Ce inseamna sa fii astazi designer vestimentar in SUA ? In 2004 principalele centre ale industriei modei erau New York si California, unde se gaseau mai bine de doua treimi dintre specialistii in designul vestimentar. Angajatorii in domeniu cauta si astazi mai ales persoane cu experienta, care stiu cat mai multe despre materiale, tehnici de fabricatie, noile tendinte in moda. Competitia este deosebit de dura in domeniu, caci numerosi debutanti sunt atrasi de stralucirea si creativitatea designului vestimentar, desi numarul posturilor disponibile scade de la un an la altul. Asa ca mai bine de un sfert dintre pretendentii la titlul de designer vestimentar au preferat sa intre in afaceri pe cont propriu, cu mai mult sau mai putin succes.
Nu este deloc usor sa te impui ca un creator apreciat. Doritorii trebuie sa aiba un simt estetic deosebit, un ochi pentru culoare si detaliu, echilibru si proportii, sa poata recunoaste o creatie reusita si sa anticipeze ce va avea succes, evitand astfel esecurile.
Dincolo de calitatile practice este nevoie de un deosebit talent, aproape o arta a comunicarii si capacitatea de a rezolva orice problema aparuta. In ciuda folosirii computerelor pentru a crea modele mai rapid si mai simplu, un creator de moda care nu are talentul unui desenator foarte bun va avea din start de pierdut. O schita rapida si clara valoreaza uneori mai mult decat luni intregi de migaloasa proiectare pe ecranul computerului. Nu in ultimul rand un portofoliu de calitate - marea problema a noilor-veniti - insotit de o lista de clienti celebri, dicteaza cine va reusi si cine nu.
Multi dintre tinerii designeri acum in voga si-au inceput pregatirea teoretica in timp ce lucrau pentru diverse magazine sau in ateliere de moda, in timp ce altii au avut sansa unor burse si stagii de pregatire in companiile de profil. Experienta dobandita astfel este esentiala pentru ca viitorii creatori de moda sa stie sa isi vanda produsele si mai ales ce materiale si modele vor arata bine in anumite contexte.
Incepatorii sunt nevoiti in prima parte a carierei sa renunte la visele de glorie pentru un post modest, realizand schite sau alegand materiale si modele, inainte de a avansa. Cei cu experienta ajung sa conduca un departament de design vestimentar si au sansa de a impune propriile creatii. Odata ajunsi aici, cei curajosi aleg sa lucreze pe cont propriu, deschizand mici companii de design vestimantar, sau isi vand creatiile marilor magazine. Cei mai talentati si norocosi ajung astfel sa lucreze pentru marile nume din industria modei.
Chiar daca au existat perioade in care numarul de posturi in industria modei parea tot mai mic, in ultimii ani aceasta situatie s-a imbunatatit vizibil, pe masura ce numarul necesar de designeri este tot mai mare. Piata si-a revenit si se dezvolta rapid, cumparatorii cerand haine de calitate, accesorii interesante, incaltaminte comoda si eleganta, totul la un pret accesibil.
Asa ca cele mai bune oportunitati de angajare in 2007 pentru tinerii pasionati de designul vestimentar par sa fie firmele care produc in masa serii vestimentare, destinate magazinelor obisnuite. In zona high-end, cu produse de lux destinate micilor si scumpelor buticuri specializate, posturile sunt insa tot mai putine. Mai ales datorita faptului ca majoritatea companiilor prefera sa isi produca hainele in franciza, in India si Orient sau in Europa de Est, pentru a scadea astfel costurile, nici in acest sector lucrurile nu stau prea bine.
Castigurile in acest domeniu variaza mai ales in functie de nivelul angajatorului si de experienta designerului, iar salariile de pornire sunt totusi destul de mici fata de sperantele pasionatilor. Dar dupa ce si-a facut un nume in domeniu, orice tanar designer va castiga tot mai mult, iar cei care au ales sa mearga pe cont propriu pot avea surpriza unor castiguri impresionante, dar si surpriza unui usturator esec.
Ce inseamna sa fii designer in Romania ? Un inceput, si orice inceput ofera totusi multiple sanse !
Martie 2007