, deopotrivă, fac parte din colecțiile personale ale marilor muzicieni români.
Evenimentul a fost organizat de Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR) alături de Biblioteca Națională a României, cu scopul de a face accesibile publicului larg lucrările de patrimoniu promovând, în același timp, interpreții valoroși ai noii generații.
Stagiunea de Colecție este un proiect co-finanțat de AFCN și se derulează în cadrul programului „Oportunități la Tine Acasă”, lansat de UCIMR în anul 2009, dedicat tinerilor interpreți excepționali din domeniul muzicii culte din România.
Despre Raluca Enea
Raluca Enea este absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti – secțiile Pedagogie instrumentală – pian și Interpretare - clavecin, la clasa profesoarei Ogneanca Lefterescu. Din 2005 și-a continuat studiile de clavecin în Germania, sub îndrumarea profesorilor Harald Hoeren, Glen Wilson şi Ketil Haugsand la Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main şi Hochschule für Musik und Tanz Köln. În cadrul studiilor din Germania, specializările principale au fost clavecin și basso continuo – acompaniament, studiile axându-se pe: interpretare istorică, muzică de cameră, sisteme de acordaj istoric, improvizație, sintaxă și retorică muzicală. Raluca a obținut nota maximă la recitalul solo de la final de master din cadrul Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main iar tema lucrării de dizertație a fost ”Folia among the ternary dances of the Baroque suite”.
A urmat cursuri de perfecţionare susţinute de Menno van Delft (Olanda), Frédérick Haas (Belgia), Malcolm Bilson (SUA), Ketil Haugsand (Norvegia), cursurile Academiei din Sablé, sub îndrumarea profesorilor Françoise Lengellé şi Howard Crook (clavecin şi canto baroc) și cursuri de muzică de cameră cu Jan de Winne, Marcel Ponseele și Hervé Douchy (Belgia).
A susţinut concerte în România, Germania, Norvegia, Ungaria. Între cele mai importante proiecte concertistice desfășurate se numără: Integrala J. Ph. Rameau – „Pièces de Clavecin en Concerts” desfășurată în compania instrumentiștilor Melinda Béres – vioară barocă și Szilárd Chereji – viola da gamba, Integrala J. S. Bach – „Sonatele pentru violoncel și clavecin obligat”, proiect desfășurat în compania violoncelistului Eugen – Bogdan Popa, Integrala A. Corelli – Sonate pentru vioară și basso continuo, Op. 5 sau J. S. Bach – Integrala Sonatelor pentru vioară și clavecin obligat, ultimele două susținute în companiei violonistei Melinda Béres.
Când nu cântă la clavecin, Raluca este artist liric al Filarmonicii „G. Enescu” Bucureşti, cadru didactic asociat şi doctorand al UNMB și director artistic al Festivalului de Muzică Veche București. Coordonează proiectele educative și de formare în domeniul muzicii vechi susținute de Asociația Culturală Antiqva în România. În vacanța de vară este coordonator administrativ al Taberei Medievale pentru Copii şi, în permanenţă, mama Letiției şi a lui Petru, îndeplinind astfel rolul de ”all – in – one”.
|
|
Despre Ladislau Csendeș
Ladislau Csendeș a absolvit Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, obţinând mai întâi diplomă de violonist şi apoi titlul de doctor în muzicologie – specializarea Teoria interpretării muzicale. A urmat cursuri de măiestrie instrumentală cu A.Gertler (Bruxelles1981, 1983) şi P.Csaba (Paris1990), respectiv de analiză muzicală cu G.Ligeti (Szombathely1990). A fost invitat să concerteze în Austria Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Danemarca, Elveţia, Egipt, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Japonia, Luxemburg, Marea Britanie, Republica Moldova, Olanda, Polonia, Portugalia, Singapore, Spania, Suedia, Turcia, Ungaria, precum şi în cadrul unor prestigioase festivaluri internaţionale: Wien Modern(2003), G. Enescu(2003), Toamna Varşoviană(2002), Haydn(2001), Appenzeller Winter(2000), Bach non-stop(2000), World Music Days(1999), Festivalul muzicii sileziene, Katowice(1998), Tage für Neue Musik(1996), BEMUS(1994), Concerti per l’Europa(1992), Săptămâna Muzicii Noi Bucureşti (1990-2003).
Dintre nenumăratele prime audiţii româneşti pe care le-a realizat sunt demne de menționat Capricii şi Ragas pentru vioară şi orchestră de Aurel Stroe (1997) şi Malinconia furiosa pentru violă şi orchestră de Anatol Vieru (2003). Ca solist al Filarmonicii G. Enescu, al Virtuozilor din Bucureşti, al Orchestrelor Radio şi al altor valoroase ansambluri simfonice, a colaborat cu reputaţi dirijori ca Horia Andreescu, Ludovic Bács, Sergiu Comissiona, Corneliu Dumbrăveanu, Ilarion Ionescu-Galaţi, Emil Simon. Discografia sa cuprinde lucrări dedicate viorii, violei şi violei d’amore din cele mai diferite perioade istorice şi arii culturale, muzică veche şi contemporană, creaţii concertante şi camerale deopotrivă. |
|
Bucuresti
Iunie 2016