La Casa de licitatie Alis, duminica a fost atins un nou record de pret pentru o pictura autohtona. A urmat o adevarata avalansa de intrebari si de prognoze despre piata de arta din Romania. Este vorba despre o pictura de Theodor Pallady, 'Nud cu esarfa galbena', ce provine din colectia Filip Enescu si pentru care au licitat, dupa cum au declarat pentru 'Cotidianul' reprezentanti ai casei de licitatie, sase colectionari de arta. Cit a durat licitatia ramine un secret al Casei Alis, insa cert este ca, de la un pret de pornire de aproximativ 30.000 de euro, s-a ajuns la 75.000 de euro, cea mai mare suma platita vreodata pentru un obiect de arta la o casa de licitatii din Romania. Recordul era detinut anterior de un tablou de Nicolae Grigorescu. Dupa cum ne-a declarat anticarul si colectionarul Marius Nicolescu, de la Galeria Curtea Veche, care a asistatla licitatia prin telefon, cistigatorul licitatiei este un grec bine informat despre piata de arta din Romania si cu numerosi consilieri in domeniu.
Tablourile se coteaza secret in Romania
Care au fost criteriile dupa care a fost cotata pictura inainte de a intra in licitatie? Criticul de arta Petru Oprea, unul dintre membrii comisiei de expertiza de la Casa de licitatii Alis, ne lamureste ca 'tabloul are toate calitatile unei capodopere: este original, reprezentativ si o capodopera. Daca vreti sa stiti exact ce criterii am aplicat, cititi ce am scris eu despre istoria artei'. Sursele noastre ne-au explicat ca lipsa totala de transparenta in ceea ce priveste cotarea obiectelor de arta este o constanta a Casei de licitatii Alis.
'Piata de arta apartine speculatiei"
Insa 'casele de licitatie nu reprezinta un reper. Se cumpara lucrari valoroase la preturi de nimic sau lucrari nu foarte bunela preturi disproportionat de mari; piata de arta este una a speculatiei majore si depinde foarte de mult de tipul de circuit. De exemplu, Nudul cu esarfa galbena al lui Pallady face parte dintr-un circuit intern si reflecta exclusiv un anume moment si anumite interese de pe piata autohtona de arta', a precizat curatorul Stefan Tiron.
Un scandal politic ajuta piata neagra
Scriitorul Tudor Octavian explica partial recordul printr-o conjunctura politica favorabila: colectionarii bogati se temeau pina de curind sa investeasca in opere scumpe din cauza evenimentelor legate de Adrian Nastase; dupa ce s-a incheiat scandalul, colectionarii au inceput sa fie interesati din nou de licitatiile de picturi rare. A nu se intelege de aici ca vinzarile de opere de pe piata de arta au lipsit, explica scriitorul. Piata neagra lucreaza in tacere, cind conjuncturile nu sint favorabile licitatiilor. El e convins ca preturile din Romania vor continua sa creasca, partial printr-oaliniere treptata la politica de piata europeana.
Aspiram naiv la piata de arta frantuzeasca
Colectionarul Marius Nicolescu crede ca cele mai multe dintre explicatiile jurnalistilor 'sint puerile'. In primul rind, preturile de pe piata picturii din Romania nu se vor asemana niciodata cu cele europene: 'Daca francezii se lauda cu fineturi, noi ne laudam cu sarmale. Apoi, noi nu avem colectionari adevarati: cei pe care ii avem nu stiu ce inseamna sa vii acasa tremurind de bucurie ca ai obtinut un tablou la o licitatie. Ei se bucura de mici lovituri de piata'.
Jocul licitatiei este intretinut uneori ilegal
Pretul unei opere este foarte diferit de valoarea sa, primul fiind dat de conjuncturi specifice, arata colectionarul Marius Nicolescu. De exemplu, vinzarea-record a tabloului lui Pallady poate sa fi fost rezultatul unui joc momentan de orgolii intre citiva colectionari. Nu este exclusa nici posibilitatea ca printre colectionari sa se fi infiltrat oameni cu simplul rol de a plusa foarte mult, ca sa creasca pretul si tensiunea in timp scurt, pentru a se retrage la un moment dat din competitie, mai adauga Marius Nicolescu. Astfel de cazuri s-au mai intimplat, ne explica reprezentanti ai Casei de licitatii Alis, si s-a ajuns chiar in instanta din asemenea motive. In cele din urma, totul s-a rezolvat prin intelegeri in afara instantei.
Pretul, incomod pentru casele de licitatie
Tudor Octavian este de parere ca cei din cadrul comisiei de expertiza de la Casa de licitatii Alis au mizat pe faptul ca 'era vorba despre o opera care se va vinde precis. Pe piata noastra nu exista cote de pret. Exista doar anumite plafoane. Logica este urmatoarea: casa de licitatii este interesata sa vinda pur si simplu. Intre un nimic prestigios si un cistig modest, este preferata intotdeauna cea de-a doua varianta, filosofie care este in defavoarea deponentului'. In plus, scriitorul explica si faptul ca, in fata multor jocuri ilegale, reprezentantii galeriilor 'inchid ochii pentru ca nu sint interesati sa demaste si sa piarda astfel unii clienti valorosi'.
Colectionarii nu cauta arta moderna
Curatorul Stefan Tiron crede ca se contureaza, treptat, o clasa din ce in ce mai puternica de colectionari de arta plastica, ceea ce poate duce la cresterea preturilor; pe de alta parte, acestia fac parte din asa-numita categorie 'young ever' si sint pasionati mai mult de arta contemporana decit de arta clasica sau moderna. Si galeristul Dan Popescu arata ca 'piata de arta clasica si moderna si-a atins maximumul in ceea ce priveste preturile'. Logica dupa care preturile vor creste din pricina integrarii in Uniunea Europeana i se pare lui Dan Popescu naiva: 'Nu va exista un surplus de cerere. Doar un manager cultural extrem de bine pregatit ar putea contribui la asa ceva'.
Ei vind bine
Alte tablouri vindute duminica la Casa de licitatii Alis:
Corneliu Baba, 'Peisaj cu pod" . Pret de pornire: 23.000 de lei; Pret de vinzare: 55.000 de lei
Nadejda Udaltsova, 'Compozitie abstracta". Pret de pornire: 9.000 de lei; Pret de vinzare: 20.000 de lei
Marius Bunescu, 'Faleza la Constanta". Pret de pornire: 6.000 de lei; Pret de vinzare: 10.000 de lei
Adam Baltatu, 'Vase cu flori". Pret de pornire: 8.500 de lei; Pret de vinzare: 11.500 de lei
Ion Musceleanu, 'Nud". Pret de pornire: 2.600 de lei; Pret de vinzare: 7.000 de lei
Lucia Popa