Oare chiar s-a nascut povestitorul intr-o casa mica din partea veche a orasului Odense, astazi Muzeul Hans Christian Andersen? Greu de spus. Aici au locuit in acea perioada trei familii, printre care rude ale mamei lui Andersen, asa ca posibilitatea exista, desi scriitorul insusi a respins-o in autobiografia sa. Din fericire se pastreaza la mica distanta si casa in care a copilarit, la mica distanta de Catedrala St Knud, o locuinta modesta, dar care a insemnat enorm pentru Andersen si la amintirea careia avea sa revina adesea ca la un spatiu ideal, paradiziac. Viitorul scriitor a trait aici impreuna cu familia sa de la varsta de doi ani pana la paisprezece, toti impartind cei 18 metri patrati, un spatiu mic, dar plin de iubire. Astazi casa copilariei are o mica expozitie de obiecte si documente, o utila completare pentru Muzeul Andersen.
Unul dintre primele muzee din lume dedicate unui scriitor, inaugurat in 1908, casa Andersen incearca sa prezinte nu doar viata scriitorului, prin expozitiile permanente si bogata colectie de obiecte, manuscrise si arta, dar si atmosfera, temele, personajele si vastitatea operei sale. De la primii ani ai copilariei la cele dintai incercari literare, de la anii de la scoala la debut si apoi la succes, pana la perioada de maturitate si incercarile prin care a trecut, prietenii care i-au fost aproape sau calatoriile pe care le-a facut. O institutie moderna, ce imbina tehnologiile contemporane cu valoarea artefactelor pastrate, este cea mai buna introducere interactiva in universul lui Andersen, un autor cunoscut mai mult pentru scrierile sale – traduse in peste 125 de tari – decat prin biografia sa. Curatorii au avut inspiratia de a grupa tematic obiectele prezentate, iar vizitatorii au astfel sansa de a descoperi si intelege epoca in care a trait Andersen, cu transformarile si momentele sale de cumpana, personalitatea sa, felul in care isi scria povestile sau care erau sursele sale de inspiratie.
Ce s-a intamplat in timpul vietii sale (1805-1875), in ce fel a fost influentat de schimbarile politice si sociale care au zguduit Europa, cum s-a adaptat unui stil de viata in schimbare? Sunt intrebari la care muzeul ofera raspunsuri, alaturi de o serie de documente purtand semnatura unor personalitati precum Goethe, Napoleon, Wagner, construind si mai clar atmosfera secolului XIX. Cum era in realitate Andersen? Un om inalt, timid, ce se apropia mai greu de ceilalti, complexat din cauza infatisarii sale mult diferite de idealul frumusetii din epoca, un personaj dedicat scrierilor sale, dar si pasionat de auto-caracterizarile psihologice, doua dintre ele putand fi citite aici. Un scriitor care a pornit de la o copilarie saraca, fiind fiul unui cizmar, ajungand mai tarziu unul dintre cei mai mari autori danezi din toate timpurile. Cum era camera in care traia acesta? Dar mobilierul? Cum se descurca la scoala si care au fost primele sale texte terminate, cum lucra si cum aratau manuscrisele sale? In biblioteca muzeului pot fi vazute sau consultate nu doar nenumaratele editii din intreaga lume, dar si carti din colectia personala, multe cu insemnari sau dedicatii, documente de arhiva, insemnari. Se cunoaste mai putin interesul lui Andersen pentru artele plastice, si dupa cum se poate vedea in sectiunea dedicata artei era un desenator iscusit, cu un stil original, ii placea sa se joace si sa creeze compozitii interesante, adesea ascunzand litere sau coduri printre linii, sau mici decupaje din hartie (111 la numar).
Poate cea mai frumoasa din sali este cea care prezinta curiosilor camera de lucru a scriitorului din ultimul sau apartament, cel din strada Nyhavn, numarul 18, etajul 1. Fireste, nu este incaperea original. Mobilierul, decoratiunile, obiectele personale, toate au fost mutate aici si camera reprodusa identic, in buna masura datorita a cinci fotografii din 1874, ce il infatisau pe autor construind noi lumi fantastice al pupitrul sau. O colectie de tablouri, alaturi de fotografii si portrete ale scriitorului infrumuseteaza unul dintre pereti. Un corp de biblioteca cu o parte din cartile care ii erau cele mai dragi, biroul sau, cu foarfeca, o lupa, setul de scris, tocul de fildes cu penita de fier (dupa moartea lui Andersen a fost pentru o vreme folosit de Edvard Grieg), ochelarii, un cutit de hartie din fildes. Un scrin impozant, un bust al scriitorului, o masa cu doua scaune si o canapea micuta. Alte piese de arta decorativa.
Un muzeu ce a castigat in ultimii ani tot mai multa popularitate si a devenit unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice daneze, in acelasi timp o poveste in imagini, obiecte si documente a unui scriitor celebru.