Paradisul gigantic pentru colectionarii pasionati de machetele cu orasele miniaturiale, trenulete ce alearga incolo si incoace de-a lungul unei harti construite cu migala si rabdare, casute si omuleti ce aproape nu pot fi vazut, magazine specializate si publicatii pentru pasionati, acesti fascinati de trenuri ce pot gasi aici o istorie in mare a peste trei secole de istorie a cailor ferate britanice. Care au fost primele locomotive si primele linii de pe teritoriul britanic? Cum a schimbat aceasta revolutie tehnologica viata de zi cu zi a supusilor gloriosului imperiu britanic? Care a fost cea mai rapida dintre locomotive si care a fost cel mai elegant tren? Si alte si alte intrebari la care curatorii si exponatele incearca sa raspunda in fiecare zi. Sigur, cei pasionati pur de statistici ar spune ca La Cite du Train, muzeul francez, are un spatiu expozitional ceva mai mare decat cele opt hectare de la National Railway Museum din Anglia, dar ca importanta, popularitate si varietate tot institutia britanica este prima intre egale.
Cu numeroase premii si distinctii, peste 100 de locomotive de tot soiul in depourile sale si pe sinele ce strabat vastul spatiu deschis al institutiei, muzeul a fost deschis in 1975 si de atunci colectia sa continua sa creasca, ajungand deja la peste 100.000 de exponate de tot soiul, de la masinarii si afise la arta si echipamente feroviare. Unele piese sunt rare, chiar unicat in lumea aceasta fascinanta a pasionatilor de trenuri, altele sunt locomotive care pana mai ieri treceau incolo si incoace prin Marea Britanie, minunat pastrate si, de la caz la caz, renovate cu migala celor cu adevarat indragostiti de acest hobby. Trenuri electrice, trenuri cu aburi, trenuri clasice si trenuri futuriste, viu colorate sau sobre, rezistente sau aparent atat de fragile, rapide sau lente, modele de ieri si modele de acum peste un veac. Muzeul pare sa le aiba pe toate.
Aici poate fi vazuta eleganta locomotiva din 1901 cu "nume de cod" SECR D class No 737, folosita pentru trenuri expres pana spre jumatatea anilor '50, cand deja uzura tehnica si morala a modelului nu mai putea fi ignorata; masiva Evening Star, ultima locomotiva cu aburi construita pentru British Railways, unul dintre ultimii dinozauri ai unei ere cruciale in istoria transportului britanic; frumoasa Ducesa de Hamilton, masinarie Art Deco proiectata si construita in 1938, eleganta si fiabila, pe atunci potrivita pentru o perioada in care toti vedeau o noua si fericita era; istoria Mallard, eleganta si rapida locomotiva cu aburi creata de Nigel Gresley si care in 1938 stabilea recordul mondial de viteza pentru acest tip de masinarii, si ramasa in uz pana la inceputul anilor '60. Sunt doar cateva dintre bijuteriile ce pot fi admirate aici si cu siguranta vor face fericit orice pasionat de trenuri. Si asta alaturi de vagoane de marfa si calatori, elegante sau pur practice, opere de arta tridimensionale sau simple cutii pe roti, triste si cenusii, colectii de documente si publicatii, o incredibila selectie de afise publicitare din istoria cailor ferate britanice (si nu numai), grafica si pictura inspirata de trenuri si calatorii, fotografii-document, piese, bucati de sina veche, echipamente si tehnologii astazi uitate. Si, bizar sau nu, amuzant pentru un necunoscator, o vasta colectie de sigilii feroviare metalice. Plus o bogata biblioteca si o arhiva cuprinzatoare.
Muzeul National al Cailor Ferate Britanice este unul dintre cele mai populare muzee britanice si cel mai frumos dintre cele dedicate istoriei cailor ferate, aparent un subiect arid si prea putin interesant, insa doar la prima vedere. Varietatea, bogatia, frumusetea exponatelor si devotiunea curatorilor il fac sa fie vizitat in fiecare zi atat de cei deja pasionati de trenuri, cat si de cei care descopera poate pentru prima oara frumusetea acestui domeniu.
Foto: http://www.nrm.org.uk