Scriitorul roman dispretuieste autorii 'comerciali'. El nu se prostitueaza, produce literatura. Marile tiraje ale celor citorva confrati autohtoni il fac sa-i acuze de compromisuri si de vinatoare de prosti si de coafeze. Cite carti-eveniment au aparut insa in acest an? Carti semnalate ca atare macar in paginile revistelor de cultura!
Lasam deoparte cronicile binevoitoare sau de-a dreptul amicale scrise potrivit regulii de aur 'Eu scriu azi bine despre tine, miine te astept sa imi intorci binele pe care ti l-am facut'.
Despre carti se scrie, totusi, si in mediile neoficializate - pe forumurile in care se discuta literatura, uneori foarte aprins -iar pe bloguri se schimba impresii despre ultimele aparitii editoriale bastinase.
Astfel ca o carte mare sau cel putin foarte interesanta are tot mai putin ghinionul de a trece neobservata.
Marin Preda, naucit de succes
Unde sint acele carti care ar merita o mare audienta si n-o au? Sa ne intoarcem putin in faimosii ani ai marilor tiraje si ai cozilor la librarii. Atunci romanii aveau mai mult timp pentru lectura, e adevarat. Dar nu se asezau la coada pentru orice timpenie. Publicitatea din gura in gura functiona numai pentru cartile interesante sau macar incitante.
Cind Marin Preda a publicat 'Cel mai iubit dintre paminteni' s-au raspindit aproape instantaneu doua recomandari contradictorii: 'E anti!', suna cea mai larg ofertanta. 'Toata viata lui Preda, saracu!', laudau romanul cititori convinsi ca Marin Preda a facut puscarie (inexact) si ca a avut o viata amoroasa dramatica (adevarat).
Aceasta carte, pe care, artistic, Preda a scapat-o din mina, l-a naucit pe autor cu succesul ei. Vechiul sau prieten Crohmalniceanu a spus dupa moartea din motive si azi controversate a lui Preda: 'Marin se temea de aceasta carte'.
Agenda cititorilor si agenda scriitorilor
Meseria de eseist e mai rentabila azi in Romania decit aceea de romancier.
Nu neaparat pentru ca eseistii sint geniali, iar romancierii neinteresanti, ci pentru ca viteza de reactie si de asimilare a eseistilor e mult mai mare decit aceea a romancierilor in privinta evenimentelor si a interesului public.
Dar daca romancierul contemporan nu e in stare sa raspunda asteptarii cititorilor prin ceea ce scrie? Scriitorul roman vrea sa fie genial sau chiar crede ca e, si din acest motiv isi inchipuie ca el e cel care ii impune agenda cititorului.
Or, se pare ca cititorul nu e de aceeasi parere. Asta nu inseamna ca nu se poate intimpla ca o carte geniala sa treaca pe linga cititorul obisnuit fara sa-l tulbure. Dar cite asemenea carti au aparut in literatura romana?
Reteta placerii impuse
In aceeasi masura e o prostie ca scriitorul sa-si propuna sa placa cititorilor, fiindca o asemenea reteta il impiedica sa mai aiba control asupra originalitatii sale.
Cind Sadoveanu a inceput sa scrie romane la zi, potrivit unei retete de succes a vremii, i-au iesit carti care azi nu mai conteaza decit pentru istoricii literaturii. Cine mai stie azi ca Sadoveanu a scris, cu intentii mai degraba lucrative decit pioase, 'Vietile Sfintilor'? Sint insa destui cititori care nu-l suporta pe Sadoveanu pentru ca au fost socati de ghinionul de a face cunostinta cu el citind 'Mitrea Cocor'.
Scuzele scriitorului neaos
Una dintre scuzele acuzatoare ale scriitorului roman contemporan e ca romanii nu mai citesc. Din acest motiv nu e el cunoscut si recunoscut. Cu siguranta ca, fata de 1989, azi se citeste mai putina literatura in Romania. Dar asta se intimpla peste tot in lume.
Cu toate astea, in Occidentul saturat de carti se produce periodic cite un boom literar care da statisticile peste cap. In Romania, in schimb, daca un autor are succes de public, el e fie o nefericita exceptie, deoarece 's-a comercializat', fie cititorul e pus la stilpul infamiei din cauza ca isi permite sa cumpere carti care nu merita efortul.
Cristian Teodorescu