Cei mai scumpi artisti in viata Cei mai scumpi zece artisti in viata, in ordine alfabetica, sunt : Lucian Freud, Jasper Johns, Jeff Koons, Brice Marden, Bruce Nauman, Robert Rauschenberg, Gerhard Richter, Richard Serra, Frank Stella si Cy Twombly. Toti au vandut cate o singura lucrare cu cel putin 5 milioane de dolari, iar unii au obtinut preturi de cateva ori mai mari. Lucrarile semnate de Johns sunt de departe cele mai costisitoare. Cunoscutul om de afaceri David Geffen a platit cu cativa ani in urma aproximativ 40 de milioane de dolari pentru lucrarea "Gray Numbers"(1958) din colectia Kimiko si John Powers. A fost cea mai mare suma platita pana in prezent pentru o lucrare a unui artist in viata. Pe piata de arta sumele uriase erau pana nu demult destinate operelor artistilor care nu mai erau in viata. Aceasta stare de fapt tinde sa se schimbe. Doi artisti in viata Johns si Nauman apar pe o lista a celor mai scumpe obiecte scoase la licitatie de Christie's si Sotheby's din 1985. Johns, a carui lucrare "False Start" (1959) a fost vanduta in 1988 pentru 17 milioane de dolari a intrat in primele 100 de locuri. Nauman, cu lucrarea "Henry Moore Bound to Fail" (1967), vanduta pentru 9.9 milioane in 2001, este pe unul dintre ultimele locuri, intre o comoda Louis XVI din 1778 si o masina Bugatti din 1931. Johns a stabilit mai multe recorduri la licitatii pentru un artist in viata din 1980, cand Muzeul Whitney i-a cumparat tabloul "Three Flags"(1958) pentru un milion de dolari. In 1998 Metropolitan Museum of Art a achizitonat "White Flag"pentru o suma ramasa confidentiala, estimata de diverse surse la 20 de milioane de dolari. In 2001 Leonard Lauder a platit 26 de milioane pentru lucrarea "Through" (1961) pentru Muzeul Whitney. The National Gallery of Art din Washington a platit 4.5 milioane in 2001pentru sculptura din otel "Five Plates, Two Poles"(1971) de Serra, iar Muzeul de Arta Moderna din New York a cheltuit in 1999, 12 milioane pentru lucrarea "Factum II" (1957) de Rauschenberg. Hirshhorn Museum and Sculpture Garden din Washington, a platit in 1993 peste un milion pentru sculptura lui Nauman "From Hand to Mouth" (1967), iar lucrarea " Mapping the Studio (Fat Chance John Cage)" formata din patru instalatii video de mari dimensiuni, a fost achizitionata pentru peste 1.2 milioane de dolari. De regula, cele mai mari preturi sunt platite pentru primele lucrari din cariera artistului, o opera trebuind sa aiba si o valoare istorica in afara celei estetice. Desigur, exista si lucrari cu mare importanta istorica dar dificile din punct de vedere estetic, ceea ce le face greu de vandut. Preturile cunoscute sunt cele obtinute la licitatii, dar nu sunt suficiente pentru a indica o reala cota de piata a artistului. Unele licitatii sunt vechi de zeci de ani, altele s-au desfasurat pentru lucrari foarte noi. Un record stabilit la o licitatie nu este neaparat cel mai mare pret pentru o lucrare. Vanzarile private au loc pe piata secundara a artistului, unde operele care au fost deja vandute cel putin o data sunt comercializate, putand depasi cu usurinta pretul stabilit la licitatii. Recordul de licitatie inregistrat in 2002 de Richter este de 5,4 milioane pentru "Three Candles" (1982), dar de atunci lucrarile sale din anii '60 au fost cumparate de colectionari particulari cu sume de 9-10 milioane. De asemenea Twombly a reusit sa vanda opere din anii '50-'70 cu peste 10 milioane de dolari unor colectionari particulari. Recordul oficial este de 5,6 milioane, inregistrat cu doi ani in urma pentru "Untitled" (1970). Ultimele sculpturi si picturi realizate de Koons avandu-l ca subiect pe Popeye au fost achizitionate cu sume intre 500.000 si 650.000 de dolari. Sculpturile din seria epica "Celebration" finantate de dealerul Larry Gagosian din New York, cu un pret de plecare de 1,5 milioane dolari, ajungand la 5 milioane, cat valoreaza sculptura masiva din otel "Balloon Dog". In prezent exista liste de asteptare pentru cei care vor sa cumpere un tablou de Johns; artistul realizeaza in medie doar doua pe an, majoritatea vanzandu-se cu peste un milion de dolari, ceea ce le face foarte cautate. Unii dintre artistii inclusi in acest top au piete principale si secundare importante, in timp ce altii se descurca putin mai greu in promovarea lucrarilor. Pot fi perioade de varf,cu preturi foarte mari pentru anumite opere, in timp ce pentru altele sunt oferite sume mai mici, existand o fluctuatie a preturilor si cotatiilor pe piata de arta. Seria "Black Paintings" de Stella a fost licitata pentru 5 milioane, dar majoritatea lucrarilor recente s-au vandut cu mult sub un milion. Nauman se afla in aceeasi situatie. Daca pentru "Henry Moore Bound to Fail"a primit aproape 10 milioane, cele mai multe din operele sale se vand pentru mai putin de 2,5 milioane de dolari. Dintre lucrarile lui Marden, cele mai cautate sunt cele sase picturi caligrafice din seria "Cold Mountain", dintre care doar patru sunt in colectii particulare. Pana in 2004, cand una dintre ele a fost scoasa la vanzare pentru peste 10 milioane, nici una nu a mai fost revanduta de la realizare. A fost si varful de piata inregistrat de Marden, celelalte lucrari fiind cumparate pentru mai putin de o zecime din acest pret. Lucrarile sale monocrome din anii '60-'70 au fost totusi achizitionate de colectionari privati pentru 3-4 milioane de dolari. Serra, Freud si Twombly se numara printre artistii care au debutat excelent, primele lor lucrari fiind achizitionate cu sume impresionante. Patru sculpturi de Serra prezentate in cadrul New York Gagosian Gallery au fost oferite initial pentru trei milioane, urcand pana la cinci. Ultimele picturi realizate de Freud au fost evaluate la preturi de 2-5 milioane, nu cu mult sub recordul stabilit de artist in 1998, cand a primit pentru "Large Interior W11" 5,8 milioane de dolari. "Lepanto", lucrarea lui Twombly (2001), o pictura compusa din 12 panouri, s-a vandut unui colectionar privat cu peste 20 de milioane, dupa ce a fost expusa in cadrul New York's Gagosian Gallery cu doi ani in urma si la Bienala de la Ventia in 2001. O lucrare similara, "Coronation of Sesostris" (2000), a fost achizitionata pentru zece milioane de dolari de catre Francois Pinault pentru fundatia acestuia de arta contemporana. Panzele semnate de Twombly si expuse la Gagosian de curand au fost vandute, conform unor informatii neoficiale, cu 2,5 milioane fiecare. Primii zece sunt urmati de artisti precum Chuck Close, David Hockney, Ellsworth Kelly, Anselm Kiefer, Claes Oldenburg, Robert Ryman si Wayne Thiebaud, ale caror lucrari se vand cu 2-4 milioane de dolari, cele mai noi obtinand peste un milion. Ed Ruscha si Agnes Martin, care in ultimul timp au vandut lucrarile lor cu mai putin de un milion, par sa fi atins limita maxima. Opera "Talk About Space" (1963) semnata de Ruscha a fost vanduta in mai 2002 pentru 3,5 milioane, un adevarat record, iar o alta lucrare a fost vanduta in afara licitatiei pentru 5 milioane. Lucrarile minimaliste din anii 60 semnate de Martin, desi nu au reusit sa obtina in cadrul licitatiilor mai mult de 2,5 milioane, s-au vandut in final, pe piata secundara, cu cel putin trei milioane dolari. Primii zece sunt urmati de artisti precum Chuck Close, David Hockney, Ellsworth Kelly, Anselm Kiefer, Claes Oldenburg, Robert Ryman si Wayne Thiebaud, ale caror lucrari se vand cu 2-4 milioane de dolari, cele mai noi obtinand peste un milion. Ed Ruscha si Agnes Martin par sa fi atins limita maxima. Opera "Talk About Space" (1963) semnata de Ruscha a fost vanduta in mai 2002 pentru 3,5 milioane, un adevarat record, iar o alta lucrare a fost vanduta in afara licitatiei pentru 5 milioane. Lucrarile minimaliste din anii '60 semnate de Martin, desi nu au reusit sa obtina in cadrul licitatiilor mai mult de 2,5 milioane, s-au vandut in final, pe piata secundara, cu cel putin trei milioane dolari. Imagine: "False start", Jasper Johns |