Mary Stevenson Cassatt (22 mai 1844 - 14 iunie 1926), artist plastic american.
Mary Stevenson Cassatt s-a nascut pe 22 mai 1844 in Allegheny City, Pennsylvania, (acum parte din Pittsburgh), fiind fiica unui om de afaceri de succes. Cassatt a crescut astfel intr-o casa in care educatia era pe primul plan, indiferent de costurile necesare. Cum parintii, bazandu-se pe propria experienta, considerau ca pentru a invata ceva este cel mai bine sa calatoresti, micuta Cassatt i-a urmat prin intreaga Europa, inclusiv la Londra, Paris si Berlin. Cu toate ca parintii s-au opus, Cassatt s-a inscris la cursurile de pictura de la Academia de Arta Pennsylvania din Philadelphia, Pennsylvania, unde a ramas intre 1861-1865. Satula de profesorii care o tratau mereu ca pe o amatoare si de colegii care o tachinau in permanenta, precum si de ritmul lent in care se succedau cursurile, Cassatt s-a decis sa plece din America pentru a deveni o pictorita de renume. Si unde altundeva ar fi putut sa invete mai multe decat la Paris, unde va ajunge in 1866. Se va intoarce in SUA de abia la izbucnirea razboiului franco-prusac.
Ramane pentru un timp, dar in micul oras de provincie erau greu de gasit nu doar modelele, ci si panzele sau culorile. Mai mult, artista se confrunta cu opozitia tatalui, care o anunta ca o va intretine, dar nu ii va da nici un ban pentru materialele de pictura necesare. Furioasa, Cassatt paraseste pentru a doua oara casa parinteasca si pleaca in 1871 inapoi in Europa. De aceasta data a avut o sansa uriasa : arhiepiscopul din Pittsburgh o angajase, cerandu-I sa realizeze copii ale unor tablouri faimoase din Italia. Cassatt s-a achitat de aceasta sarcina si in acelasi timp a calatorit prin intreaga Europa, vizitand muzeele si galeriile. Pana in 1872 stilul ei se maturizase vizibil, astfel ca ajunsa din nou la Paris incepe sa lucreze sub indrumarea si cu ajutorul lui Camille Pissarro. In acelasi an reuseste sa participe pentru prima data la Salon, dar tabloul ei este prost primit de critici, acestia reprosandu-I ca foloseste culori prea puternice si ca portretele sunt prea naturaliste pentru a placea.
Ceasca de ceai, 1879
Dezamagita, Cassatt simte ca toata munca si toata energia au fost consumate in zadar. Pe punctul de a se intoarce in America, vede in vitrina unei galerii cateva pasteluri de Degas. Revelatia este totala : nu era singura care lupta impotriva manierei vechi de a picta, si nu era singura care se opunea regulilor stabilite la Salon. Avea sa il intalneasca pe artistul care ii schimba practic viata in 1874. Impresionat de lucrarile tinerei, Degas o invita sa expuna alaturi de grupul impresionist in 1879. Devine un membru activ al curentului si se imprieteneste cu Degas si cu Berthe Morisot.
La putin timp dupa seria de triumfuri, Cassatt renunta pentru un timp la pictura pentru a avea grija de mama si sora sa, venite la Paris in 1877 si in acel moment grav bolnave. Sora artistei moare in 1882, dar mama se insanatoseste, asa ca artista incepe din nou sa lucreze de la jumatatea deceniului.
Stilul ei evolueaza, iar Cassatt se desparte treptat de impresionism in favoarea unei abordari mai simple si mai directe. In 1886 deja refuza sa se mai identifice cu vreo miscare artistica si experimenteaza numeroase tehnici. Aproape o treime dintre tablourile sale sunt scene cu mame si copii suprinsi in viata cotidiana a familiei.
Scrisoarea, Galeria Nationala de Arta, Washingon, DC, USA
In 1891 deschide prima sa expozitie de stampe in culori, inspirate de cele ale maestrilor japonezi, expuse la Paris in 1890. Ultimul deceniu al secolului avea sa se dovedeasca cea mai aglomerata si mai creativa perioada pentru Cassatt, care lucreaza mai mult ca oricand. In egala masura devine si un adevarat profesor pentru tinerii artisti americani, care ii cer adesea sfatul si o roaga sa ii ajute. Printre acestia s-a numarat si Lucy A. Bacon, pe care Cassatt i-o prezinta si lui Camille Pissarro. La inceputul noului secol Cassatt juca rolul de consilier pentru mai multi colectionari importanti, cerandu-le acestora sa doneze macar unele dintre achizitiile facute muzeelor americane, ceea ce s-a si intamplat in mai multe ocazii. Chiar daca in special colectionarii americani o apreciau si o cautau, Cassatt s-a facut mult mai greu cunoscuta ca artista in SUA.
Dupa o calatorie in Egipt in 1910, unde a fost impresionata de arta antica, si dupa ce si-a pierdut si fratele, Cassatt a renuntat pentru a doua oara la pictura pana in 1912. In 1911 era deja foarte bolnava, suferind de diabet, reumatism, nevralgii si cataracta. Cu toate acestea a inceput din nou sa lucreze, renuntand in 1914, cand orbise aproape complet. Ceea ce nu a impiedicat-o sa sustina campania pentru dreptul la vot al femeilor si, in 1915, a prezentat 18 lucrari intr-o expozitie in sprijinul acestei idei.
Datorita contributiei aduse artei, Franta i-a decernat in 1904 Legiunea de onoare. Cassatt a murit pe 14 iunie 1926 la Chateau de Beaufresne, in apropiere de Paris. Tablourile sale se vand astazi foarte bine, atingand preturi de 2,5 milioane dolari.