Prin proiectul Cealalta fata a avangardei din Romania: film, fotografie, performance, avandu-l drept invitat special pe criticul de arta si curatorul Igor Mocanu, ICR New York deschide seria evenimentelor pe care doreste sa le dedice avangardelor istorice ale secolului XX in Romania. Aceasta serie va acoperi intregul spectru al domeniilor artei si va continua in 2016. Dupa cum semnaleaza si titlul, proiectul abordeaza insa acele domenii mai putin studiate pana la momentul de fata, si anume filmul, fotografia, dansul / performance in avangarda romaneasca – domenii care au constituit obiectul unei cercetari de pionierat a lui Igor Mocanu. Se stie ca cercetarea avangardei istorice a secolului XX in Romania a fost aproape inexistenta in perioada regimului comunist, din cauza cenzurii ideologice, iar scrierile consistente pe acest subiect, care au inceput sa apara dupa 1989, au favorizat mai ales literatura si artele vizuale. Optiunea ICR New York de a celebra avangarda romaneasca are la baza adevarul ca prin curentele avangardei – de la expresionism si constructivism la Dada si suprarealism – arta romaneasca din anii 1920 si 1930, prin nume ca Tristan Tzara, Marcel Iancu, Victor Brauner sau Gellu Naum, a inregistrat momentul de maxim sincronism cu avangarda europeana. Totodata, evenimentul se inscrie in actuala “explozie” de celebrare a centenarului avangardelor care au marcat primele decenii ale secolului XX, incluzand participarea lui Brancusi la marea expozitie internationala Armory Show din SUA, in 1913, sau nasterea miscarii Dada la Cabaretul Voltaire din Zürich, in 1916.
Proiectul Cealalta fata a avangardei din Romania: film, fotografie, performance, care va avea loc vineri, 3 aprilie 2015, ora 19.00, cuprinde trei secvente, care se completeaza reciproc, constituind un tot unitar: proiectii de filme de arhiva; vernisajul expozitiei de imagini-document; conferinta.
Vorbind despre propria-i cercetare privind Cealalta fata a avangardei…, Igor Mocanu afirma: “Rezultatul a constituit un corpus surprinzator de documente vizuale si textuale care nu fac indeobste obiectul istoriei si teoriei avangardei, desi aportul adus de aceasta culturii vizuale romane este inestimabil. Am constatat cu aceasta ocazie o latura putin sau deloc cunoscuta a avangardelor istorice din Romania, discursul asupra carora fiind, dupa cum se cunoaste, acaparat de metodologia istoriei preponderent literare. Insa majoritatea autorilor avangardisti se pare ca au teoretizat si creat in afara granitelor de gen artistic. Aceiasi artisti pe care pana mai ieri ii cunosteam ca fiind numai poeti sau numai pictori s-au dovedit a fi, in acelasi timp, teoreticieni redutabili ai culturii filmului (Ion Calugaru – autor al primei monografii despre Chaplin, Sasa Pana, Marcel Iancu, Filip Corsa, Barbu Florian) sau chiar participanti activi in industria cinematografica (Benjamin Fondane, Eli Lotar), autori de fotomontaje, colaje sau fotografie de arta (Titina Capitanescu, Jean David, Filip Brunea-Fox), teoreticieni muzicali (Sasa Pana) sau de-a dreptul compozitori de muzica moderna (Urmuz), performeri (Gherasim Luca) si coregrafi (Lizica Codreanu), teoreticieni ai dansului modern (Alexandru Assan) si promotori ai artei exotice (Filip Brunea-Fox, Corneliu Mihailescu).”
Conferinta lui Igor Mocanu isi propune, asadar, sa prezinte, in sinteza, o istorie alternativa, daca nu chiar paralela, a avangardei din Romania. Totodata, expozitia de fotografii-document, al carei curator este, si proiectiile de filme “excavate” de acesta la Arhiva Nationala de Film a Romaniei (ANFR) – evenimente ce vor insoti conferinta – vor reprezenta o inedita “panoramare” vizuala a acestei istorii.
Igor Mocanu (n. 1984, Cantemir, Republica Moldova) este doctorand la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, in cadrul Facultatii de Istoria si Teoria Artei, cu teza Avangarda politica. Cealalta fata a avangardei din Romania in documente sociale, politice si economice (coord. prof. univ. dr. Ruxandra Demetrescu), in care aprofundeaza cercetarea sa pe aceasta tema, cu care a obtinut deja o diploma de master (2010) la aceeasi universitate. Publica articole de opinie si critica in diverse reviste si ziare din Romania si din strainatate. A curatoriat mai multe expozitii de arta contemporana si moderna, intre care Avangarda revizitata. Avangarda europeana in Arhiva Nationala de Filme a Romaniei (ANFR, Cinemateca Romana, Sala Eforie / „Jean Georgescu“, 2012-2014). A ingrijit antologia 1984. Ultima generatie a comunismului romanesc (UNIBUC, 2008), a participat la proiectul literar-vizual Rubik(Polirom, 2008) si este prezent cu contributii in volumele CriticAtac. Antologie I(Cartier, 2011), See what we do! (Pionier Press, Stockholm, 2013), Infranegrul (Aius, 2014) si Close-up: Post-Transition Writings (Artyčok TV, 2014). A sustinut numeroase conferinte dedicate avangardei. Actualmente este redactor la revista „Arta” a Uniunii Artistilor Plastici din Romania, precum si coordonator de cercetare si curator de arhiva la Centrul National al Dansului – Bucuresti.
Eveniment realizat cu sprijinul: Arhiva Nationala de Film a Romaniei (ANFR); Centrul National al Dansului – Bucuresti (CNDB)
Pentru mai multe detalii, vezi: ICRNY
<http://www.icrny.org/538-IGOR_MOCANU_ON_THE_ROMANIAN_AVANT_GARDE.html>
Martie 2015